TEST: Fitbit Charge og Jawbone UP Move

Test Fitbit Charge og Jawbone UP Move

(Bilde: Vegar Jansen, Tek.no)

Disse dingsene gjør det morsommere å være i aktivitet

Vi har har testet to helt forskjellige aktivitetsmålere – Fitbit Charge og Jawbone UP Move.

Sett dine mål

Én måte å komme i form på er å ha et minstemål for daglig aktivitet, og på det punktet gjør aktivitetsmålere som Charge og UP Move susen. For førstnevnte kan du spesifisere daglige mål for antall skritt, distanse, kalorier, antall minutter i aktivitet eller «etasjer». For UP Move kan du kun velge skritt. Standard for begge er ti tusen skritt, som vel er et greit utgangspunkt dersom du ønsker å komme litt i form.

Med Fitbit Charge bruker du naturlig nok displayet til å se hvordan du ligger an. Den lille knappen på enheten lar deg veksle mellom klokkeslettet og de forskjellige måletypene, noe som fritt kan stokkes om i innstillingene.

Snart halvveis til målet.
Snart halvveis til målet. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Så lenge du har Fitbiten i nærheten av mobilen eller nettbrettet og synkroniserer, kan du selvfølgelig også se fremgangen din på disse.

For UP Move er det naturlig nok litt annerledes, ettersom den ikke har et skikkelig display. Her får du aldri får sett nøyaktig hvor mange skritt du har tatt. Men det er mulig å se omtrent hvor langt du har kommet ved hjelp av LED-ene i fronten, som da lyser opp etter hvor mange prosent du har tilbakelagt av ditt daglige mål.

Lyser det rundt halve fronten har du kommet halvveis, altså omtrent 5000 skritt dersom det er målet. Går du over målet, viser den deg først 100 prosent og deretter hvor mye du har gått «for langt» – igjen i omtrentlige prosent.

Hvis du av en eller annen grunn trenger å vite nøyaktig hvor mange skritt du har gått, må du med UP Move fiske fram mobilen eller nettbrettet og sjekke med UP-appen. I vår daglige bruk av UP Move syntes vi likevel at omtrentlig prosentvis visning holdt i massevis.

Vibrerende varsling

Det daglige hovedmålet til Fitbit Charge er altså satt til 10 000 skritt, og dersom du faktisk klarer å nå det målet vil den som standard feire dette ved å vibrere kraftig. Det kan være greit å ha det i bakhodet i begynnelsen – undertegnede var ovebevist om at det var et hjerteatakk den første gangen det skjedde.

Vibreringsfunksjonaliteten kan også brukes i forbindelse med en alarm, slik at armbåndet kan benyttes som «diskret påminnelse» eller vekkerklokke dersom du er av typen som våkner av slikt. Med Charge på armen er det en god mulighet for det – armbåndet vibrerer og summer ganske kraftig. Vi våkner i hvert fall av den, og det skal legges til at undertegnede følte seg alt annet enn «diskret» da alarmen fyrte av midt i et redaksjonsmøte.

Også Jawbone-systemet støtter alarmer og påminnelser, men da UP Move hverken har høyttaler eller vibreringsfunksjonalitet er det naturlig nok mobilen som varsler deg, ikke selve enheten.

Forskjellige systemer, men mange likheter

Det finnes flere aktører som satser på å mikse trening, helse og teknologi. Fitbit og Jawbone er blant de mer kjente, sammen med Garmin, Nike og Polar – og så skal vi ikke glemme at Microsoft nylig har meldt seg på racet, pluss at Lenovo og Razer vil være med på moroa.

Da er det greit å ha i bakhodet at du ikke bare kjøper deg en dings når du går for en slik enhet – du velger også hvilket økosystem og applikasjon du på sett og vis binder deg til. Dataene som sensorene samler inn må jo også samles inn, analyseres og vises fram et sted, og da blir den tilhørende applikasjonen eller nettjenesten vel så viktig.

Det finnes riktignok flere muligheter for å kunne eksportere eller importere data til og fra andre systemer ved å knytte enhetene opp mot tredjepartsapplikasjoner eller -tjenester. Men det er ikke like elegant eller sammenlignbart som når dette gjøres rett i produsentens originale app.

Skjermbildet til venstre er fra Jawbone, hvor vi har mer striglet grafikk og litt ekstra snacks som soloppgang og solnedgang. Men stort sett får du den samme informasjonen ut av de to appene.
Skjermbildet til venstre er fra Jawbone, hvor vi har mer striglet grafikk og litt ekstra snacks som soloppgang og solnedgang. Men stort sett får du den samme informasjonen ut av de to appene.

Valget av app eller økosystem er omtrent som å velge operativsystem, men det er jo temmelig upraktisk å kjøpe en aktivititesmåler fra hver eneste aktør for å se hvilken programvareløsning du foretrekker. Du kan dog trøste deg med at de stort sett gjør den samme jobben, men via forskjellige grensesnitt og med noen fordeler her og ulemper der.

Og nå koster jo ikke en slik måler en formue heller, så det bør ikke være uoverkommelig å bytte til en annet system senere dersom du ikke er fornøyd.

Å velge system kan da være litt vanskelig, men for deg som ønsker å dra med deg resultatene dine inn i en sosial setting, der vi mener å sammenligne din egen innsats med venner eller kolleger, vil kanskje den avgjørende faktoren være hvilket merke de andre du kjenner bruker.

Grunnen til dette er at det er mulig å lage seg en «venneliste» i appen der du får en rangering over hvem som har bevegd seg mest de siste dagene. Vil du endelig kunne ligge over sjefen i noe, kan dette være en måte å gjøre det på. Men da må dere altså bruke samme system.

I teorien er det riktignok mulig å eksportere dataene til en tredjeparts tjeneste og sammenligne disse, men ettersom de forskjellige produsentene også har sine egne algoritmer til å beregne hva som er aktivitet eller ikke, er det ingen spesielt god løsning.

Ros og ris

Både Fitbit- og UP-appen gjør altså omtrent det samme, men vi må få si at vi har fått sansen for Jawbones «Smart Coach». Dette er en slags «virtuell trener» som ligger i UP-appen og kommer med små hint og tips uten å virke masete eller nedlatende. UP-appen er i våre øyne også grafisk sett mer tiltalende enn det Fitbit har fått til.

Fitbit gir deg på sin side «prestasjonsmerker» når du er ekstra flink, og har en løsning som også lar deg se resultatene dine via nettleseren – for Jawbone UP er du nødt til å bruke mobilappen på telefonen eller nettbrettet.

Appene lar deg også få muligheten til å logge spise- og drikkevanene dine – kjekt dersom du teller kalorier for å prøve å komme ned i vekt. Men enn så lenge er ikke de to appenes innebygde systemer spesielt godt egnet for norske forhold med tanke på språk, matretter og måleenheter. Du kan riktignok legge til dine egne retter eller ingredienser, men det blir jo litt omstendelig.

Da er det godt å vite at det for både Fitbit og Jawbone UP er mulig å synkronisere mot andre systemer og tjenester. Her holder vi igjen en knapp på Jawbone som har et innebygd «App Gallery» som enkelt lar deg knytte UP-appen til andre ting. Og da snakker vi ikke bare om vekt- eller treningsapper, men også avanserte tjenester og enheter. Den kan eksempelvis knyttes til IFTTT (Ekstra) eller termostaten til Nest Labs for automatisk endring av temperaturen når aktivitetsmåleren settes i søvnmodus.

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen