TEST: HTC Vive Pro

Test HTC Vive Pro

(Foto: Vegar Jansen, Tek.no)

På vei mot en fetere VR-fremtid

På jakt etter nestegenerasjons VR-opplevelser? HTC Vive Pro tar deg et stykke på veien.

Det har gått over to år siden VR-revolusjonen kom i form av Oculus Rift og HTC Vive.

Spesielt sistnevnte imponerte oss med «romsporing». Dette kan være litt knot å sette opp, men det er så avgjort verdt det når du til en viss grad kan bevege deg rundt i en virtuell virkelighet.

HTC Vive hadde likevel en del forbedringspotensiale. Så da HTC varslet om at de skulle komme med en ny og forbedret utgave var vi ikke sene om å tinge et testeksemplar.

Uheldigvis ville skjebnen og Tolletaten at dagens testobjekt – HTC Vive Pro – skulle bruke måneder på å finne veien til redaksjonslokalene, men nå har vi altså fått klørne i et eksemplar.

Kompatibelt med det «gamle» Vive-settet

Det er flere forskjeller mellom det originale Vive-visiret og den nye Vive Pro. Ved siden av fargen, er de mest åpenbare nyhetene at hodetelefoner nå er inkludert. I tillegg er festemekanismen forbedret, det er nå to kameraer i front og skjermoppløsningen er høyere.

Vive Pro krever ingen nye investeringer fra de som har Vive fra før – den kan benytte seg av de samme basestasjonene og håndkontrollerne som fulgte med originalen.

De tekniske kravene er dog litt annerledes for Pro. Den trenger riktignok ikke mer prosessor- eller grafikkmuskler, men nå er USB 3.0 og DisplayPort 1.2 påkrevd – mot tidligere USB 2.0 og alternativt HDMI 1.4. For de aller fleste vil likevel ikke dette ha noen praktisk betydning.

Har du et fungerende Vive-oppsett, er det altså mulig å la Pro-utgaven overta jobben.

På den annen side er det ingen rimelig affære å plukke opp en HTC Vive Pro. For mens du nå får den originale Vive med full pakke til under 7000 kroner, koster Pro-visiret koster nærmere 9000 kroner alene.

Gamle HTC Vive til venstre, nye Vive Pro til høyre. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Bortsett fra de åpenbare forbedringene, bidrar ikke Vive Pro i seg selv med så veldig mye nytt hva teknologi angår. Sporing av bevegelser og funksjonalitet i romskala er jo avhengig av basestasjonene, så i skrivende stund er Pro på nivå med den opprinnelige Vive. Men så fungerte dette også ganske så bra fra før.

Er du ukjent med teknologien, kan vi kort forklare det slik at basestasjonene sørger for å holde kontroll på hvor hodesettet og kontrollerne til enhver tid befinner seg i et predefinert spillområde.

Litt mer om hvordan dette virker finner du i testen av den første Vive.

Selv med samme sporingsteknologi er det likevel noen klare forskjeller og egenskaper som gjør at Vive Pro er å fortetrekke fremfor forgjengeren.

Bedre på nesten alle måter

  Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Forskjellen mellom gamle Vive og nye Vive Pro kan både sees og føles. Bortsett fra mørkeblå farge, har hele visiret fått en real redesign. Ett frontkamera er erstattet av to, justering av maskedybde er forenklet og strikkfestene er i stor grad erstattet av et plastbånd med skumgummiputer og stramming via en skruknott på baksiden.

Det mest opplagte er kanskje likevel at visiret nå kommer med hodetelefoner fastmontert.

Alt dette bidrar til at Vive Pro faktisk også er et par hundre gram tyngre enn den vanlige Vive-maska, men det nye festestystemet bidrar også til forbedret stabilitet, komfort og ikke minst balanse. Vive Pro føles ganske enkelt ikke like framtung som den originale Vive.

Likevel er det nok skjermoppløsningen som det har vært mest snakk rundt hos nykommeren. Vive Pro har to skjermer med 1440 x 1600 pikslers oppløsning, noe som jo er et betydelig skritt opp fra de 1200 x 1080 pikslene som vi finner hos forgjengeren.

Ettersom synsfeltet fremdles ligger på rundt 110 grader, blir forbedringen rundt det visuelle merkbar. Samtidig snakker vi ikke om en oppsiktsvekkende forskjell. Tekst blir skarpere, og det er enklere å se detaljer på objekter langt unna. Landskap og rolige omgivelser føles «lugnere», for selv om det fremdeles er enkelt å se mellomrommene mellom de enkelte pikslene glir det litt enklere inn i bakgrunnen.

I spill med mye sprell og action spørs det dog om du legger merke til det – da tar selve VR-opplevelsen rangen foran det visuelle.

Den proprietære kontakten til venstre får strøm, bilde og USB gjennom en fem meter lang ledning, mens USB Type-C-kontakten til høyre gir lyd ut til tredjeparts hodetelefoner. Muligens har den også andre funksjoner. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Det er altså mye å like med Vive Pro, men det er ting som ikke nødvendigvis er utelukkende bra også. Det kan eksempelvis være lov å sette spørsmålstegn ved de fastmonterte hodetelefonene. Disse er er praktiske, har knapper for volum og gir mer enn anstendig lyd, men noen vil selvsagt ønske å bruke sine egne for enda bedre lydkvalitet.

Den gode nyheten er at du da – med litt skruing – faktisk kan ta av disse hodetelefonene.

Den dårlige nyheten er at Vive Pro ikke har en minijack for å koble til et alternativ. Sånn sett kan vi si at Pro mangler noe viktig, ettersom den originale Vive enkelt lar deg koble til dine foretrukne øreplugger eller hodetelefoner.

Men alt håp er ikke ute. HTC har nemlig fått på plass en godt skjult USB Type-C-kontakt i Vive Pro, og denne fungerer også som en lydutgang. Har du øreplugger med USB-C eller en overgang fra USB-C til minijack, kan du altså bruke det du vil likevel.

Ny kamerafunksjonalitet

Det må også nevnes at de to frontkameraene bidrar til ny funksjonalitet. Fra den første Vive var vi vant med at bevegelsesfriheten ble begrenset gjennom virtuelle vegger som dukker opp når du nærmer deg kanten på det predefinerte spillområdet.

Slik fungerer det fremdeles, men med Vive Pro kan du velge at kameraene skrur seg på samtidig. På den måten vet du at du ikke bare nærmer deg kanten, men også hvilken kant det er snakk om.

  Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Heldigvis er det ikke snakk om at virkeligheten plutselig overtar for det virtuelle, du får snarere en slags «tegneserieversjon» av omgivelsene. Det gjør at virkeligheten ikke plutselig blir helt dominerende. Samtidig ser vi godt nok til å kunne plukke opp ting – eksempelvis kontrollerne – uten å være nødt til å ta av visiret.

Sånn sett ser vi for oss at disse kameraene også vil fungere med applikasjoner som mikser virkelige og virtuelle elementer – såkalt «blandet virkelighet».

Programvaren føles fremdeles uferdig

Maskinvarekravene er én ting, men etter to år hadde vi regnet med at programvaren nå hadde vært mer «moden». Joda, det har så avgjort blitt bedre, men det er fremdeles tilbakevendende problemer med å få ting til å virke skikkelig. Vi er ikke i stand til å finne noe begripelig mønster rundt det å få bilde og lyd til å fungere skikkelig.

Det eneste er at en omstart av datamaskinen faktisk pleier å løse problemene. Regn derfor med å måtte starte datamaskinen på nytt en del ganger.

Vår følelse er at dette har å gjøre med hvordan HTC og Valve har hver sin VR-portal og spillbibliotek. For Valve snakker vi selvsagt om veletablerte Steam, mens HTC har sin abonnementsbaserte Viveport. Det gjør det ikke noe enklere at sistnevnte er avhengig av førstnevnte.

Etter å ha installert det som er av programvare og drivere virker det nesten som det er et sammensurium av prosesser som kjemper om å ha prioriteten i systemet. Det kommer det sjelden noe godt ut av.

Nytt på vei

Et svært viktig poeng med Vive Pro er at dette hodesettet er kompatibelt med neste generasjon basestasjoner og kontrollere. Bakgrunnen er at de nye basestasjonene – kjent som SteamVR Base Station 2.0 – vil bruke en annen synkroniseringsmetode som kun fungerer med Vive Pro. Den to år gamle Vive og dens kontrollere vil altså ikke kunne brukes med de nye og forbedrede basestasjonene.

Ikke bare skal versjon 2.0 by på bedre presisjon, men med opptil fire basestasjoner kan de også dekke enda større VR-områder. Dagens maksimum på 5 x 5 meter blir utvidet til 10 x 10 meter med de nye basestasjonene – noe som også gir bedre muligheter for flere brukere på samme område.

Men det hjelper jo ikke så lenge ledningen fra Vive Pro til linkboksen fremdeles er på fem meter.

Vive Pro er bedre balansert og byr på bedre komfort enn forgjengeren. Men riktig fornøyde blir vi nok ikke før ledningen forsvinner. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Derfor må vi også nevne en siste ting som snart skal være på markedet: Vive Wireless Adapter. Dette er en adapter som kan gjøre hele opplevelsen trådløs, og vil følgelig kunne bety en god del for VR-opplevelsen. Adapteren benytter seg av WiGig-teknologi som bruker 60 GHz-båndet. Dette gir godt med båndbredde, men betyr samtidig svært kort rekkevidde.

Det er over ett år siden vi fikk teste en prototype med dette, og vi får håpe HTC har brukt det året på å få ting til å fungere skikkelig. Det vil bli interessant å se hva de har fått til med tanke på rekkevidden – men her ser vi jo for oss at en mottaker/sender eksempelvis vil kunne plasseres i taket midt i spillområdet.

Ifølge HTCs PR-apparat vil trådløsadapteren være kompatibel med både den første Vive og nye Vive Pro. Men hvordan den i så fall skal kobles til originalen gjenstår å se.

Konklusjon

Med Pro-versjonen av Vive har HTC hevet den generelle VR-kvaliteten med et par hakk. Men i seg selv byr den ikke på noen fundamentale forandringer – dette er ikke Vive 2.0.

Ready, player two? Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Sett mot forgjengeren har altså Pro bedre oppløsning, bedre bærekomfort, fastmonterte hodetelefoner og to kameraer i front.

Men oppløsningen er ikke oppsiktsvekkende mye bedre, og selv om hodesettet byr på bedre balanse og en enklere festemetode, er det også tyngre.

Vi kommer heller fremdeles ikke unna «navlestrengen». Der det tidligere var dedikerte utganger for bilde, USB og strøm mellom linkboks og hodesett, går nå alt gjennom en proprietær kontakt og rundere kabel – men det er fremdeles en kjip ledning å tråkke på og snuble i.

Alt i alt bidrar egentlig ikke HTC Vive Pro med noe nytt til VR-opplevelsen, men vi kan kjøpe argumentet om at det totalt sett gir en bedre opplevelse. Om dette er verdt den drøye forskjellen fra originalen i pris er et annet spørsmål.

Vi er tilbøyelige til å svare nei.

Men ville vært å bomme på poenget, for Vive Pro-hodesettet må sees som en brikke i det fullstendige systemet. Det virkelig nye og revolusjonerende her er snarere utstyret Pro kommer til å være kompatibelt med fremover.

Sammen med SteamVR Base Station 2.0 og nye kontrollere får hele systemet større rekkevidde, nøyaktighet og plass til flere i spillrommet. Når vi i tillegg kan få oppleve friheten med en fullstendig trådløs VR-opplevelse, da begynner vi nok å nærme oss Vive 2.0.

Sånn sett er Vive Pro-hodesettet kun ett av flere oppgraderingsskritt på veien, og den fulle virkningen ser vi ikke før også det andre er på plass. Da vil vi i så fall kunne justere karakteren.

Veien til Vive 2.0 er heller ingen rimelig vei å gå, med en pris på 9000 kroner for kun visiret, eller 15 000 for en pakke med Vive Pro, nye basestasjoner og nye kontrollere.

Men å ligge langt framme i VR-løpet har da heller aldri vært for de av oss med mest økonomisk sans. For den med nok penger, nok plass og nok interesse, er det trolig ingen spørsmål om hva som står på ønskelista i månedene framover.

For alle andre er den gode nyheten at originale HTC Vive også vil kunne gjøres trådløs – og det er en mulighet vi skal se nærmere på når høsten nærmer seg.


"HTC Vive Pro er i seg selv ikke noen «Vive 2.0». Men det er et nødvendig steg på veien."

Fordeler

  • Doble kameraer
  • Gode justeringsmuligheter
  • Velfungerende virtuell virkelighet
  • Godt balansert, føles ikke «framtung»
  • Kompatibel med nye kontrollere (v 2.0)
  • Kompatibel med nye basestasjoner (v 2.0)
  • Fastmonterte men avtagbare hodetelefoner

Ting å tenke på

  • Pris
  • Kabelen til PC-en er stadig i veien
  • Oppløsning, synsfelt og bildekvalitet kan stadig bli bedre
  • Programvaren oppleves fremdeles som ustabil og uferdig

Norges beste mobilabonnement

Mai 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen