TEST: Fujifilm X-A1

Test Fujifilm X-A1

(Bilde: Johannes Granseth)

Kan vi bli imponert av Fujifilms billig-X?

Vi har testet Fujifilms enkleste systemkamera.

Bildekvalitet

Det er kun én vesentlig ting som skiller Fujifilm X-A1 fra sin tvillingbror X-M1, og det er at X-A1 ikke er utstyrt med en sensor av X-Trans-typen. I midten av X-A1 sitter det nemlig en 16,3 megapixels stor vanlig CMOS-brikke. Hva innebærer så dette? X-Trans-sensorens konstruksjon har gjort det mulig for Fujifilm å fjerne lavpassfilteret som tradisjonelt sett har vært i bruk på vanlige bildebrikker, uten at de påvirket bildekvaliteten i negativ retning.

Dette filterets jobb er kort fortalt å sørge for at vi ikke får for mye bildefeil som moiré og liknende i bildene våre. En konsekvens av filteret er imidlertid at bildets skarphet og detaljgjengivelse blir noe redusert. Så da Fujifilm fjernet lavpassfilteret på sine x-kameraer, opplevde man en merkbar forskjell i bildekvalitet sammenliknet med kameraer med tradisjonelle bildebrikker med lavpassfilter. 

RAW til venstre, JPEG til høyre. Dra i streken for å se forskjellene i detaljgjengivelse.

For å spare penger har Fujifilm altså valgt å utstyre X-A1 med en billigere CMOS-sensor med lavpassfilter. Spørsmålet blir da hva dette har å si for bildekvaliteten. Er det noen forskjell, eller leverer X-A1 like gode bilder som sine X-Trans-brødre?

Kort fortalt så må vi si at det er en forskjell, X-A1 leverer vedlig gode bilder, men vi ser at skarphet og detalgjengivelse ikke er helt på samme nivå som andre X-kameraer. Sammenlikner vi med andre kameraer med «vanlig» sensor, så klarer X-A1 seg godt, men det mangler altså den ekstra lille «trøkken» vi har blitt vant med fra for eksempel X-E1 og X100S.

Når det er sagt, så synes vi absolutt bildekvaliteten vi får fra X-A1 er meget god. Vi tar stort sett opp i RAW-formatet når vi fotograferer, og vi opplever at med litt oppskarping i etterbehandlingen, så leverer X-A1 skarpe og detaljrike bilder som er på nivå med mange speilreflekskameraer i samme segment. Flere av bildene i denne testen er beskjært noe i etterbehandlingen, og vi synes at vi kan beskjære relativt kraftig inn før bildene begynner å ta skade av det.

Fujifilm X-A1 - 56mm - 1/125 - f/2.0 - ISO 200.
Fujifilm X-A1 - 56mm - 1/125 - f/2.0 - ISO 200. (Foto: Johannes Granseth)

ISO-støy

ISO er et av de sterke områdene til X-serien som vi stadig lar oss imponere av, og også Fujiflm X-A1 gjør det godt her. Vi har ingen problemer med å bruke kameraet på verdier opp til 3200, og egentlig er det ingen nevneverdig støy før ISO 1600, og selv på ISO 3200 så synes vi den støyen som blir er ganske så harmløs.

Det er ikke mye fargestøy å spore, og luminansstøyen kan minne om filmstøy. Ofte synes vi faktisk den tilfører bildene våre et litt organisk preg som muligens gjør bildene litt mer spennende. Hvis vi ønsker å fjerne støyen, er det heller ikke
mye som skal til av støyfjerning før problemet er løst.

Til høyre ser du eksempler på alle de hele ISO-verdiene som er tilgjengelig i RAW.
All støyfjerning er skrudd av. Velg hvilke to bilder du
vil sammenligne i rullgardinene, og dra streken frem og tilbake.

Fargegjengivelse

Fargegjengivelse Fujifilm X-A1.
Fargegjengivelse Fujifilm X-A1.

Fujifilm X-A1 tilbyr kun opptak i det noe mindre fargerommet sRGB, og vi har derfor målt fargegjengivelsen fra JPEG-filer med standardinnstillinger rett fra kameraet, tatt opp i sRGB.

Til høyre kan du se nærmere på fargegjengivelsen til testkameraet i forhold til det perfekte. Firkantene representerer her korrekt farge, plassert i sRGB-fargerommet, og sirklene er fargen slik kameraet har avfotografert samme farge. Linjene øverst til høyre og nederst til venstre angir fargerommets grenser, og linjene mellom kvadratene og sirklene angir avviket. Jo lengre en linje er, desto større er avviket på den fargen fra idealet.

Vi er stort sett fornøyd med fargegjengivelsen til Fujifilm X-A, selv om vi ser av Imatesten at kameraet har noe avvik i noen av fargene. I praktisk bruk leverer kameraet for det meste gode og naturlige farger, selv om vi nok noen ganger synes kameraet har en tendens til å oversaturere bildene litt. Skyter du i RAW, er det imidlertid ikke noe stort problem å dempe dette hvis det blir for plagsomt.

Filene tåler en god del fargejustering i etterkant, dette gjelder både for JPEG-filer og RAW-filer, men du har selvsagt mest å gå på hvis du skyter i RAW. En annen ting som kameraet gjør særdeles godt, er gråtoner, enten vi velger å konvertere i kameraet eller
om vi gjør det i for eksempel Lightroom.

 

Fujifilm X-A1 - 23mm - 1/200 - f/5.0 - ISO 200.
Fujifilm X-A1 - 23mm - 1/200 - f/5.0 - ISO 200. (Foto: Johannes Granseth)

Hvis man tar opp i JPEG, tilbyr kameraet opptil ti bildestiler, eller som Fujifilm kaller det, Film-simuleringsmodier. Disse bildestilene er altså laget for å etterlikne flere av de analoge film-typene Fujifilm er kjent for, og du kan velge mellom Provia/Standard, Velvia/Vivid, Astia/Soft, Pro Neg. Hi, PRO Neg. Standard, Monochrome, Monochrome+Yellow filter, Monochrome+Red filter, Monochrome+Green filter og Sepia.

Provia - Velvia - Astia. Obs! Eksempelbildet er tatt med Fujifilm X-E2.
Provia - Velvia - Astia. Obs! Eksempelbildet er tatt med Fujifilm X-E2. (Foto: Johannes Granseth)

Hvitbalanse

Fujifilm X-A1 - 56mm - 1/1900 - f/1.2 - ISO 200.
Fujifilm X-A1 - 56mm - 1/1900 - f/1.2 - ISO 200. (Foto: Johannes Granseth)

Siden vi for det meste bruker X-A1 i RAW-format når vi tester det, har vi stort sett latt kameraet stå i automatisk hvitbalanse. Hvis du skyter i RAW er kameraets evne til å sette riktig hvitbalanse ikke like viktig som hvis du skyter i JPEG. Likevel ønsker vi jo at kameraet skal gi oss et så godt utgangspunkt som mulig, og her synes vi stort sett kameraet gjør en god jobb.

Vi har hele tiden opplevd at kameraet selv treffer såpass godt innenfor at vi så og si aldri har behøvd å sette hvitbalansen manuelt. Til tider synes vi kanskje filene blir en anelse for kalde (blå), men dette er en smal sak å rette på i etterbehandlingen, i alle fall hvis du tar opp i RAW.

Kameraet har hele tre ulike hvitbalanse-instillinger for lysstoffrør, i tillegg til en for glødelamper, dagslys, skygge og under vann. Kameraet gir deg også muligheten til å sette en egendefinert hvitbalanse, eller å velge en spesifikk Kelvingrad.

Les også: Slik unngår du gule bilder

Konklusjon bildekvalitet

Vi kan uten tvil si at Fujifilm X-A1 leverer meget gode bilder, og vi tror de fleste vil si seg fornøyd med filene de får ut av dette kameraet. Sammenlikner vi med det beste Fujifilm har å tilby, så ser vi at X-A1 ikke når helt opp på det nivået. Men sammenlikner vi med konkurrerende kameraer i det samme segmentet, ser vi at X-A1 absolutt ikke er et kamera man skal kimse av.

Filene er klare og fine, og skarphet og detaljnivå er også veldig godt. Støyen som er å finne på de høyere ISO-verdiene, som ISO 3200 og kanskje også i noen tilfeller ISO 6400, er i våre øyne såpass behagelig å se på at vi ofte lar den være. Synes du imidlertid den er for skjemmende, er det ikke mye støyfjerning som skal til i etterbehandlingen for å få fjernet den. Kameraet har også et ganske stort dynamikkomfang, som gjør at vi uten problemer kan tøye filene ganske mye i etterbehandling før de begynner å sprekke opp.

X-A1s CMOS-sensor.
X-A1s CMOS-sensor. (Foto: Johannes Granseth)

Les vår konklusjon på neste side »

Gå til side

Fujifilm X-A1

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen