Test DJI Spark

Nei, det er ikke en veldig stor kaffekopp. (Bilde: Kristoffer Møllevik)

300 grams flyvemaskin i 50 km/t, full HD-video, antikollisjon og autopilot

Det er mye å like med DJI Spark.

Det føles som utviklingen i dronemarkedet raser avgårde, og ganske så alene i spissen står den kinesiske droneprodusenten DJI, som har gitt oss innovasjon etter innovasjon det siste året.

Det første store var antikollisjonssensorene og den smarte auto-følge-funksjonen de kom med på Phantom 4. Det neste var da de pakket de samme funksjonene inn i Mavic Pro, en sammenleggbar drone omtrent på størrelse med en stor vannflaske.

Prisen var fortsatt nokså høy, så i konklusjonen av testen av Mavic Pro anbefalte vi folk å tenke nøye gjennom om de kanskje ville få vel så mye glede av en rimeligere drone.

Og Spark ser ut til å være nettopp en slik, rimeligere drone. I tillegg er den enda mindre.

Kort fortalt

Vi skal forsøke å fatte oss i korthet og gå gjennom det vi mener er mest relevant hvis du vurderer å kjøpe DJI Spark. Det er mye å dekke, og det kan være både små finesser og irritasjonsmomenter her og der vi ikke nevner. I så fall er det fordi de ikke bidrar nevneverdig til å svare på spørsmålene: Er DJI Spark en drone det er verdt å kjøpe? Og hvem passer den til?

Artikkelen fortsetter under tabellen.

  DJI Spark DJI Mavic Pro GoPro Karma DJI Phantom 4
Pris 5788,- / 7690,- (utstyrspakke) 10 490,- / 13 749,- (utstyrspakke) 12 999,- / 10 290,- (med/uten kamera) 8888,-
FYSISK        
Vekt i gram 300 743 1006 1380
Oppgitt flytid** 16 minutter 27 minutter 20 minutter 28 minutter
Vindmotstand  7-8 m/s 10 m/s 10 m/s 10 m/s
Fart, oppover 3 m/s 5 m/s Ikke oppgitt 6 m/s
Fart, nedover 3 m/s 3 m/s Ikke oppgitt 4 m/s
Fart, fremover 13,9 m/s 17,9 m/s 15 m/s 20 m/s
Fart, rotasjon Ikke oppgitt Ikke oppgitt Ikke oppgitt 200º/s
Høyeste flyhøyde 4000 m 5000 m 3000 m 6000 m
Temperaturgrenser 0 - 40 ºC 0 - 40 ºC Ikke oppgitt 0 - 40 ºC
Sammenleggbar Nei Ja Ja Nei
Kollisjonssensorer Foran (0,2 - 5 meter) Foran (0,7 - 15 meter) Nei Foran (0,7 - 15 meter)
KAMERA        
Bildebrikke 1/2,3" 1/2,3" 1/2,3" 1/2,3"
Oppløsning 12 MP 12,35 MP 12 MP 12,4 MP
Synsvinkel 81,9º 78,8º 118,2º 94º
Mekanisk lukker Nei Nei Nei Nei
Høyeste fps, 4K - 24 fps 30 fps 25 fps
Høyeste fps, 2,7K - 30 fps 60 fps 30 fps
Høyeste fps, full HD 30 fps 96 fps 120 fps 120 fps
Høyeste bitrate 24 Mbps 60 Mbps 60 Mbps 60 Mbps
DJI Spark med ekstrautstyr, plassert rundt diverse gjenstander for perspektiv..
DJI Spark med ekstrautstyr, plassert rundt diverse gjenstander for perspektiv.. Foto: Kristoffer Møllevik

Liten og bærbar

Med en vekt på bare omtrent 300 gram, er dette en drone som er forholdsvis enkel å ta med i veska eller sekken også når du ikke er sikker om du kommer til å bruke den. Bare sånn i tilfelle det dukker opp noe kult.

Siden den ikke er sammenleggbar, tar den i praksis ikke mye mindre plass i sekken enn «storebror» Mavic Pro, men er likevel hakket enklere å ha med å gjøre, ikke minst på grunn av at det er forholdvis enkelt å få den til å ta av fra eller lande i håndflata.

Kort batteritid

Dette er en liten drone med små batterier. Og batteritiden er deretter. I teorien skal du kunne få opp mot 16 minutter under optimale forhold, men i praksis ser det ut til at du kan forvente mellom 10 og 15 minutter, litt avhengig av vindforhold og hvor hardt du kjører.

Og 10-15 minutter går fort, så du bør ha en god plan for hva du skal filme, og aller helst minst et ekstra batteri. Heldigvis koster et ekstrabatteri til Spark nesten bare en tredel av prisen for et ekstrabatteri til for eksempel Phantom 4; omtrent 600 kroner, mot 1700.

Styres med kontroller, mobil eller med håndbevegelser

I teorien kan du bruke Spark uten hverken kontroller eller mobiltelefon, da dronen kan kjenne igjen flere enkle håndbevegelser. og går ut på at du kan holde håndflata opp mot dronen (tenk Neo/Yoda) og styre den med håndbevegelsene dine.

Video fra en av våre mer vellykkede forsøk på «Gesture control»

Kontrollmulighetene er svært begrensede (du kan se dem i DJIs instruksjonsvideo til her), men tanken vel at det skal være nyttig i situasjoner hvor du ikke har hendene fri. I praksis fikk vi dog ikke dette til å fungere så bra. Styringen var både forsinket, litt treg og ustabil, og som en lettere febrilsk Obi-Wan («these aren't the drones you are looking for») måtte jeg gi dronen signalet om å fly bakover og følge meg flere ganger før den faktisk gjorde det. Og siden du likevel bør ha dronen kobla til mobilen eller kontrolleren for å kunne ta over styringen med mer kontroll hvis det plutselig trengs, ser vi egentlig ikke den helt store nytteverdien her.

Og selv om det går fint å styre den med bare mobilen anbefaler vi i utgangspunktet at du skaffer en kontroller. Med bare mobil har dronen svært begrenset rekkevidde (100 meter fra «hjem-punktet»), farten er lav, bildet du ser er forsinka og signalet fra dronen blir raskt ganske ustabilt.

Det fungerer fint til enklere klipp og bilder der du kan holde deg nær dronen (innafor 20-30 meter), men med kontrolleren får du betydelig lengre rekkevidde, et mye mer stabilt signal og ikke minst nesten ingen bildeforsinkelse. Dette gir en betydelig større frihet, kontroll og ikke minst brukerglede når du faktisk kan fly et stykke unna og faktisk se hva du tar bilder av.

Lav fart

I sportsmodus er topphastigheten nærmere 50 kilometer i timen ( km/t), som jo er fint hvis du har et åpent jorde lett tilgjengelig og skal fly om kapp med venner.

Men i «posisjonsmodus» (P-Mode), som er hvor kollisjonssensorene og de smarte flymodusene fungerer, er toppfarten betydelig redusert til 10,8 km/t med kollisjonssensorene aktivert, og 21,6 km/t uten.

Dette mot Mavic Pros hastigheter på henholdsvis 36 og 58 km/t med tilsvarende innstillinger.

Dronen kommer tilbake av seg selv før den går tom for strøm, eller hvis den mister signalet fra kontrolleren/mobiltelefonen.
Dronen kommer tilbake av seg selv før den går tom for strøm, eller hvis den mister signalet fra kontrolleren/mobiltelefonen. Foto: Skjermbilde

Antikollisjon og smarte sikkerhetsfunksjoner

Som Phantom 4 og Mavic Pro, har DJI Spark kollisjonssensorer foran slik at den stopper eller kjører rundt hindringer. Den har lignende sensorer under som passer på at den ikke lander på for ujevnt terreng. Hvis den mister kontakt med kontrolleren eller er i ferd med å gå tom for strøm, flyr den automatisk tilbake til der den startet, og lander selv.

Overstyrer du dette, begynner den likevel å lande kontrollert hvor enn den er når det blir lite nok strøm - og da får du ikke lengre overstyrt det. Hvis den da er over vannet, bør du være klar for å bli våt, for Spark er ikke vanntett.

Andre smartmodi enn Mavic Pro

De automatiserte flymodusene er blitt forenklet, og vi får ikke like mange alternativer som vi har fått tidligere. Noen av de som kanskje var vinklet mot litt mer avansert videoproduksjon, som Course Lock og Waypoints, er borte, og istedet har vi fått fire nye «QuickShots» som virker noe mer «selfie»-fokuserte. Du kan se dem i videoen til høyre.

Kort fortalt er det fine funksjoner, men vi savner å for eksempel kunne be Helix-funksjonen (spiralen) om å holde seg innafor en gitt diameter, siden den som er nå er litt for stor. Og automatiseringen til tross, så er ikke bevegelsene like «glatte» som vi hadde ønsket og forventet, men greit nok til hjemmevideoer og for å dele småklipp på sosiale medier.

Hvis du vil lese mer om flymodusene Spark mangler, kan du gjøre det i vår test av Phantom 4 »

Fra vår test av Active Track. Dronen klarte seg fint helt til jeg stoppa opp for å se om den fortsatt hang med, og så satte opp farta igjen og akselererte for raskt for Spark. Veldig kjekk funksjon, men den har sine svakheter.
Fra vår test av Active Track. Dronen klarte seg fint helt til jeg stoppa opp for å se om den fortsatt hang med, og så satte opp farta igjen og akselererte for raskt for Spark. Veldig kjekk funksjon, men den har sine svakheter. Foto: Kristoffer Møllevik

Active Track, men ikke Follow Me

Active Track er nok fortsatt en av de mest spennende funksjonene til Spark. Her kan dronen ved hjelp av bildegjenkjenningsteknologi («datasyn») følge et objekt vi peker ut i bildet, såfremt det står tydelig nok ut mot bakgrunnen (derav den blå jakken i bildet til høyre). Vi har testet funksjonen mye med både Phantom 4, Phantom 4 Advanced og Mavic Pro, og liker den veldig godt.

Det er dog noen ulemper med funksjonen. Hvis motivet forsvinner ut av syne, for eksempel ved at vi sykler innimellom noen trær, eller brått endrer retning eller hastighet, kan dronen miste sporet. Da har det GPS-baserte «Follow Me» vært et greit, om enn ikke like presist, alternativ. Men denne funksjonen har ikke Spark, av en eller annen grunn.

Bildekvalitet

På kamerasiden er dette det mest nedskjærte vi har sett fra DJI til nå. Vanligvis har vi kunnet velge mellom ulike filformater, oppløsninger og bildefrekvenser, men med Spark har vi ikke noe valg. Her er det full HD, 30 bilder i sekundet, 24 Mbps, punktum finale.

Dette er nok er en herlig forenklig for noen, men en kjip begrensing for andre. Hvorfor kunne de for eksempel ikke åpnet for 720 60p? Eller i det minste gjort det mulig å justere ting som kontraster, digital oppskarping og fargemetning?

Diverse klipp fra testperioden vår - kvaliteten er dog lavere enn på det som kommer ut fra kameraet, siden videoen her er først komprimert i kameraet, så i videoredigeringen og så lastet opp til YouTube. For å se kvaliteten rett ut av kameraet kan du se skjermbildene vi legger ved i bunnen av testen.

Bildebrikken er av den samme størrelsen som vi finner i mange andre droner, actionkameraer og mobiltelefoner, men bitraten er redusert fra de mer vanlige 60 Mbps til 24 Mbps. I teorien gjør det bildekvaliteten mer sammenlignbar med actionkameraer som Garmin Virb XE og GoPro Hero4 Session, enn toppmodeller som Garmin Virb Ultra 30 og GoPro Hero5 Black.

I godt lys klarer Spark seg likevel godt, men når man ser etter på en større skjerm (større enn telefon/nettbrett altså) er det tydelig at videoen har en viss «mobiltelefonkvalitet». Dette merkes spesielt på raske bevegelser over motiver med mye detaljer, som vegetasjon og på panoreringer. Men på roligere kjøringer vil nok kvaliteten oppleves som god nok for de fleste.

Konklusjon: Prisen er esset i ermet

Hvis vi tar utgangspunkt i at du er på jakt etter en mer bærbar drone enn Phantom-serien, og noe mer avansert enn GoPro Karma, står det mellom Mavic Pro og Spark. Spark er mindre, lettere, men ikke sammenleggbar, så det er ikke størrelsen som tipper vektskåla. Men prisen gjør nok kanskje det.

Spark fyller helt klart et hull i markedet.
Spark fyller helt klart et hull i markedet. Foto: Kristoffer Møllevik/Tek.no

For brukere med mer avanserte krav vil nok Mavic Pro være et bedre videoverktøy, med bedre bildekvalitet, betydelig bedre batteritid og mer motorkraft. Men «Fly More»-pakken til Mavic Pro med ekstrabatterier og håndkontroll, er nesten dobbelt så dyr som en tilsvarende Spark-pakke. I underkant av 14 000 kroner mot 7690 kroner i skrivende stund.

Du finner testen av Mavic Pro her: DJI setter standarden - igjen »

Som vi har sagt før tror vi at en drone har et stort potensiale til å ende opp som en dyr støvsamler, i alle fall når «nyhetens interesse» har lagt seg. Tenk gjennom hva du skal bruke den til, og husk på at det er ikke ubetydelig begrensninger for hvor og når du kan fly, med tanke på at den ikke tåler regn, tåler begrenset med kulde og vind, og at du ikke har lov å fly i nærheten av personer eller andres eiendom uten tillatelse fra dem det gjelder.

Med det sagt skal vi la deg bli helt opp til deg hvorvidt du trenger en drone eller ikke. Og hvis det du trenger er en kombinasjon av bærbarhet, god (om enn enkel) bildekvalitet og avanserte smartfunksjoner til en mer overkommelig pris enn hva vi har sett til nå, ja, da føler vi oss ganske sikre på at vi kan anbefale DJI Spark til deg.

Her finner du en oversikt over alle de andre dronene vi har testet »

(Bilde: Kristoffer Møllevik)
(Bilde: Kristoffer Møllevik)
(Bilde: Kristoffer Møllevik)
(Bilde: Kristoffer Møllevik)
(Bilde: Kristoffer Møllevik)
(Bilde: Kristoffer Møllevik)
(Bilde: Kristoffer Møllevik)
(Bilde: Kristoffer Møllevik)

"Mye drone for pengene, men mer for lek og hjemmevideo enn for mer avansert video og foto"

Pluss

  • Mye funksjonalitet for prisen
  • Svært lett og kompakt
  • Grei videokvalitet til «riktig bruk» og ift. pris
  • Antikollisjon og «return-to-home» øker sikkerheten
  • Veldig enkel å fly
  • Forenklede funksjoner forenkler også bruken

Minus

  • Lav fart med kollisjonssensorer aktivert
  • Kort batteritid
  • Forenklede funksjoner, dårlig for avanserte brukere
  • Lav bitrate = merkbart dårligere bildekvalitet enn dyrere droner
  • Støtter ikke råformat

DJI Phantom Spark   Les mer »

Beste priser

På lager 5 788,-
På lager 5 789,-
På lager 5 789,-
På lager 5 789,-

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen