Garmins toppmodell, Fenix 5X

Test Garmin Fenix 5, 5X og 5S

Garmins toppmodell, Fenix 5X (Bilde: Kristoffer Møllevik)

Treningsklokka som kan alt, og enda litt til

Design og komfort

Garmin bygger videre på designet fra Fenix 3-serien, og har ikke gjort store endringer. Det mest markante er kanskje de små, røde detaljene som skiller Fenix 5 og 5X fra andre klokker i serien. De synes dog ikke så godt til hverdags som på bilder, så ikke forvent at folk kommer til å legge merke til det.

Fenix 5 og 5X er fortsatt nokså store, men har likevel en hvis elegant minimalisme, litt avhengig av hvordan du setter opp urskiva. Dette er klokker som står like fint til dress- som sykkeljakken, og ekstra klokkeremmer gir også litt variasjonsmulighet.

Sammenlignet med for eksempel Polar V800, ser Fenix 5X mer ut som en «vanlig» klokke.
Sammenlignet med for eksempel Polar V800, ser Fenix 5X mer ut som en «vanlig» klokke. Foto: Kristoffer Møllevik

Standardbåndet er et silikonbånd, av mer eller mindre samme sort som andre sportsklokker. Dette er fint når du trener, siden det er enkelt å bare skylle av svetten etterpå. Komforten er grei nok, men undertegnede synes ikke det er det beste på litt varme, klamme dager, da båndet har lett for å klistre seg litt til huden.

En ny klokkerem kan gjøre mye for å endre stilen på klokka, men skal du ha med det QuickFit-systemet blir det kostbart.
En ny klokkerem kan gjøre mye for å endre stilen på klokka, men skal du ha med det QuickFit-systemet blir det kostbart. Foto: Kristoffer Møllevik
Den nye pulssensoren ligger omtrent flatt med resten av klokka.
Den nye pulssensoren ligger omtrent flatt med resten av klokka. Foto: Kristoffer Møllevik

Heldigvis er det superenkelt å bytte med det nye «QuickFit»-systemet, hvor båndene kan klipses av og på på noen sekunder. Det gjør det praktisk mulig å ha for eksempel en metall- eller lærrem i hverdagen, og bare skifte til silikon når du skal trene. Dessverre er disse også fryktelig kostbare, og ut fra det vi har sett må du forvente å betale over 800 kroner for en lærrem, og over 2000 for en i metall.

Pulssensoren har også fått et redesign, og stikker nesten ikke ut av klokka lengre. Hvor plagsomt det opplevdes med de tidligere modellene er nok veldig individuelt, men det er uansett fint at den tar mindre plass en før. Klokkene er ellers solid utført, med safirglass, ramme av rustfritt stål og et ytterbelegg av fiberforsterket polymer; en veldig, veldig hard plasstype som blant annet finnes i luftfarten (ifølge Wikipedia). Alt i alt burde den tåle litt juling, om uhellet skulle være ute.

Skjerm og batteri

Se skjermen «i aksjon» når vi leker oss med innstillingene for selve urskiva. Farten på videoen her er doblet, men vi opplever klokka som responsiv nok i normal hastighet.

Skjermen har fått en nesten umerkelig oppgradering på oppløsningen, fra 218x218 piksler til 240x240 piksler (gjelder ikke 5s). Ikke det helt store akkurat, men til sitt bruk synes vi den gamle oppløsningen fungerte fint, så dette blir jo helt fint og så bittelitt til. Fargene har fått et sterkere løft, og har gått fra 16 til 64, noe som sikkert kommer godt med på de nye kartfunksjonene.

Som mange andre treningsklokker, bruker skjermen et såkalt «e-ink display». Det vil si at den ikke trenger baklys fra selve klokka, men kan leses med lys utenfra. Dette sparer strøm, og fungerer helt fint både ute i sola og i innendørslys. Og klokka har selvsagt et baklys, slik at du kan se hva som foregår der også når du ikke får nok lys utenfra.

Hvor lenge batteriet holder avhenger modellen og bruken. Hvis du kun bruker smartfunksjonene skal batteriet på 5X  holde i 12 dager. Bruker du GPS- og puls i aktivitetssporing, skal det holde i 20 timer, men hvis du slår over i UltraTrac, et modus beregnet for virkelig langdistanseøkter hvor klokka reduserer antall GPS-målepunkter, holder den i 35 timer sammenhengende. Hvor du ender opp avhenger veldig av bruken. Hvis du skal spore sykling til og fra jobben hver dag, bruker du mer batteri enn noen som trener i treningsstudio (altså uten GPS) tre dager i uka, men de fleste vil komme unna med å lade klokka en gang i uka. Kanskje litt sjeldnere hvis du på død og liv ikke vil lade før den er nesten tom.

Fenix 5-klokkene har fått en betydelig slankere ladekabel enn den gamle «krybba» fra Fenix 3-serien (nederst på bildet over). Fint når du er på reise, men nå blir det langt fra like enkelt å lade klokka og bruke den samtidig. Med det gamle systemet kunne du koble til en batteribank, legge klokka i toppen av sekken eller rundt sykkelstyret, og fortsette målingene omtrent som før.
Fenix 5-klokkene har fått en betydelig slankere ladekabel enn den gamle «krybba» fra Fenix 3-serien (nederst på bildet over). Fint når du er på reise, men nå blir det langt fra like enkelt å lade klokka og bruke den samtidig. Med det gamle systemet kunne du koble til en batteribank, legge klokka i toppen av sekken eller rundt sykkelstyret, og fortsette målingene omtrent som før. Foto: Kristoffer Møllevik

Brukervennlighet

Fenix 5-klokkene er avanserte klokker med svært mange muligheter, og læringskurven er bratt i begynnelsen. Plasseringen av knappene virker ikke helt logisk for undertegnede, noen menyvalg burde vært mye bedre forklart, og et trinnvis intstruksjonsmodus på klokka eller som en videoserie på YouTube, hadde virkelig ikke vært å forakte. Det samme gjelder for appen og netttjenesten Garmin Connect.

Men når du først har lært deg å bruke det synes vi at det fungerer veldig greit, det meste er forholdsvis lett tilgjengelig når man vet av det, og da setter vi pris på de mange avanserte tilpassningsmulighetene.

Som smartklokke og aktivitetsmåler

Vi blar litt i de ulike smartklokke-funksjonene.

Fenix 5-klokkene bygger videre på funksjonaliteten fra tidligere modeller i serien, og i testen av Tactix Bravo går vi mye mer i dybden på mye av det. I korte trekk kan vi si at de gjør det vi forventer at moderne smartklokker og aktivitetsmålere skal gjøre. De viser oss meldinger og hvem som ringer (og lar oss svare eller avvise), kalendervarsler, værmeldingen, måler aktivitet gjennom dagen via skritt, puls, etasjer klatret og søvn.

Dette fungerer fint, men etasjer klatret kunne gjerne blitt byttet ut med høydemeter, som jo er mer anvendelig i et land med langt flere motbakker enn høyhus. Og vi savner et mål på inaktivitet så vel som aktivitet. Altså, hvor lenge vi er stillesittende iløpet av dagen.

Som treningsklokke

Mange sportsprofiler
Klokkene kommer 21 ulike sportsmoduser, eller programmer, installert, og dekker det aller meste. De fleste varianter du trenger av løping og sykling (innendørs, vanlig og terreng, i grove trekk), treningssenter-aktiviteter som tredemølle, romaskin og spinningssykkel, mer spesialiserte fritidaktiviteter som klatring, ståpadling og mye mer. Og skulle ikke dette være nok går det an å laste ned flere fra nettet, eller sette opp egne.

Programmene på klokka, og noen eksempler på hva man kan laste ned.
Programmene på klokka, og noen eksempler på hva man kan laste ned. Foto: Skjermbilde
Vi blar gjennom de ulike programmene og leker oss med dataskjermene vi kan tilpasse innafor dem.

Disse er satt opp med litt ulike dataskjermer (som du kan og bør endre selv), og klokkene varierer litt hva som logges. Hvis du ror utendørs logger den for eksempel tempo i tid pr. 500 meter og tak i minuttet, under løping er skrittfrekvensen viktigere, mens for innendørs svømming registrerer den bassenglengder. I tillegg er det altså de ulike datafeltene som du kan sette opp etter behov. Under lengre fjellturer har du kanskje mer behov for å følge med på gjennomsnittshastighet, høydemeter, tid til ankomst og solnedgang - ting som er nokså unødvendig å holde rede på under kortere løpeturer.

Selve treningseffekten ser ut til å beregnes ut fra pulsen og ikke aktiviteten, for på våre sammenligningstester har vi fått samme kaloriforbruk uansett hva slags aktivitet vi valgte.

Treningsverktøy
Klokkene har også noen verktøy som kan hjelpe oss underveis i treningen, som tempo- og pulsvarsel (samt en rekke andre varsler), intervaller på tid eller avstand, og en funksjon som lar oss kappes mot tidligere aktiviteter. Veldig fine ting alt sammen, enten vi trenger å passe på at vi holder farten og/eller pulsen oppe, eller vi vil bruke det virtuelle kappløpet for å presse oss selv til å forbedre tiden fra forrige gang. For eksempel hvis du skal sykle Birken og vil gjøre det bedre enn i fjor.

Garmins netttjeneste lar oss sette opp enkle eller komplekse intervalløkter, men vi savner å kunne gjøre det i appen, samt å kunne gi øktene en beskrivelse i tillegg til navnet - det kan raskt bli uoversiktlig hvis du har mange økter.
Garmins netttjeneste lar oss sette opp enkle eller komplekse intervalløkter, men vi savner å kunne gjøre det i appen, samt å kunne gi øktene en beskrivelse i tillegg til navnet - det kan raskt bli uoversiktlig hvis du har mange økter. Foto: Skjermbilde

Men det irriterer oss at mye av dette er vanskelig eller umulig å slå av eller på midt i en treningsøkt. Hvis du skal legge noen sprintintervaller inn i joggeturen din, må du enten legge de inn før du starter aktiviteten, og hvis de da ligger inne med 10 minutter oppvarming, er det det du får. Hvis du heller bare vil ta det når du føler for deg iløpet av turen, må du stoppe aktiviteten du er i gang med, for så å starte en ny, nå med intervallene. Dette syntes vi var et problem på Fenix 3-serien, og det er litt kjipt at det ikke har blitt forbedret her. 

Ut fra dataene klokka samler gir den noen mer generelle mål du kan følge med på over tid. Kondisjon, melkesyreterskel, treningseffekt, FTP, treningsstatus og «pulsvariasjonsstress». Mange av disse er vel mest for seriøse atleter, men vi synes særlig kondisjonsmålet og treningsstatusen var veldig fine å ha.

Appen og nettjenesten Garmin Connect gir oss en del data som gjør at vi kan følge med på treningsresultater over tid.
Appen og nettjenesten Garmin Connect gir oss en del data som gjør at vi kan følge med på treningsresultater over tid. Foto: Skjermbilde

Pulssensor
Vi har gjort flere tester der vi har brukt den optiske pulsmåleren parallelt med en brysttropp på en annen Garmin-klokke. Den innebygde pulssensoren virker å være nøyaktig og pålitelig til kondisjonstrening med jevnt tempo og lite belastning på hendene. Men når vi tester på aktiviteter ting som vektløfting, roing på romaskin og terrengsykling, er det tydelig at teknologien fortsatt har noen svakheter.

Pulsdata fra Garmin Fenix 5X med optisk sensor øverst, og Garmin Tactix Bravo med bryststropp nederst.
Pulsdata fra Garmin Fenix 5X med optisk sensor øverst, og Garmin Tactix Bravo med bryststropp nederst. Foto/montasje: Skjermbilder

Som du kan se på bildene over er målingene svært like på fjellturen (gjennomsnitt- og makspuls 153 og 187 mot 158 og 183), mens på for eksempel intervalløkten på romaskin er gjennomsnittspulsen hele 10 pulsslag i minuttet lavere med den optiske håndleddssensoren enn med brystreima. Vi kan også se at jo lengre ut i intervallene jeg kommer, jo mer ustabile blir målingene fra den optiske sensoren, noe som tyder på at den i stor grad påvirkes av at armene anstrenges. Vi tipper derfor at den også vil være upålitelig under svømming, padling og langrenn.

Den er likevel nyttig å ha for å følge med på hvilepulsen over tid, og aktiviteter som ikke anstrenger hendene, som for eksempel jogging, en del ballspill og fotturer.

Treningsrapport
Etter endt treningsøkt får du en ganske detaljert treningsrapport med informasjon om ting som tempo, hastighet (beste og gjennomsnitt), tid, avstand, puls, kaloriforbruk og ikke minst treningseffekt. Dette siste er noe vi liker godt. I en skala fra 1 til 5 får du vite hvor effektiv treningen var med tanke på forbedring av aerob og anaerob kapasitet. 2 regnes som vedlikehold, 3 til 5 er forbedring, hvor 5 er en hard trening som bør følges av ekstra hvile (restitusjon som det så fint heter innafor trening). De tidligere modellene oppga bare aerob treningseffekt, så det er en fin oppdatering at vi nå også får med den anaerobe. 

I tillegg til dette beregner klokka også anbefalt restitusjon (for eksempel lett trening eller tren som normalt) og informerer om eventuelle rekorder, som for eksempel raskeste kilometer.
I tillegg til dette beregner klokka også anbefalt restitusjon (for eksempel lett trening eller tren som normalt) og informerer om eventuelle rekorder, som for eksempel raskeste kilometer. Foto: Kristoffer Møllevik

Disse dataene gjør det mye enklere å sette opp egne treninger. Hvor mange sprint-intervaller skal du ha for at det blir en effektiv, men ikke for hard trening for deg? Det kan være langt flere, eller langt færre enn det som sto i den bloggen du leste på nettet. Men med denne funksjonen kan du prøve deg frem, og legge til eller trekke fra intervaller til du treffer den treningseffekten du er ute etter.

Som tur- og navigasjonsklokke

Kartet er ikke veldig stort, men kjekt å ha, og sikkert gull verdt i en nødsituasjon.
Kartet er ikke veldig stort, men kjekt å ha, og sikkert gull verdt i en nødsituasjon. Foto: Kristoffer Møllevik

Den største forskjellen på Fenix 5X og de andre to, er at 5X kan vise topografiske kart. Klokka kommer med noen forhåndsinnstallert, men hvor detaljerte de er kan variere litt fra sted til sted. Her undertegnede jobber i Nordland ble det nødvendig å laste ned et ekstra kart, som kan kjøpes fra Garmin.

På grunn av den lille skjermen og litt knotete navigasjonen fungerer kartene best som en supplement til en håndholdt GPS eller papirkart (som gjerne har større målestokk). Vi kan tenke oss til at det er gull verdt hvis du blir tatt av tåka på fjellet, men utover det havner det litt i «kjekt å ha»-kategorien.

En annen kjekk funksjon er at klokka kan sette opp sykkel- og løpeturer for deg. Skriv inn hvor mange kilometer du vil sykle/løpe, om det skal være en rundtur, og om løypa skal gå nord-, sør-, øst- eller vestover, også setter klokka opp et forslag. Kan nok være fint for løpeglade folk som reiser en del.

Alle utgavene kan ta imot GPS-spor, som vi skrev mye om i testen av Tactix Bravo. Med et slikt spor inne på klokka kan vi følge med på hvor langt det er igjen, og når klokka estimerer at vi vil være fremme. Det er informasjon som kan være kjekk å ha på småturer, og gi ekstra sikkerhet på lengre, mer krevende turer. Dessverre er det ikke blitt noe enklere å legge disse inn på klokka enn tidligere, og her trengs det sårt en oppdatering som lar oss gjøre dette via mobilappen. Dette burde virkelig vært på plass sammen med de nye kartfunksjonene.

Oppdatert: Dette er nå blitt betydelig enklere.

Det kan du altså lese mer om i testen av Fenix 3-varianten Tactix Bravo »

Konklusjonen til denne testen finner du på side 1 »

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen