TEST: Garmin Vivosmart HR

Test Garmin Vivosmart HR

(Bilde: Vegar Jansen, Tek.no)

Et armbånd som imponerer

Garmin har snekret sammen en velfungerende miks av treningsklokke, pulsmåler og aktivitetsarmbånd.

Måler og informerer

Det Vivosmart HR måler av aktivitet er skritt, distanse, kalorier, etasjer, «intensitetsminutter» og altså pulsen. Alt dette og klokkeslett kan du se rett på ambåndets avlange display, som er berøringssensitivt og alltid «på», slik at du ikke trenger å trykke på knapper eller lignende for å se hvor mye klokka er. Et svakt baklys tennes automatisk når du berører skjermen, slik at den også er fullt lesbar i mørket.

Hver enkelt aktivitet som nevnt over får sitt eget skjermbilde, som man kan «bla» seg gjennom ved å sveipe fingeren over skjermen. Synes du det blir litt vel mange skjermbilder eller ikke bryr deg om slikt som kalorier, etasjer og musikkstyring, kan enkelte skjermbilder slås av og på gjennom mobilappen.

Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Knappen på siden av armbåndet lar deg svitsje mellom de vanlige skjermbildene og menyer for slikt som alarm, paring, treningsmodus og innstillinger.

Registrert søvn har ikke noe skjermbilde, disse dataene må du inn på appen eller Garmins Connect-tjeneste for å sjekke. Søvn registreres for øvrig automatisk, men det kan være smart å sette opp typisk søvnperiode i appen, ettersom alle varsler også deaktiveres i denne perioden.

I tillegg til å ha sensorer som måler bevegelse, har Garmin Vivosmart HR en trykkmåler. I likhet med Fitbit Charge / Charge HR får du altså tilbakemelding om hvor mange «etasjer» du har gått hver dag. Men selv om dette illustreres med en trapp, trenger det ikke være trapper – her snakker vi om alt som gir omtrent tre meters stigning.

Setter mål for deg

Armbåndet måler også etasjer du går nedover, men dette teller ikke mot dine dags- og ukesmål dersom du har satt disse – og det er anbefalt dersom du trenger litt motivasjon for å holde et bestemt daglig aktivitetsnivå. Har du ingen preferanser her kan du alltids begynne lavt og justere etter hvert for etasjer om dagen og «intensitetsminutter» i uka – sistnevnte kan være rask gange eller jogging.

Appen og Connect-tjenesten lar deg se i detalj hvor mye du beveger deg.
Appen og Connect-tjenesten lar deg se i detalj hvor mye du beveger deg.

For antall tilbakelagte skritt per dag er det litt enklere. Her kan Garmin automatisk stille på målene for deg etter hvert som du når dem.

Garmin Vivosmart HR vil registrere data om dine bevegelser uansett. Men skulle du falle for fristelsen til å drive planlagte fysiske utskeielser, kan du bruke stoppeklokkefunksjonen på armbåndet. Da følger den ekstra godt med, og gir deg muligheten til å lagre aktiviteten som en egen økt.

Fra en slik økt kan du se detaljerte data om blant annet hjertefrekvens, tempo og avstand – selv om sistnevnte selvfølgelig blir et estimat da Vivosmart HR ikke har GPS.

Men skulle du ha en kompatibel (ANT+) Garmin-enhet med GPS, er det så avgjort verdt å få med seg at dette pulsarmbåndet kan settes i hva Garmin kaller «Broadcast Mode». Da vil den andre enheten kunne plukke opp hjertefrekvensen fra Vivosmart HR – altså på samme måte som fra et pulsbelte.

Men i motsetning til den originale Vivosmart (uten HR) kan ikke den nyere modellen selv ta imot data fra et pulsbelte dersom du ikke synes den optiske hjertefrekvensmåleren skulle være god nok.

Kjent teknologi

Med dette i bakhodet er det viktig at Garmin Vivosmart HR benytter seg av skikkelig teknologi for å sjekke pulsen. Om ikke annet kan vi si at den bruker kjent teknologi – en kombinasjon av lys og sensorer som ser på blodgjennomstrømmingen i armen. Det er vel å betrakte som standarden nå for tiden, og Garmin kaller sin versjon av denne for «Elevate».

Garmin bruker samme teknologi som konkurrentene. Vivosmart HR nederst, Fitbit Charge HR øverst.
Garmin bruker samme teknologi som konkurrentene. Vivosmart HR nederst, Fitbit Charge HR øverst. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Produsentene selv innrømmer at et pulsbelte rundt brystet – som da plukker opp de elektriske signalene rett fra hjertet – er et bedre alternativ enn det som i dag brukes til å måle hjertefrekvensen på håndleddet. Da er det et poeng at den integrerte Elevate-løsningen er god nok.

Heldigvis er det relativt enkelt å sjekke dette. Foruten Vivosmart HR utstyrte vi ganske enkelt vår joggende kollega Kurt Lekanger med en annen Garmin-modell, nemlig Forerunner 920XT pluss pulsbelte, og sendte ham ut på løpetur i kulda.

Med målinger som da er fra både håndledd og direkte fra brystkassa er det bare å sammenligne resultatene.

Her kan vi tydelig se at Elevate-pulsmålingen som forventet ikke er like god som den som ble gjort med pulsbeltet. Verdiene fra håndleddet er mer ujevne og følger ikke like kjapt med opp og ned, men snittresultatet er i det minste godt nok. Her er det dog litt rom for forbedringer, og vi ser ikke bort fra at Garmin med tiden vil fikse litt på algoritmene for å gi oss enda litt mer nøyaktige resultater – slik Fitbit har gjort med sin Charge HR.

Akkurat som den nevnte Fitbiten måler Vivofit HR pulsen døgnet rundt, men for å spare batterier gjør den det ikke kontinuerlig med mindre klokka er i treningsmodus.

Varsler og styrer

Garmin Vivosmart HR fungerer fint for seg selv, men for å sette den opp og synkronisere mot Garmins Connect-tjeneste er det enkleste og beste å gjøre dette gjennom tilhørende Connect-app. Men dette krever at du må ha tilgang på et nettbrett eller mobiltelefon som kjører Android eller iOS. Har du ikke dette, er det dog mulig å synkronisere ved å koble ladekabelen til datamaskinen og bruke programmet Garmin Express som finnes for Mac og Windows.

Garmin Vivosmart HR til høyre er litt tykkere enn Fitbit Charge HR.
Garmin Vivosmart HR til høyre er litt tykkere enn Fitbit Charge HR. Foto: Vegar Jansen, Tek.no
Jo mer lys, jo bedre leser du skjermen. Her i direkte sollys.
Jo mer lys, jo bedre leser du skjermen. Her i direkte sollys. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Har du en kompatibel mobil og går rundt med den i lommen, kan du også få «smarte varsler», som betyr at armbåndet vibrerer og viser informasjon når noen ringer eller det tikker inn e-post, møtepåminnelser, tekstmeldinger, Facebook-varsler, Twitter og så videre – lista fortsetter. Mobilen henter også lokale værmeldingsdata fra weather.com og sender dem til Vivosmart HR.

Faktisk er det også slik at du ser hvem som ringer, og du kan faktisk lese meldinger og slikt rett på armbåndet, slik at du ikke trenger å fiske mobilen opp av veska. Det fungerer ikke alltid helt perfekt, men greit nok.

I tillegg til dette ser Garmin det som et slags kall å forhindre folk i å sitte for mye rolig. Sitter du nærmere en time i inaktivitet vil den dure og kreve at du beveger deg litt – med mindre du sover da. Du kan for øvrig sette alarmer på Vivosmart HR også, slik at den vibrerer til en bestemt tid.

Mer forsiktig håndleddsmassasje får du idet du når et av målene, som er daglige skritt, etasjer oppover eller antall «intensitetsminutter».

Hvis du tror at alle vibrasjonsvarslene betyr at Vivosmart HR fort kan bli en duresyk masekopp, kan du nok ha rett. Men så har også Garmin vært greie nok til å lage sitt system slik at du står fritt til å skreddersy varslingene etter eget ønske. Vil du for eksempel slå av varsler for Facebook, e-postene fra jobben og aktivitetspåminnelsene, kan du fint gjøre dette.

Hvis du er et surrehue som stadig lurer på hvor mobiltelefonen din har gjemt seg, har også armbåndet en «finn min mobil»-funksjon. Dette fungerer så lenge armbåndet har kontakt via Bluetooth, og får da mobilen til å blinke og plinge slik at du burde være i stand til å finne den ganske kjapt.

Armbåndet kan i tillegg styre et Garmin VIRB-kamera og fungere som musikkfjernkontroll til mobilen.

Til konklusjonen »

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen