TEST: Garmin Vivosmart HR

Test Garmin Vivosmart HR

(Bilde: Vegar Jansen, Tek.no)

Et armbånd som imponerer

Garmin har snekret sammen en velfungerende miks av treningsklokke, pulsmåler og aktivitetsarmbånd.

For noen år siden var en Garmin-enhet noe du hadde i bilen eller dro med deg i skogen for ikke gå deg bort. Nå tar du den med deg i senga, på kontoret og ut på slitsomme aktiviteter – det er som kjent mye actionkameraer og treningsklokker kan brukes til.

Sent i høst dro Garmin sløret av en ny dings for armen din – om vi skal kalle det et smartarmbånd, treningsklokke eller aktivitetsarmbånd er vi jammen ikke helt sikre på – som har fått betegnelsen Garmin Vivosmart HR. Dette skal være en slags etterfølger til Garmin Vivosmart, som vårt søsternettsted TU testet for snart ett år siden.

Den mest åpenbare forskjellen på disse modellene ligger i navnet – i denne sammenhengen står HR for «Heart Rate», som betyr at den har integrert pulsmåler. Det gjør at denne modellen blir et naturlig alternativ til modeller som Fitbit Charge HR og Polar A360.

Som en høy og smal klokke

Rent fysisk skiller ikke Garmins nye armbånd seg stort fra lignende modeller fra andre produsenter. Hoveddelen er i hardplast, mens den myke og fleksible reima har en metallspenne. Hele greia virker godt skrudd sammen og tåler en støyt – vi har testet dette i praksis på en og annen dørkarm. Én stor og innfelt knapp er plassert på den ene kortsiden.

Vivosmart HR er oppgitt til å være vanntett ned til fem atomosfærer eller femti meter, noe som betyr at du fint kan ha den på selv om du skulle ta deg en svømmetur.

Vekta på vårt testeksemplar med medium reimstørrelse ligger på 30 gram. Har du litt kraftige håndledd bør du gå for den større XL-varianten, som da veier et par gram mer.

Du kan selv velge hvordan displayet skal vise informasjon.
Du kan selv velge hvordan displayet skal vise informasjon.

Reima er behagelig og festes på samme måte som de fleste armbåndsur, men her snakker vi altså om en enhet som både har en smalere og høyere profil enn det de fleste klokker har. Sånn sett føltes den litt merkelig med en gang vi hadde festet den til armen, men med den lave vekta var det ikke snakk om den lange tilvenningsperioden – snart hadde vi nesten glemt at den var der.

Nå finnes det riktignok langt sprekere smartting å ha på armen, eksempelvis Alpina Horological Smart Watch, men til hverdags- og nattbruk er det også mange som heller foretrekker en lettere og rimeligere sak. Vi skriver nattbruk fordi disse ambåndene jo har sensorer og algoritmer som kan fortelle deg hvor mye og hvor godt du sover – i tillegg til å altså måle ditt daglige aktivitetsnivå.

Armbåndet kan for øvrig festes til venstre eller høyre arm, men det er ingen tvil om at det mest praktiske er å ha den på venstre, akkurat som et ur. Ellers kan du altså velge høyre arm i Garmins Connect-app, som finnes for Android, iOS og Windows 10.

En annen ting som er verdt å merke seg er at det meste av informasjonen kan vises både horisontalt og vertikalt på displayet – nok en ting du kan spesifisere i den nevnte appen.

Dersom du har en annen utgave av Windows eller av en eller annen grunn ikke sitter på en Android- eller iOS-enhet, er det også fullt mulig å sette opp det meste gjennom Garmins Connect-tjeneste og synkronisere via en datamaskin gjennom USB-kabelen som også brukes til å lade Vivosmart HR.

Ellers vil armbåndet synkronisere seg selv mot mobilen gjennom Bluetooth Smart.

Måler og informerer

Det Vivosmart HR måler av aktivitet er skritt, distanse, kalorier, etasjer, «intensitetsminutter» og altså pulsen. Alt dette og klokkeslett kan du se rett på ambåndets avlange display, som er berøringssensitivt og alltid «på», slik at du ikke trenger å trykke på knapper eller lignende for å se hvor mye klokka er. Et svakt baklys tennes automatisk når du berører skjermen, slik at den også er fullt lesbar i mørket.

Hver enkelt aktivitet som nevnt over får sitt eget skjermbilde, som man kan «bla» seg gjennom ved å sveipe fingeren over skjermen. Synes du det blir litt vel mange skjermbilder eller ikke bryr deg om slikt som kalorier, etasjer og musikkstyring, kan enkelte skjermbilder slås av og på gjennom mobilappen.

Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Knappen på siden av armbåndet lar deg svitsje mellom de vanlige skjermbildene og menyer for slikt som alarm, paring, treningsmodus og innstillinger.

Registrert søvn har ikke noe skjermbilde, disse dataene må du inn på appen eller Garmins Connect-tjeneste for å sjekke. Søvn registreres for øvrig automatisk, men det kan være smart å sette opp typisk søvnperiode i appen, ettersom alle varsler også deaktiveres i denne perioden.

I tillegg til å ha sensorer som måler bevegelse, har Garmin Vivosmart HR en trykkmåler. I likhet med Fitbit Charge / Charge HR får du altså tilbakemelding om hvor mange «etasjer» du har gått hver dag. Men selv om dette illustreres med en trapp, trenger det ikke være trapper – her snakker vi om alt som gir omtrent tre meters stigning.

Setter mål for deg

Armbåndet måler også etasjer du går nedover, men dette teller ikke mot dine dags- og ukesmål dersom du har satt disse – og det er anbefalt dersom du trenger litt motivasjon for å holde et bestemt daglig aktivitetsnivå. Har du ingen preferanser her kan du alltids begynne lavt og justere etter hvert for etasjer om dagen og «intensitetsminutter» i uka – sistnevnte kan være rask gange eller jogging.

Appen og Connect-tjenesten lar deg se i detalj hvor mye du beveger deg.
Appen og Connect-tjenesten lar deg se i detalj hvor mye du beveger deg.

For antall tilbakelagte skritt per dag er det litt enklere. Her kan Garmin automatisk stille på målene for deg etter hvert som du når dem.

Garmin Vivosmart HR vil registrere data om dine bevegelser uansett. Men skulle du falle for fristelsen til å drive planlagte fysiske utskeielser, kan du bruke stoppeklokkefunksjonen på armbåndet. Da følger den ekstra godt med, og gir deg muligheten til å lagre aktiviteten som en egen økt.

Fra en slik økt kan du se detaljerte data om blant annet hjertefrekvens, tempo og avstand – selv om sistnevnte selvfølgelig blir et estimat da Vivosmart HR ikke har GPS.

Men skulle du ha en kompatibel (ANT+) Garmin-enhet med GPS, er det så avgjort verdt å få med seg at dette pulsarmbåndet kan settes i hva Garmin kaller «Broadcast Mode». Da vil den andre enheten kunne plukke opp hjertefrekvensen fra Vivosmart HR – altså på samme måte som fra et pulsbelte.

Men i motsetning til den originale Vivosmart (uten HR) kan ikke den nyere modellen selv ta imot data fra et pulsbelte dersom du ikke synes den optiske hjertefrekvensmåleren skulle være god nok.

Kjent teknologi

Med dette i bakhodet er det viktig at Garmin Vivosmart HR benytter seg av skikkelig teknologi for å sjekke pulsen. Om ikke annet kan vi si at den bruker kjent teknologi – en kombinasjon av lys og sensorer som ser på blodgjennomstrømmingen i armen. Det er vel å betrakte som standarden nå for tiden, og Garmin kaller sin versjon av denne for «Elevate».

Garmin bruker samme teknologi som konkurrentene. Vivosmart HR nederst, Fitbit Charge HR øverst.
Garmin bruker samme teknologi som konkurrentene. Vivosmart HR nederst, Fitbit Charge HR øverst. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Produsentene selv innrømmer at et pulsbelte rundt brystet – som da plukker opp de elektriske signalene rett fra hjertet – er et bedre alternativ enn det som i dag brukes til å måle hjertefrekvensen på håndleddet. Da er det et poeng at den integrerte Elevate-løsningen er god nok.

Heldigvis er det relativt enkelt å sjekke dette. Foruten Vivosmart HR utstyrte vi ganske enkelt vår joggende kollega Kurt Lekanger med en annen Garmin-modell, nemlig Forerunner 920XT pluss pulsbelte, og sendte ham ut på løpetur i kulda.

Med målinger som da er fra både håndledd og direkte fra brystkassa er det bare å sammenligne resultatene.

Her kan vi tydelig se at Elevate-pulsmålingen som forventet ikke er like god som den som ble gjort med pulsbeltet. Verdiene fra håndleddet er mer ujevne og følger ikke like kjapt med opp og ned, men snittresultatet er i det minste godt nok. Her er det dog litt rom for forbedringer, og vi ser ikke bort fra at Garmin med tiden vil fikse litt på algoritmene for å gi oss enda litt mer nøyaktige resultater – slik Fitbit har gjort med sin Charge HR.

Akkurat som den nevnte Fitbiten måler Vivofit HR pulsen døgnet rundt, men for å spare batterier gjør den det ikke kontinuerlig med mindre klokka er i treningsmodus.

Varsler og styrer

Garmin Vivosmart HR fungerer fint for seg selv, men for å sette den opp og synkronisere mot Garmins Connect-tjeneste er det enkleste og beste å gjøre dette gjennom tilhørende Connect-app. Men dette krever at du må ha tilgang på et nettbrett eller mobiltelefon som kjører Android eller iOS. Har du ikke dette, er det dog mulig å synkronisere ved å koble ladekabelen til datamaskinen og bruke programmet Garmin Express som finnes for Mac og Windows.

Garmin Vivosmart HR til høyre er litt tykkere enn Fitbit Charge HR.
Garmin Vivosmart HR til høyre er litt tykkere enn Fitbit Charge HR. Foto: Vegar Jansen, Tek.no
Jo mer lys, jo bedre leser du skjermen. Her i direkte sollys.
Jo mer lys, jo bedre leser du skjermen. Her i direkte sollys. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Har du en kompatibel mobil og går rundt med den i lommen, kan du også få «smarte varsler», som betyr at armbåndet vibrerer og viser informasjon når noen ringer eller det tikker inn e-post, møtepåminnelser, tekstmeldinger, Facebook-varsler, Twitter og så videre – lista fortsetter. Mobilen henter også lokale værmeldingsdata fra weather.com og sender dem til Vivosmart HR.

Faktisk er det også slik at du ser hvem som ringer, og du kan faktisk lese meldinger og slikt rett på armbåndet, slik at du ikke trenger å fiske mobilen opp av veska. Det fungerer ikke alltid helt perfekt, men greit nok.

I tillegg til dette ser Garmin det som et slags kall å forhindre folk i å sitte for mye rolig. Sitter du nærmere en time i inaktivitet vil den dure og kreve at du beveger deg litt – med mindre du sover da. Du kan for øvrig sette alarmer på Vivosmart HR også, slik at den vibrerer til en bestemt tid.

Mer forsiktig håndleddsmassasje får du idet du når et av målene, som er daglige skritt, etasjer oppover eller antall «intensitetsminutter».

Hvis du tror at alle vibrasjonsvarslene betyr at Vivosmart HR fort kan bli en duresyk masekopp, kan du nok ha rett. Men så har også Garmin vært greie nok til å lage sitt system slik at du står fritt til å skreddersy varslingene etter eget ønske. Vil du for eksempel slå av varsler for Facebook, e-postene fra jobben og aktivitetspåminnelsene, kan du fint gjøre dette.

Hvis du er et surrehue som stadig lurer på hvor mobiltelefonen din har gjemt seg, har også armbåndet en «finn min mobil»-funksjon. Dette fungerer så lenge armbåndet har kontakt via Bluetooth, og får da mobilen til å blinke og plinge slik at du burde være i stand til å finne den ganske kjapt.

Armbåndet kan i tillegg styre et Garmin VIRB-kamera og fungere som musikkfjernkontroll til mobilen.

For mange muligheter?

Garmin har i løpet av året gitt sin mobilapp Garmin Connect en ansiktsløfting, med nye farger og muligheter. Men den – og Garmin Connect-tjenesten – er fremdeles ganske så uoversiktlig, så nye brukere uten spesielt teknologisk fingerspissfølelse kan kanskje finne det hele litt for komplisert og avansert.

Et eksempel er at du under oppsettet blir bedt om å angi din egen aktivitetsklasse med et tall fra 1 til 9, uten noen forklaring om hva som ligger i dette. Hvis du leter, er det mulig å finne mer informasjon om dette på nettet, men vi hadde gjerne sett dette i appen.

En annen ting er at ikke alt er imponerende godt oversatt til norsk. På selve Vivosmart HR har vi for eksempel «Gj.sn. hviletid» i skjermbildet for puls, men det er da selvfølgelig snakk om gjennomsnittlig hvilepuls, og har ikke noe med tid å gjøre. Dette regner vi dog med at det kommer en fiks for i en fremtidig fastvare.

Garmin Vivosmart HR nederst, Fitbit Charge HR oppå.
Garmin Vivosmart HR nederst, Fitbit Charge HR oppå. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Uansett vil avanserte brukere trolig trives godt med alle valgene og mulighetene Garmin legger opp til. For det er ikke slik at programvaren er dårlig – tvert i mot vil vi si – den er bare komplisert og omstendelig. Så sjansen er stor for at du kan få satt den opp akkurat slik du vil ha den, og når du først har fått gjort det, fungerer det da også upåklagelig.

Oppsummering og konklusjon

Garmin Vivosmart HR lades og kobles til USB med en proprietær kabel.
Garmin Vivosmart HR lades og kobles til USB med en proprietær kabel. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Garmin Vivosmart HR er en blanding av aktivitetsarmbånd og treningsklokke med integrert pulsmåler. Den er vanntett og har en alltid påslått berøringsskjerm som er ekstra godt lesbar i sollys – og har baklys som gjør at den kan kikkes på i mørket også.

Den kobler seg til mobilen din via Bluetooth og gir deg smarte varsler i tillegg til å holde kontroll på aktivitetsnivået ditt. Varslene kan være alt fra at mobilen ringer til meldinger, Facebook-varsler og e-post – dette står du fritt til å velge selv. Trenger du en påminnelse til å bevege deg litt kan du få dette også, sammen med daglige og ukentlige mål for aktivitet.

I tillegg kan du bruke den til å fjernstyre musikkavspilleren på mobiltelefonen og Garmins egne actionkameraer.

Selve pulsmåleren er ikke like nøyaktig som den typen du fester rundt brystet og således tar målingene rett fra blodpumpa, men hvis du ikke er bortskjemt med pulsmåling fra før, vil den nok gjøre en helt grei jobb.

At du dessuten kan bruke den som en pulsmåler koblet via ANT+ til en annen enhet som GPS eller treningsklokke, ser vi også på som et pluss med denne modellen.

Skal vi trekke for noe, blir det i hovedsak at appen og tjenesten kan være ganske omfattende å sette seg inn i – vi skulle kanskje ønske oss en «enkel» modus for de mindre avanserte brukerne. En annen uting er at lade/datakabelen er proprietær, noe som gjør det problematisk dersom du skulle miste den eller glemme den hjemme når du drar på ferie.

Heldigvis er batteridriftstiden ganske god. Garmin oppgir den til fem dager, men det vil jo være avhengig av hvordan du bruker den. Likevel synes vi ikke Garmin akkurat har tatt spesielt godt i her – med Bluetooth og varsler skrudd på fikk vi da faktisk seks – syv dager ut av den.

Alt i alt er vi godt fornøyd med hva Garmin har skrudd sammen her, og Vivosmart HR seiler da opp som en naturlig konkurrent til modeller som Polar A360 og Fitbit Charge HR.

Men selv om Vivosmart HR er litt tykkere og dyrere og mer komplisert å komme i gang med enn sistnevnte, er det ingen tvil om at vi liker Vivofit HR bedre enn Fitbiten – større skjerm med berøringsteknologi, mer informasjon rett på armen og vanntett design vinner her.

Lyst på noe litt mer klokkete?
TEST: Slik er Samsungs Gear S2 >>>

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen