For noen kan elektriske sparkesykler som E-wheels E2S erstatte buss og annen kollektivtrafikk.

Test E-wheels E2S

For noen kan elektriske sparkesykler som E-wheels E2S erstatte buss og annen kollektivtrafikk. (Foto: Vegar Jansen, Tek.no)

Ikke helt på høyde med originalen, men med et par klare fordeler

Vi har testet E-wheels E2S.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

I våre dager er kanskje ikke kineserne spesielt kjent for ren innovasjon og oppfinnsomhet. På den annen side har de et visst renommé når det kommer til produksjon og duplisering.

Derfor måtte det jo før eller siden skje at vi fikk inn en «kinakopi» av et vel ansett produkt fra samme land.

For det er jo en gang slik at de aller fleste elektriske sparkesykler snekres sammen i Kina.

Dagens testprodukt er altså en slik «kopi» av en elsparkesykkel vi kjenner fra før. E-wheels E2S heter modellen her hjemme, og javisst – den ligner ved første øyekast veldig på en Xiaomi Mijia M365.

Denne Xiaomien var en av de beste elektriske sparkesyklene vi testet i fjor, men dessverre er den litt for rask for norsk lov.

Det er her E-wheels E2S kommer inn – denne er nemlig å få kjøpt i sperret utgave som holder den norske hastighetsbegrensningen på 20 km/t (+/- 10 prosent, som i praksis betyr 22 km/t).

Det rent fysiske

En mørk E-wheels E2S og en lys Xiaomi Mijia M365. Ja, de ligner hverandre en smule. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

E-wheels E2S en elektrisk sparkesykkel med vekt på omtrent tolv kilogram. Den skal være bygd solid nok til å takle en passasjer på opptil 120 kg.

Uten noen former for fjæring eller demping snakker vi da om en ganske rigid sykkel, men det hjelper selvsagt at den ruller på to 8,5-tommers luftfylte dekk.

Sykkelen er ellers utstyrt med én bremsespak som kontrollerer to bremser – motorbrems foran og skivebrems bak. Motoren i forhjulet har for øvrig en nominell effekt på 350 watt.

Denne modellen har også «cruisekontroll» som slår seg på etter å ha holdt den samme hastigheten i fem sekunder. Da kan du slippe spaken mens sparkesykkelen fortsetter i valgt fart.

Dette kan jo være kjekt på lange transportetapper, men samtidig er det litt skummelt dersom man ikke er vant til denne funksjonen. Vi hadde foretrukket å kunne slå den av.

Batteriet sitter i selve ståbrettet, noe som er greit nok, dessverre er ladeporten plassert der også. Det innebærer derfor litt knoting hver gang sykkelen skal lades. Og selv om en gummiknott skal beskytte mot at fuktighet skal trenge inn der, virker den ganske utsatt såpass nærme veien.

Kontrollboksen på styret har lysdioder som indikerer gjenstående batterikapasitet. Her finner vi også et ganske nøyaktig speedometer. Av/på-knappen kontrollerer også kjørelys og gjør det mulig å veksle mellom to kjøremodi.

Foruten å holde seg innenfor hastighetsbegrensningen – vi målte 21 km/t på vår GPS – er sykkelen reglementert utstyrt med ringeklokke, samt lys foran og bak. Sistnevnte blinker også ved oppbremsing.

En annen kjøreopplevelse

Som vi kan se av resultatene under, holder E-wheels E2S lovnaden om å ikke gå fortere enn den skal. Unntaket er selvfølgelig i nedoverbakker, da tyngdekraften kan ta over der motoren slutter å dra.

Resultater sammenlignet med syklene fra samletesten vår:

  E-wheels E2S
Bydue Model 2.0 (21 Ah) E-twow S2 Booster Plus (7,5 Ah) E-wheels E1 Nextdrive 2.0 (10,4 Ah) Ninebot by Segway KickScooter ES1 Troll S5 Xiaomi Mijia M365 EU-utg.
Målt rekkevidde 19 km 48 km 22,1 km 15,1 km 19,4 km 13,1 km 19,0 km ~21 km
Tid 85 meter 16,2 sek 15,0 sek 15,7 sek 16,3 sek 17,1 sek 16,4 sek 16,1 sek 15,2 sek
Tid klatreetappe 18,0 sek 12,3 sek 15,5 sek 17,7 sek Med kun motor: 45 sek.

Med sparkehjelp: 20 sek.
24,1 sek 13,5 sek 20,0 sek
Målt makshastighet 21 km/t 22 km/t 22 km/t 21 km/t 21 km/t 22 km/t 22 km/t 26 km/t

Bremsetest

OK OK OK OK OK OK OK OK

Sykkelen har altså to kjøremodi: En økonomimodus med maksfart på omtrent 17 kilometer i timen og en normalmodus som gir en litt sprekere kjøretur.

Vi har i hovedsak kjørt E-wheels E2S i normalmodus, og da går den ganske bra. Det er ikke den aller kjappeste sykkelen vi har vært borti, men den har ingen åpenbare svake punkter med tanke på vanlig kjøreytelse.

Den originale Xiaomien finnes i flere versjoner. Her hjemme selges i hovedsak EU-utgaven, men selv denne har en toppfart som bryter de norske reglene for bruk i trafikken. Derfor er det ikke så merkelig at E-wheels E2S er litt treigere på «spurtetappen». I bakkene har den dog litt mer futt å by på.

Ellers er det greit å huske at den originale Mijia M365 har Segway-teknologi, der sykkelen vil bruke motorbremsen litt aktivt under kjøring – og dette kan stilles på i Xiaomis mobilapp.

E-wheels E2S har speedometer, det har ikke Xiaomien. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

E-wheels-utgaven har ingen automatisk regenereringsmekanisme, men det er mulig å aktivere motorbremsen – som også regenererer strøm – ved å klemme bremsehåndtaket litt inn. Motoren bremser dog ganske brått og hardt, og har dessuten en forsinkelse på et trekvart sekund eller deromkring – både når den aktiveres og deaktiveres.

Ettersom E-wheels E2S da ikke har noen app eller andre muligheter for å stille på bremsestyrken, er det bare å akseptere at bremsing med motoren – eksempelvis i nedoverbakker – for det meste vil skje i rykk og napp.

Akkurat dette med den nærmest irriterende ivrige motorbremsen er nok det vi liker minst med denne elektriske sparkesykkelen. Å kunne bremse mykt og jevnt er så avgjort å foretrekke.

Med nyfeide veier er alt klart for å suse avgårde. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Å bremse opp kjapt er dog ikke noe problem med denne doningen. Skivebremsen bak gjør jobben sin, den, så på tørr asfalt klarer elsparkesykkelen å bremse helt opp på de reglementerte fem meterne den har til rådighet.

På vår kjøretur rundt i Oslos gater, sykkelfelt og fortau holdt E-wheels E2S koken lenge, men vi kunne ikke unngå å legge merke til at den begynte å slippe opp for damp etter omtrent 16 kilometer på veien.

Da var den fremdeles godt brukbar på flate strekk, men bakkekjøring hadde blitt et ork. Likevel holdt den det gående ytterligere noen tusen meter.

Etter 19 kilometer var det dog på tide å kaste inn håndkleet. På dette tidspunktet hadde sykkelen knapt noen akselerasjon å prate om, og slet med den minste stigning.

Oppsummering og konklusjon

E-wheels E2S er uten tvil en Xiaomi Mijia M365-klone. Den har samme design og en god del elementer – som bakskjermen, håndtakene, gasspaken, styrerøret, lyktene og refleksene – er tilsynelatende identiske.

Men Xiaomi-kopien har ikke den samme teknologien. Du kan ikke koble deg til sykkelen med en app, og den har en annen type motor der du aktivt må traktere bremsefunksjonaliteten. Dette fører til at de to syklene i praksis innbyr til litt forskjellige kjørestiler.

Ikke like god som originalen, men lovlig. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Bedre bremsekomfort er det vi savner mest på E-wheels E2S. Bevares, den bremser og stopper som den skal, men det kan være irriterende når det må skje i rykk og napp. Det krever også litt tilvenning før man blir fortrolig med styrken og forsinkelsen i motorbremsen.

Vi foretrekker helt klart den jevnere og mer behagelige bremseopplevelsen til originalen, som vi totalt sett vil si er bedre å kjøre.

E2S har da noen klare fordeler i form av bedre ringeklokke og et speedometer på styret, for ikke å glemme at den har litt mer å gi i oppoverbakkene.

I tillegg er jo Mijia M365 litt for kjapp for norske forhold, og da ender E-wheels E2S opp som anstendig og fullt lovlig alternativ.

At prisen på doningen er under fire tusen kroner er heller ingen ulempe.

Med bedre ytelse i stigninger, lenger rekkevidde og lavere pris enn vår gamle testvinner Ninebot by Segway KickScooter ES1, kan E-wheels E2S også fint vurderes til fordel for denne. KickScooter ES1 gir en jevnere og roligere kjøreopplevelse, men med mer krefter innabords kan E2S være morsommere å suse rundt på – vel å merke når man har vent seg til bremsene.

Vi har planer om å teste flere elektriske sparkesykler i ukene fremover, og litt nærmere sommeren vil vi oppdatere vår nå snart ett år gamle samletest. I mellomtiden velger vi å ikke dele ut noen anbefalt-stempler eller røre «best i test»-merket.


E-Wheels E2S

"En lovlig Xiaomi-klone som dessverre ikke når opp til originalen ellers."

Fordeler

  • «Sykkelbremsehåndtak»
  • Enkel å legge sammen og slå opp
  • Luft i hjula gir ekstra kjørekomfort
  • Pris

Ting å tenke på

  • Litt høy som sammenslått
  • Litt knotete plassert ladeport
  • Cruisekontrollen kan ikke slås av
  • Brå motorbrems med forsinkelse gir ujevn bremsing

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen