For noen kan elektriske sparkesykler som E-wheels E2S erstatte buss og annen kollektivtrafikk.

Test E-wheels E2S og E2S V2

For noen kan elektriske sparkesykler som E-wheels E2S erstatte buss og annen kollektivtrafikk. (Foto: Vegar Jansen, Tek.no)

Den nye versjonen av denne Xiaomi-klonen er merkbart bedre

Vi har testet E-wheels E2S V2.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Oppdatert 24.08.2019: Vi har nå testet etterfølgeren E-wheels E2S V2. Se konklusjonen nederst i testen.

I våre dager er kanskje ikke kineserne spesielt kjent for ren innovasjon og oppfinnsomhet. På den annen side har de et visst renommé når det kommer til produksjon og duplisering.

Derfor måtte det jo før eller siden skje at vi fikk inn en «kinakopi» av et vel ansett produkt fra samme land.

For det er jo en gang slik at de aller fleste elektriske sparkesykler snekres sammen i Kina.

Dagens testprodukt er altså en slik «kopi» av en elsparkesykkel vi kjenner fra før. E-wheels E2S heter modellen her hjemme, og javisst – den ligner ved første øyekast veldig på en Xiaomi Mijia M365.

Denne Xiaomien var en av de beste elektriske sparkesyklene vi testet i fjor, men dessverre er den litt for rask for norsk lov.

Det er her E-wheels E2S kommer inn – denne er nemlig å få kjøpt i sperret utgave som holder den norske hastighetsbegrensningen på 20 km/t (+/- 10 prosent, som i praksis betyr 22 km/t).

Det rent fysiske

En mørk E-wheels E2S og en lys Xiaomi Mijia M365. Ja, de ligner hverandre en smule. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

E-wheels E2S en elektrisk sparkesykkel med vekt på omtrent tolv kilogram. Den skal være bygd solid nok til å takle en passasjer på opptil 120 kg.

Uten noen former for fjæring eller demping snakker vi da om en ganske rigid sykkel, men det hjelper selvsagt at den ruller på to 8,5-tommers luftfylte dekk.

Sykkelen er ellers utstyrt med én bremsespak som kontrollerer to bremser – motorbrems foran og skivebrems bak. Motoren i forhjulet har for øvrig en nominell effekt på 350 watt.

Denne modellen har også «cruisekontroll» som slår seg på etter å ha holdt den samme hastigheten i fem sekunder. Da kan du slippe spaken mens sparkesykkelen fortsetter i valgt fart.

Dette kan jo være kjekt på lange transportetapper, men samtidig er det litt skummelt dersom man ikke er vant til denne funksjonen. Vi hadde foretrukket å kunne slå den av.

Batteriet sitter i selve ståbrettet, noe som er greit nok, dessverre er ladeporten plassert der også. Det innebærer derfor litt knoting hver gang sykkelen skal lades. Og selv om en gummiknott skal beskytte mot at fuktighet skal trenge inn der, virker den ganske utsatt såpass nærme veien.

Kontrollboksen på styret har lysdioder som indikerer gjenstående batterikapasitet. Her finner vi også et ganske nøyaktig speedometer. Av/på-knappen kontrollerer også kjørelys og gjør det mulig å veksle mellom to kjøremodi.

Foruten å holde seg innenfor hastighetsbegrensningen – vi målte 21 km/t på vår GPS – er sykkelen reglementert utstyrt med ringeklokke, samt lys foran og bak. Sistnevnte blinker også ved oppbremsing.

En annen kjøreopplevelse

Som vi kan se av resultatene under, holder E-wheels E2S lovnaden om å ikke gå fortere enn den skal. Unntaket er selvfølgelig i nedoverbakker, da tyngdekraften kan ta over der motoren slutter å dra.

Resultater sammenlignet med syklene fra samletesten vår:

  E-wheels E2S
E-wheels E2S V2 Bydue Model 2.0 (21 Ah) E-twow S2 Booster Plus (7,5 Ah) E-wheels E1 Nextdrive 2.0 (10,4 Ah) Ninebot by Segway KickScooter ES1 Troll S5 Xiaomi Mijia M365 EU-utg.
Målt rekkevidde 19 km - 48 km 22,1 km 15,1 km 19,4 km 13,1 km 19,0 km ~21 km
Tid 85 meter 16,2 sek 15,8 sek 15,0 sek 15,7 sek 16,3 sek 17,1 sek 16,4 sek 16,1 sek 15,2 sek
Tid klatreetappe 18,0 sek 13,0 sek 12,3 sek 15,5 sek 17,7 sek Med kun motor: 45 sek.

Med sparkehjelp: 20 sek.
24,1 sek 13,5 sek 20,0 sek
Målt makshastighet 21 km/t 21 km/t 22 km/t 22 km/t 21 km/t 21 km/t 22 km/t 22 km/t 26 km/t

Bremsetest

OK OK OK OK OK OK OK OK OK

Sykkelen har altså to kjøremodi: En økonomimodus med maksfart på omtrent 17 kilometer i timen og en normalmodus som gir en litt sprekere kjøretur.

Vi har i hovedsak kjørt E-wheels E2S i normalmodus, og da går den ganske bra. Det er ikke den aller kjappeste sykkelen vi har vært borti, men den har ingen åpenbare svake punkter med tanke på vanlig kjøreytelse.

Den originale Xiaomien finnes i flere versjoner. Her hjemme selges i hovedsak EU-utgaven, men selv denne har en toppfart som bryter de norske reglene for bruk i trafikken. Derfor er det ikke så merkelig at E-wheels E2S er litt treigere på «spurtetappen». I bakkene har den dog litt mer futt å by på.

Ellers er det greit å huske at den originale Mijia M365 har Segway-teknologi, der sykkelen vil bruke motorbremsen litt aktivt under kjøring – og dette kan stilles på i Xiaomis mobilapp.

E-wheels E2S har speedometer, det har ikke Xiaomien. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

E-wheels-utgaven har ingen automatisk regenereringsmekanisme, men det er mulig å aktivere motorbremsen – som også regenererer strøm – ved å klemme bremsehåndtaket litt inn. Motoren bremser dog ganske brått og hardt, og har dessuten en forsinkelse på et trekvart sekund eller deromkring – både når den aktiveres og deaktiveres.

Ettersom E-wheels E2S ikke har noen muligheter for å stille på bremsestyrken, er det bare å akseptere at bremsing med motoren – eksempelvis i nedoverbakker – for det meste vil skje i rykk og napp.

Akkurat dette med den nærmest irriterende ivrige motorbremsen er nok det vi liker minst med denne elektriske sparkesykkelen. Å kunne bremse mykt og jevnt er så avgjort å foretrekke.

Med nyfeide veier er alt klart for å suse avgårde. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Å bremse opp kjapt er dog ikke noe problem med denne doningen. Skivebremsen bak gjør jobben sin den, så på tørr asfalt klarer elsparkesykkelen å bremse helt opp på de reglementerte fem meterne den har til rådighet.

På vår kjøretur rundt i Oslos gater, sykkelfelt og fortau holdt E-wheels E2S koken lenge, men vi kunne ikke unngå å legge merke til at den begynte å slippe opp for damp etter omtrent 16 kilometer på veien.

Da var den fremdeles godt brukbar på flate strekk, men bakkekjøring hadde blitt et ork. Likevel holdt den det gående ytterligere noen tusen meter.

Etter 19 kilometer var det dog på tide å kaste inn håndkleet. På dette tidspunktet hadde sykkelen knapt noen akselerasjon å prate om, og slet med den minste stigning.

Oppsummering og konklusjon

E-wheels E2S er uten tvil en Xiaomi Mijia M365-klone. Den har samme design og en god del elementer – som bakskjermen, håndtakene, gasspaken, styrerøret, lyktene og refleksene – er tilsynelatende identiske.

Men Xiaomi-kopien har ikke den samme teknologien, og en helt annen type motor der du i større grad aktivt må traktere bremsefunksjonaliteten. Dette fører til at de to syklene i praksis innbyr til litt forskjellige kjørestiler.

Bedre bremsekomfort er det vi savner mest på E-wheels E2S. Bevares, den bremser og stopper som den skal, men det kan være irriterende når det må skje i rykk og napp. Det krever også litt tilvenning før man blir fortrolig med styrken og forsinkelsen i motorbremsen.

Vi foretrekker den jevnere og mer behagelige bremseopplevelsen til originalen, som vi totalt sett vil si er bedre å kjøre.

E2S har da likevel noen klare fordeler i form av bedre ringeklokke og et speedometer på styret, for ikke å glemme at den har litt mer å gi i oppoverbakkene.

Oppdatert 24.08.2019:

E-wheels har nå erstattet E2S med E2S V2, og etter å ha tilbragt litt tid på den nye versjonen – som utseendemessig er identisk med den første utgaven – må vi si at dette er en klar forbedring.

E-wheels E2S V2 er en god oppdatering fra den første utgaven, så denne kan vi anbefale. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

For det første har E2S V2 en sterkere motor, noe som fører til at den er betydelig sprekere i oppoverbakkene. Av alle de lovlige syklene vi har kjørt, er det kun Bydue 2.0 som har vært kjappere i bakketesten vår.

Foruten dette har V2 fått en app, slik at den blant annet kan låses. Cruisekontrollen er også fjernet som standard. Ifølge E-wheels skal det komme en oppdatering i høst som lar brukeren slå cruisekontrollen av og på etter ønske via appen.

Med V2 har også elsparkesykkelens brems blitt noen hakk mer behersket. Den krever stadig litt tilvenning, men det er nå faktisk mulig å bremse jevnere og roligere.

Én ting som irriterte oss, var at sykkelen også bremser ganske kraftig opp hvis vi prøver å gi gass når vi triller raskere enn «fartsgrensa» på 21 km/t. Nå er ikke det verre enn å sjekke speedometeret før man trykker inn spaken, men det burde strengt tatt ikke være nødvendig. Forhåpentligvis kommer det med tiden en fastvareoppdatering som fikser på dette.

Totalt sett er ES2 V2 uansett en fin oppgradering fra den første versjonen, og fortjener derfor også bedre karakter. Fra E-wheels får vi for øvrig vite at V2 helt har erstattet den opprinnelige utgaven, og prisen er fremdeles under fire tusen kroner. Slikt kan vi like.


E-Wheels E2S V2

"V2 har mer krefter og mer behagelige bremser."

Fordeler

  • Pris
  • Har app
  • Skivebrems bak
  • «Sykkelbremsehåndtak»
  • Holder god fart i oppoverbakker
  • Luft i hjula gir ekstra kjørekomfort

Ting å tenke på

  • Litt høy som sammenslått
  • Litt knotete plassert ladeport
  • Bremser hvis gassen brukes når den triller fort

6.5/10
Helt greit

E-Wheels E2S

"En lovlig Xiaomi-klone som dessverre ikke når opp til originalen ellers."

Fordeler

  • Pris
  • Skivebrems bak
  • «Sykkelbremsehåndtak»
  • Luft i hjula gir ekstra kjørekomfort

Ting å tenke på

  • Litt høy som sammenslått
  • Litt knotete plassert ladeport
  • Cruisekontrollen kan ikke slås av
  • Brå motorbrems med forsinkelse gir ujevn bremsing

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen