Test HTC Vive

Niklas? Nehei, det er Robin Hood! (Bilde: Vegar Jansen, Tek.no)

Hvis du har nok plass i stua er HTC Vive for deg

VR-pakka HTC Vive har noen smarte løsninger, men den helt fantastiske fremtiden er ikke her riktig ennå.

Undertegnede fikk øynene opp for virtuell virkelighet da han i sin ungdom så filmen Gressklippermannen fra 1992. I tidsånden ble den leid på VHS og sett sammen med en kameratgjeng.

På begynnelsen av filmen ble vi opplyst om at VR (virtual reality) kom til å være utbredt ved årtusenskiftet, og vi kunne bare fantasere om mulighetene. Men dette var før Internett ble tilgjengelig for menigmann – de fleste ante ikke engang at det fantes en global verdensvev. Utrullingen av denne, samt år 2000-problemet gjorde at det over de neste årene var nok av annet å fokusere på for de som drev med data.

Datidens begrensede datamuskler bidro naturlig nok også til at VR på flere måter føltes adskillig lenger unna da årtusenskiftet omsider dukket opp, enn det faktisk gjorde på begynnelsen av 90-tallet.

Så, i 2013, fikk vi prøve Oculus Rift. Dette var den aller første utviklerversjonen med et lite hav av begrensninger, men den klarte likevel å imponere på oss både grøss og gåsehud. Innlevelsen du kan få i VR kan vanskelig beskrives – den må nesten oppleves.

Kappløpet mot forbrukermarkedet

Tre år har gått siden Oculus Rift blåste liv i en gammel VR-drøm, og i tre år har vi ventet tålmodig på at maskin- og progamvaren skulle bli god nok til å slippes på markedet. Og nå har vi altså fått testet vårt aller første VR-oppsett med HTC Vive.

Hvor det ble av Oculus? Jo, de sliter med mangel på deler, og det siste vi hørte fra den kanten var at de skulle dukke opp hos oss i midten av juni måned. HTC Vive er altså først ut her hos oss.

Her har vi HTC Vives HMD og kontrollere. Samt litt kabel.
Her har vi HTC Vives HMD og kontrollere. Samt litt kabel. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

HTC Vive er VR-hjertebarnet til den taiwanske mobilprodusenten High Tech Computer Corporation og den amerikanske spillutvikleren Valve Corporation. Sistnevnte står også bak den populære spilldistribusjonsplattformen Steam.

Hele Vive-pakka består av mange deler og kabler, men hovedkomponentene er to basestasjoner, to kontrollere – en for hver hånd – og ett VR-visir. Sistnevnte har for øvrig mange navn: VR-brille, -hjelm, -maske, -hodesett og HMD etter den engelske betegnelsen «head mounted display».

For ja, det vi i praksis snakker om er å spenne fast en eller flere skjermer foran øynene.

Å bevege seg i rommet

Foto: HTC
Bak det mørke glasset skimter vi teknologien i basestasjonene.
Bak det mørke glasset skimter vi teknologien i basestasjonene. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

HTC Vive skiller seg fra enklere VR-opplevelser som tidlig Oculus Rift, Samsung Gear VR og Google Cardboard. Dette oppsettet sporer nemlig kontinuerlig de to håndkontrollerne og VR-visiret, slik at det alltid kjenner til disses posisjon, bevegelser og vinkler.

Denne sporingen gjør Vive i 360 grader innenfor et predefinert spillområde. Dette spillområdet kan være så lite som kun der du sitter eller står, men det kan også være et større rom – opp til fem ganger fem meter er støttet. Innenfor dette området kan da alle bevegelser med hode og hender speiles i alle fire dimensjoner i en virtuell virkelighet.

Teknologien bak virker enkelt forklart slik at basestasjonene, som for øvrig kun trenger strøm for å settes opp, kontinuerlig skanner eller sveiper over spillområdet med lasere. Plassering og bevegelser beregnes ut fra når disse laserstrålene treffer fotosensorer på VR-maske og kontrollere.

Takket være dette systemet kan Vive følge deg med millimeterpresisjon, noe spill- og programvareutviklere naturligvis kan bruke til å lage gode virtuelle opplevelser eller verktøy du kan styre med høy nøyaktighet.

Vi skal ikke skrive stort om oppsettet av HTC Vive, ettersom vi lagde en egen artikkel om våre erfaringer med å sette opp herligheten. I den finner du også flere bilder av utstyret. Uansett kunne vi vel konkludere med at Vive ikke er spesielt vanskelig å ha med å gjøre.

Det er dog en fordel å ha et snev av datateknisk innsikt før du setter i gang, sånn omtrent på nivå med å vite forskjellen på USB og HDMI.

For selve Vive-pakka er ikke det eneste du trenger. Å tegne og beregne dine bevegelser i et VR-miljø krever en god del datakraft, noe som vil si at du må koble opp hele greia til en litt heftig PC. Må du kjøpe alt nytt, nærmer du deg fort ti tusenlapper for en stasjonær PC som oppfyller produsentens minstekrav.

Disse minstekravene ser for øvrig slik ut:

  • Prosessor: Tilsvarende AMD FX 8350 / Intel Core i5-4590 eller bedre
  • Grafikkort: Tilsvarende AMD Radeon R9 290 / Nvidia GeForce GTX 970 eller bedre
  • Minne: 4 GB
  • Videoutgang: HDMI 1.4 eller DisplayPort 1.2 (eller nyere)
  • Annet: Én USB 2.0-port (eller nyere)
  • Operativsystem: Windows 7 eller nyere

Disse spesifikasjonene er nesten de samme som vi finner for hovedkonkurrenten Oculus Rift, men der er ikke AMD-prosessor godt nok. Andre forskjeller er at det kreves 8 GB RAM, flere USB-porter (og USB 3.0) samt at videoutgangen er HDMI.

Vi paret for øvrig HTC Vive med den potente Asus ROG G752, og hadde ingen problemer med den kombinasjonen. Men så snakker vi altså her om en bærbar PC med prislapp på drøye tjue tusen kroner.

Solid HMD

Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Med en fem meter lang ledning fastmontert er VR-brillene du stropper fast til ansiktet en solid håndfull. Vekten er på en drøy halvkilo, da ikke medregnet de fem meterne med kabel som kommer i tillegg. Overflaten er i sort, matt plast og har spesielle forsenkninger – her sitter fotosensorene som plukker opp laser og lyssignaler fra basestasjonene.

VR-maska skal være utstyrt med 32 forskjellige sensorer.

Kikker vi inni maska ser vi linseelementene. Hele fronten kan flyttes lenger unna ansiktet, noe som kan være nødvendig dersom du bruker briller. Dette gjøres med de to knottene på sidene, som også fungerer som feste for hodestroppen.

Denne hodestroppen kan for øvrig strammes på toppen og begge sidene. Å få VR-maska til å sitte riktig men samtidig behagelig er svært viktig, ellers kan du ende opp med et uklart bilde og/eller en kjip VR-opplevelse.

For undertegnedes del satt VR-maska først for lavt, noe som ga et dårlig inntrykk. Det er derfor en god idé å bruke litt tid på å justere den skikkelig.

På innsiden sitter to OLED-skjermer med en oppløsning på 1200 x 1080 piksler per øye. Disse gir deg et synsfelt på omtrent 110 grader i bredden, altså får du litt «tunellsyn» i forhold til hvordan vi ser vanligvis. Skjermenes oppdateringsfrekvens er på 90 Hz.

«Pauseknappen» sitter ved siden av statuslyset og kunne gjerne vært enklere å komme til.
«Pauseknappen» sitter ved siden av statuslyset og kunne gjerne vært enklere å komme til. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

VR-hodesettet har én knapp på venstre side, som med et enkelt trykk pauser det du gjør i den virtuelle verden. Vi liker ikke helt plasseringen, for knappen er vanskelig å komme til når du holder håndkontrolleren. Knappen kunne med fordel ha vært flyttet lenger ut.

Foran på høyre side sitter en liten knott du kan skru på for å forandre avstanden mellom de to skjermene foran øynene. Vi mennesker er jo lagd forskjellig, slik at øynene sitter kortere eller lenger fra hverandre. Dette kan altså fininnstilles for økt skarphet.

VR-hodesettet har også et kamera som sitter sentrert nede i front. Dersom du aktiverer det og skrur det på – noe som først må gjøres i to forskjellige innstillingsmenyer – kan du også dobbeltklikke på pauseknappen for å få en litt merkelig kontrasterende kamerafeed. Supert når du lurer på hvor du hadde lagt hodetelefonene, men ikke vil lette på VR-maska for å sjekke.

Kameraet kan også settes opp til å gi en feed ved siden av den ene kontrolleren din når du er i menymodus. Hvem som nettopp kom inn i rommet? Nå kan du se hvem det er bare ved å løfte på armen. Enheten skal i tillegg ha en innebygd mikrofon som kan brukes til ymse, men akkurat den har vi dessverre ikke fått testet.

Kontroll på hendene

Foto: Vegar Jansen, Tek.no
Foto: Vegar Jansen, Tek.no

De to medfølgende trådløse håndkontrollerne er relativt store og har et ganske merkelig utseende. Den øverste delens overflate er av den samme plasten som vi finner på VR-maska, mens undersiden har en litt annen farge og har en svakt «gummiert» overflate som ikke er så glatt. Det gjør kontrollerne enklere å holde fast på.

Det spesielle utseendet kommer av sensorteknologien som brukes for å spore plassering, vinkler og bevegelser. Disse sensorene må jo plasseres et sted, og må da plasseres med litt avstand på steder der hendene ikke dekker over. Ergo har vi fått disse "ringene" på toppen av kontrollerne.

Vekten på hver kontroller ligger på omtrent to hektogram, noe som føles ganske riktig i våre hender.

Hver kontroller er symmetrisk, slik at de kan brukes like godt i hver hånd. Dette er ikke ideelt rent ergonomisk sett, men det betyr på ingen måte at kontrollerne er vonde eller ubehagelige å holde i over tid. De kan dog umiddelbart føles litt store for folk med små hender, men som med mye annet er dette en vanesak som fort går seg til.

Kontrollerne har fem knapper. To på oversiden for slikt som menyer og innstillinger og en dobbel (for symmetrien) grepsknapp på siden under.

Undersiden har også en sentrert triggerknapp som benyttes ganske ofte. Den gjenstående store knappen på toppen er berøringssensitiv og kan eksempelvis brukes som et skrollehjul, D-pad, eller ammunisjonsvelger i spill – dette er helt opp til utviklerne og kan således forandre seg fra program til program.

Vi må naturligvis nevne at kontrollerne kan vibrere også. «Haptisk tilbakemelding» heter det visst. 

Men hvordan er egentlig HTC Vive å bruke? >>>

Gå til side

HTC Vive   Les mer »

Beste priser

På lager 9 490,- Til butikk
På lager 9 490,- Til butikk
Forventet lagerdato 9 490,- Til butikk

Kommentarer (14)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen