TEST: Garmin Forerunner 920XT

Test Garmin Forerunner 920XT

(Bilde: Kurt Lekanger, Tek.no)

Dette er den beste treningsklokken vi har testet

Garmin Forerunner 920XT er treningsklokke, smartklokke og aktivitetsmåler – og kan gjøre nesten alt, bortsett fra å koke kaffe.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Garmin lager noen av de mest avanserte treningsklokkene på markedet, og deres nyeste multisport-toppmodell, Garmin Forerunner 920XT, er den heftigste av alle modellene. Klokken er en direkte konkurrent til blant annet Polars toppmodell Polar V800, men har en del unike funksjoner du ikke finner på V800 – som analyse av løpsteknikk.

Klokken fås i to ulike farger. Her vises også skjermbildene for valg av sportsgren og informasjon om løpsdynamikk.
Klokken fås i to ulike farger. Her vises også skjermbildene for valg av sportsgren og informasjon om løpsdynamikk. Foto: Garmin

920XT er beregnet på mange ulike sportsaktiviteter, som løping, sykling og svømming – og den støtter løping og sykling både inne og ute, samt svømming i åpent vann eller basseng. Det er til og med en triathlon-modus, hvor du veksler mellom løping, sykling og svømming og får alt registrert som én økt.

I tillegg til å være en treningsklokke, er dette også en aktivitetsmåler som logger aktivitetsnivået ditt og søvnen din 24 timer i døgnet. Det har etter hvert blitt vanlig å kombinere funksjonaliteten til de enkle aktivitetsarmbåndene som Fitbit og lignende, med mer tradisjonelle treningsklokker.

Forerunner 920XT er også en enkel smartklokke – ved at den kan vise informasjon fra mobiltelefonen din, for eksempel hvem som ringer, SMS-er, oppdateringer fra Facebook og så videre.

Bla om til neste side – så skal vi se nærmere på det som er den mest innholdsrike multisport-treningsklokken vi har testet til nå »

Stor og kraftig

Dette er en ganske stor og kraftig treningsklokke, og det er delte meninger i redaksjonen om klokken er pen å se på eller ikke. Mange synes den ser ganske tøff ut. Selv om klokken er ganske stor, er den med sine 61 gram en ganske lett treningsklokke. Polar V800 veier til sammenligning rundt 80 gram. 920XT er heller ikke spesielt tykk – den er omtrent som Garmins tidligere løpsmodell Forerunner 620, for de som kjenner til denne.

Skjermen er 2,9 x 2,1 centimeter stor og har en oppløsning på 205 x 148 punkter. Det er bra for en skjerm i denne størrelsen, og skjermen er skarp og lettlest. Garmin har benyttet en såkalt transreflektiv skjerm, som er en type skjerm som blir bedre jo mer lys den får på seg. Den viser et litt begrenset utvalg farger, men til gjengjeld er dette en virkelig god skjerm ute i sterkt sollys. Det er ikke touchskjerm, men det synes vi egentlig er like greit.

Garmin Forerunner 920XT.
Garmin Forerunner 920XT. Foto: Kurt Lekanger, Tek.no

Klokken har hele seks store knapper. De to på venstre side brukes til å skru klokken av eller på, og for å låse opp klokken eller veksle mellom ulike skjermbilder. På høyre side er det to knapper for å bla opp eller ned i ulike skjermbilder, for eksempel velge hva slags informasjon som skal vises når du trener. Foran på klokken, rett under skjermen, er det en knapp for å starte og stoppe en treningsøkt (utformet som en «play»-knapp), samt en knapp for å gå tilbake i menyer eller starte logging av ny rundetid. 

920XT er vanntett ned til 5 atmosfærer – det vil si 50 meter. Klokken lades ved hjelp av en stor lade-«kloss» som festes på baksiden av klokken. Denne benytter USB – så du kan lade klokken fra en hvilken som helst USB-lader eller USB-port i en PC. Du trenger ikke å lade så ofte – vi brukte klokken i et par uker mellom hver lading. Bruker du GPS-en/treningsfunksjonene ofte, vil batteritiden være dårligere, naturligvis. Garmin oppgir batteritiden til 24 timer i GPS-modus, og du kan også sette klokken i såkalt UltraTrac-modus for å forlenge batteritiden til rundt 40 timer. Da spores ikke GPS-posisjonen like nøyaktig som med UltraTrac avslått.

Lading via standard USB er kjekt, men du må ha dokkingenheten for å få ladet.
Lading via standard USB er kjekt, men du må ha dokkingenheten for å få ladet. Foto: Kurt Lekanger, Tek.no

Som smartklokke og aktivitetsmonitor

Som nevnt er 920XT ikke bare en vanlig puls-/treningsklokke – den har også en del smartklokkefunksjoner. Klokken fungerer utmerket som en vanlig hverdagsklokke, med stor og tydelig klokkevisning. Er du misfornøyd med utseendet på klokkevisningen, kan du laste ned nye urskiver.

All aktivitet gjennom døgnet spores, og under klokkevisningen kan du hele tiden se hvor mange skritt du har oppnådd. Trykker du på bla-knappene på høyre side av klokken får du frem mer detaljert informasjon. Målet er dynamisk, det vil si at du ikke har et fast mål på for eksempel 10 000 skritt – men at klokken hele tiden vil oppfordre deg til å bevege deg litt mer enn du har gjort tidligere. Om du vil, kan du endre til et fast mål i innstillingsmenyene.

Skjermbilder fra Garmin Connect.
Skjermbilde fra Garmin Connect.

Informasjon om aktivitetene dine kan synkroniseres automatisk mot mobiltelefonen din via Bluetooth 4 Low Energy, hvis du har installert Garmin Connect-appen (finnes til både iOS og Android, men ikke Windows Phone). I appen får du oversikt over aktivitetsnivå, søvn, kaloriforbruk og en masse annet – og du kan også se alle treningsøktene dine. All informasjonen er også tilgjengelig via Garmin Connect-nettsidene. Klokken synkroniserer også treningsøkter via Wi-Fi.

Når klokken er koblet til telefonen din vil du få varslinger på skjermen, for eksempel når noen ringer eller det kommer en ny e-post, en SMS eller en oppdatering på Facebook. Det er de samme varslingene som kommer i varslingssenteret på telefonen. Du kan bla i de ulike varslingene, men du kan ikke gjør noe med dem – som for eksempel å svare på en melding. 

På neste side skal vi se nærmere på treningsfunksjonene – før vi konkluderer »

Til trening

Etter treningen kan du se hvor lang tid du har brukt i ulike pulssoner.
Etter treningen kan du se hvor lang tid du har brukt i ulike pulssoner. Foto: Kurt Lekanger, Tek.no

Selv om Forerunner 920XT fungerer fint som hverdagsklokke, smartklokke og aktivitetsmonitor, så er det først og fremst en pulsklokke beregnet på trening. I pakken følger det med et pulsbelte av typen HRM-Run. Dette pulsbeltet benytter ANT+ for kommunikasjon med klokken, og er en del mer avansert enn pulsbeltene som følger med blant annet Polar-klokkene. 

I tillegg til å måle puls, inneholder HRM-Run-beltet nemlig også en bevegelses-sensor som brukes for å gi detaljert statistikk om vertikal oscillasjon – det vil si hvor mye kroppen beveger seg opp og ned, samt tid med bakkekontakt og skrittfrekvens (antall skritt i minuttet). Statistikken får du opp i Garmin Connect-appen eller på nettsidene. Vi liker disse funksjonene, selv om de nok er mest rettet mot profesjonelle idrettsutøvere på et litt annet nivå enn undertegnede. Men det gir en indikasjon på hvor god løpeteknikken din er, og for oss som liker masse statistikk kan det være morsomt å følge med på. Skrittfrekvens kan for øvrig også vises på skjermen under trening, og du har en metronom-funksjon som med lyd og vibrasjon hjelper deg å holde takten (180 skritt i minuttet skal visstnok være bra å sikte seg inn mot).

Med kartvisningen kan du se hvor du har løpt.
Med kartvisningen kan du se hvor du har løpt. Foto: Kurt Lekanger, Tek.no

Når du har valgt hva slags treningsøkt du skal igang med (for eksempel løping), trykker du på Play-knappen for å starte. Vår erfaring er at klokken er veldig kjapp på å finne GPS-posisjonen (det er også støtte for GLONASS, for enda bedre presisjon). Under treningsøkten kan du bla i ulike informasjonsskjermer med de to knappene på høyre side av klokken. Disse skjermbildene kan tilpasses slik du selv vil, og du kan ha opptil fire skjermer. I tillegg kan du ha skjermbilder for klokke, løpsdynamikk (skritt per minutt blant annet) og en kartvisning som viser hvor du har løpt. Det er også en funksjon som heter Virtual Partner, som lar deg definere ønsket gjennomsnittstempo – og så vil du på skjermen kunne se om du ligger foran eller etter skjema (kjekt når du for eksempel skal løpe maraton, og er nødt til å holde en bestemt snittfart for å komme i mål til ønsket tid).

Vi har kun testet klokken med løping, men det er verdt å nevne at klokken støtter tilkobling til ulike typer ANT+ sykkeltilbehør – som wattpedal og sensorer for tråkkfrekvens. For svømming er det støtte for både basseng og svømming i åpent vann. I basseng oppgir du lengden på bassenget for å få god nøyaktighet, mens klokken ved svømming i åpent vann bruker GPS-en. Du får ikke pulsmåling når du svømmer.

Løper du innendørs på tredemølle brukes akselerometeret i klokken til å anslå omtrentlig distanse og hastighet. Man skulle kanskje tro dette ville blitt veldig unøyaktig, men klokken kalibrerer seg selv når du løper utendørs med GPS. Dermed blir den over tid stadig mer nøyaktig også for løping på tredemølle. 

Konklusjon

Garmin Forerunner 920XT.
Garmin Forerunner 920XT.

Til tross for at Garmin Forerunner 920XT er nærmest et overflødighetshorn av funksjoner, er den en av de mest brukervennlige treningsklokkene vi har prøvd. Alle basisfunksjonene er lett tilgjengelige og selvforklarende, men du har også en masse avanserte muligheter et stykke ned i menyene. Som for eksempel restitusjonsrådgiveren som viser deg hvor lenge du bør vente til neste harde treningsøkt, eller kondisjonsberegningen som gir deg et tall på hvor god form du er i (såkalt VO2 Max – eller maksimalt oksygenopptak). Basert på tidligere løpeøkter kan klokken også anslå hvor lang tid du vil kunne løpe ulike distanser på.

Vi nevner også at det er mulig å laste ned apper til klokken fra Garmins Connect IQ-butikk, og på den måten utvide funksjonaliteten ytterligere.

Med en prislapp på rundt 4000 kroner for modellen med pulsbelte inkludert, er ikke dette noen billig klokke. Mange vil nok kunne klare seg med enklere modeller, som for eksempel Polar M400 til rundt 1800 kroner, eller en av de rimeligere modellene til Garmin. Men er du ute etter en av de beste treningsklokkene på markedet, er Forerunner 920XT et veldig godt valg. Et annet alternativ er Polar V800 – men selv om dette også er en veldig avansert og svært god treningsklokke er den ikke like funksjonsrik som 920XT.

Er du ute etter en treningsklokke med mer fokus på friluftsliv, bør du også lese vår test av Garmin Fenix 3 »

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen