TEST: Fujifilm X-T1

Test Fujifilm X-T1

(Bilde: Johannes Granseth)

En imponerende kraftplugg fra Fujifilm

X-T1 gjør det meste godt.

Det viktigste med et kamera er tross alt hvor gode bilder det klarer å levere. Ergonomi, byggekvalitet, betjeningsløsninger og funksjoner – joda, alt dette er viktig for den helhetlige opplevelsen av kameraet. Men hvis vi ikke er fornøyde med bildene kameraet produserer, da spiller ikke alt dette så stor rolle.

Fujifilm har gang på gang vist at de tar bildekvaliteten på alvor med X-serien. Ikke bare ustyrer de de fleste av kameraene med en bildebrikke som er bygget opp på en helt unik måte, men de har også jevnt og trutt bygget ut systemet sitt med en rekke gode objektiver.

De har blant annet satset hardt på lyssterk fastoptikk, og siste mann ut var et etterlengtet portrettobjektiv i form av en 56mm (tilsvarer 84mm på fullformat) med største blender på hyggelige f/1.2. I våre øyne er dette et tegn på at Fujifilm virkelig satser på bildekvalitet, og at de evner å se hva slags behov målgruppen de retter seg mot har.

Fujfilm X-T1 deler både sensor og prosessor med sin lillebror, X-E2, som vi synes har meget god bildekvalitet. Forventningene var derfor høye da vi etter første tur ute med X-T1 lastet over bildene på Macen for å ta en titt på hvordan kameraet hadde prestert.

Vi må si at vi på ingen måte ble skuffet.

Siden Fujifilm X-T1 deler både bildesensor og prosessor med Fujifilm X-E2, har disse to kameraene i praksis samme bildekvalitet. Deler av teksten under er derfor hentet fra vår test av Fujifilm X-E2, som vi gjorde tidligere i år.

Solid detaljgjengivelse 

Fujifilm X-T1 - 35mm - 1/2000 - f/2.0 - ISO 800.
Fujifilm X-T1 - 35mm - 1/2000 - f/2.0 - ISO 800. (Foto: Johannes Granseth)
RAW til venstre, JPEG til høyre. Dra i streken for å se forskjellene i detaljgjengivelse.

Den 16-megapixels store X-Trans CMOS II-sensoren som sitter i X-T1 mangler lavpassfilter, noe som gjør at bildefilene vi får ut av kameraet er meget skarpe og detaljrike. I våre øyne er detaljnivået så bra at det mer eller mindre matcher detaljnivået fra mange fullformatskameraer. God detaljgjengivelse betyr selvsagt at man uten problemer kan printe bilder i store formater, mens en annen fordel er at det også gir større rom for å beskjære bildene i etterbehandlingen.

Vi har beskjært flere av bildene vi tok med 
X-T1 i løpet av testperioden,
og vi synes vi kan croppe rimelig langt inn i 
bildene før de begynner å vise tegn til at vi har 
tuklet med dem. Dette synes vi er en stor fordel,
da det gjør at det ikke er noe problem å finjustere komposisjonen vår i etterbehandlingen.

Vi har stort sett fotografert i RAW-format i løpet av testperioden. Vi er vant til at det kan lønne seg å gi RAW-filer et lite dytt på skarphetsskalaen i etterbehandlingen, men med X-T1 er dette strengt tatt ikke nødvendig. Da vi testet X-E2 la vi merke til at RAW-filene rett ut av kameraet til tider var så skarpe at vi noen ganger heller vurderte å dempe skarpheten noe. Det samme opplever vi med X-T1, og spesielt når vi fotograferer mennesker kunne det noen ganger lønne seg å dempe skarpheten litt, slik at detaljer og små-skavanker i huden ikke blir for skjemmende. Dette kommer nok mye an på øyet som ser, og vi er jevnt over svært fornøyde med detaljnivået X-T1 leverer.

ISO-støy

X-T1 er et veldig allsidig kamera, og det gjør at vi som regel har det med oss over alt. Da er det uungåelig at vi innimellom ender opp i dunkel belysning, og må vri litt ekstra på ISO-hjulet. I slike tilfeller er vi glade for at X-T1 har meget god kontroll på bildestøyen også ved høye ISO-verdier.

I RAW-format tilbyr X-T1 ISO-verdier fra ISO 200 til ISO 6400, men vi finner ingen nevneverdig støy før ved ISO 1600. Hvis vi trenger det, har vi heller ingen problemer med å bruke kameraet på både ISO 3200 og ISO 6400. Dette gjør at vi i de tilfellene vi har brukt Auto-ISO har kunne sette maks-taket på ISO 6400, og dermed sluppet å tenke på ISO i det hele tatt.

Det er selvsagt en del støy på de høyeste verdiene, men denne støyen plager oss egentlig ikke så mye, da den er relativt finkornet og egentlig minner mer om filmkorn.
I noen tilfeller har vi faktisk skrudd ISOen høyere enn nødvendig, fordi vi synes støyen gir et litt røffere og mer organisk preg på bildet som i blant kan være spennende.
Bildene har ellers svært lite fargestøy, mens fargegjengivelsen holder seg god helt opp til ISO 6400.

Til høyre ser du eksempler på de tre høyeste hele ISO-verdiene som er tilgjengelig i RAW.
For sammenlikningens skyld har vi også lagt
ved et bilde med laveste ISO-verdi tilgjengelig
i RAW. All støyfjerning er skrudd av.
Velg hvilke to bilder du vil sammenligne i
rullgardinene, og dra streken frem og tilbake.

Fujifilm X-T1 - 18mm - 1/50 - f/5.6 - ISO 2500.
Fujifilm X-T1 - 18mm - 1/50 - f/5.6 - ISO 2500. (Foto: Johannes Granseth)

Fargegjengivelse

Fargegjengivelse Fujifilm X-T1.
Fargegjengivelse Fujifilm X-T1.

De fleste kameraer i dag takler sRGB uten større problemer. De fleste takler også det større AdobeRGB-fargerommet, men det innebærer i det minste en noe større utfordring enn sRGB, og vi har derfor målt fargegjengivelsen fra JPEG-filer med standardinnstillinger rett fra kameraet, tatt opp i AdobeRGB.

Til høyre kan du se nærmere på fargegjengivelsen til testkameraet i forhold til det perfekte. Firkantene representerer her korrekt farge, plassert i AdobeRGB-fargerommet, og sirklene er fargen slik kameraet har avfotografert samme farge. Linjene øverst til høyre og nederst til venstre angir fargerommets grenser, og linjene mellom kvadratene og sirklene angir avviket. Desto lengre en linje er, desto større er avviket på den fargen fra idealet.

Vi er generelt meget fornøyd med fargegjengivelsene til X-T1. Vi registrerer at kameraet i følge Ima-testen har noen avvik, men i praktisk bruk leverer kameraet jevnt over gode og naturlige farger, og vi vil særlig trekke fram kameraets evne til å gjengi hudtoner som spesielt gode.

Filene tåler en god del fargejustering i etterkant, dette gjelder både for JPEG-filer og RAW-filer, men du har selvsagt mest å gå på hvis du skyter i RAW. En annen ting som kameraet gjør særdeles
godt, er gråtoner, enten vi velger å konvertere i
kameraet eller om vi gjør det i for eksempel Lightroom.
Dette er også noe som reflekteres i Ima-testen.

Hvis man tar opp i JPEG, tilbyr kameraet opptil ti bildestiler, eller som Fujifilm kaller det, Film-simuleringsmodier. Disse bildestilene er altså laget for å etterlikne flere av de analoge film-typene Fujifilm er kjent for, og du kan velge mellom Provia/Standard, Velvia/Vivid, Astia/Soft, Pro Neg. Hi, PRO Neg. Standard, Monochrome, Monochrome+Yellow filter, Monochrome+Red filter, Monochrome+Green filter og Sepia. 

Provia - Velvia - Astia. Obs! Eksempelbildet er tatt med Fujifilm X-E2.
Provia - Velvia - Astia. Obs! Eksempelbildet er tatt med Fujifilm X-E2. (Foto: Johannes Granseth)

Hvitbalanse

Vi har for det meste brukt X-T1 i RAW-format mens vi testet det, og har derfor stort sett latt kameraet stå i automatisk hvitbalanse. Hvis du skyter i RAW er kameraets evne til å sette riktig hvitbalanse ikke like viktig som hvis du skyter i JPEG. Likevel ønsker vi at kameraet skal gi oss et så godt utgangspunkt som mulig, og her må vi si oss godt fornøyd med den automatiske hvitbalansen til X-T1.

Selv i meget utfordrende situasjoner, som for eksempel i blandingslys mellom dagslys og lysstoffrør, gjør kameraet en meget god jobb, og sjelden har vi måttet hjelpe kameraet ved å velge en av de andre hvitbalanse-instillingene. Kameraet har forøvrig hele tre ulike hvitbalanse-instillinger for lysstoffrør, i tillegg til en for glødelamper, dagslys, skygge og under vann. Kameraet gir deg også muligheten til å sette en egendefinert hvitbalanse, eller å velge en spesifikk Kelvingrad.

Les også: Slik unngår du gule bilder

Bildekvalitet med særpreg

Bildefilene vi får ut av Fujifilm X-T1 er rett og slett veldig gode. Med fare for å bli litt svevende, må vi si at vi synes bildene har en helt spesiell følelse ved seg som vi liker godt, men som er litt vanskelig å beskrive. Det er noe med fargene og klarheten som gjør bildene både «harde» og «myke» på en gang. Kanskje er det mest innbildning, men vi synes ofte at bildene X-T1 gir oss skiller seg ut sammenliknet med bilder fra andre kameraer.

Rent teknisk leverer kameraet relativt støyfrie bilder selv på høye ISO-verdier. På de aller høyeste verdiene er det støy, men vi synes ikke denne støyen er noe stort problem. Dersom vi ønsker å fjerne støyen helt er det ikke mye etterbehandling som skal til før de blir rene og fine.

Ellers er filene ganske tøyelige, og vi kan dra relativt mye i dem i etterbehandlingen før de begynner å bære preg av det. Kameraet har også et ganske stort dynamisk omfang, og det er som oftest ikke noe problem å for eksempel hente inn igjen en utbrent himmel, eller løfte skyggene i gjengrodde partier i bildene. 

Fujifilm X-T1 - 35mm - 1/2000 - f/2.8 - ISO 200.
Fujifilm X-T1 - 35mm - 1/2000 - f/2.8 - ISO 200. (Foto: Johannes Granseth)

Kort oppsummert kan vi si at vi stoler fullt og helt på kameraets evne til å klemme ut gode bilder, og vi føler oss trygge på at kameraet vil prestere godt under de fleste forhold. Vi tar som regel opp i RAW-formatet, slik at vi har alle muligheter når det kommer til etterbehandling. Hvis du heller ønsker å ta opp i JPEG-formatet, så leverer X-T1, i likhet med flere av de andre kameraene i X-serien, noen av de beste JPEG-filene vi har sett.

OBS! Bildene i denne testen er redigert i Adobe Photoshop Lightroom 5. Siden Lightroom per dags dato ikke støtter RAW-filene til X-T1, har vi først konvertert filene til DNG ved hjelp av Adobe DNG Converter 8.4 RC, før vi importerte dem i Lightroom.

Fujifilm X-T1s X-Trans CMOS II.
Fujifilm X-T1s X-Trans CMOS II. (Foto: Johannes Granseth)

Les vår konklusjon på neste side »

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen