DJIs Phantom 4 skal i ilden. Ikke bokstavelig talt, selvfølgelig! Vet du hvor mye en sånn koster eller?

Test DJI Phantom 4

DJIs Phantom 4 skal i ilden. Ikke bokstavelig talt, selvfølgelig! Vet du hvor mye en sånn koster eller? (Bilde: Kristoffer Møllevik)

Nå begynner det å ligne på noe

DJI Phantom 4 får de andre dronene til å se ut som prototyper.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Selv om den flyr både fort og fint hvis du vil det, og det kan være gøy nok i seg selv, er DJI Phantom 4 først og fremst en fotodrone, etter vår mening. Den er et verktøy som skal hjelpe oss å få fine og interessante bilder og videoer fra perspektiver som ellers er utilgjengelige for oss slaver av tyngdekraften.

Og til dette får vi god hjelp av de smarte flymodusene, som gjør at Phantom 4 selv flyr i en fastsatt rute, rundt et objekt, eller bare i en bestemt retning, og holder jevn, fin fart, slik at vi kan konsentrere oss om å styre kameraet.

Dette gjør det mye enklere å unngå ujevne kamerabevegelser, som for eksempel at vi ikke greier å holde jevn fart fordi vi skulle svinge litt samtidig som vi kjørte frem og opp.

De smarte modusene er:

Tap to fly

Her peker vi bare på skjermen, og så flyr Phantom 4 selv i den retningen vi peker. Dukker det opp en hindring underveis, vil den fly over eller rundt av seg selv. DJI presenterer denne funksjonen som noe som skal gjøre det enklere for nybegynnere å fly, men den er også veldig fin når vi vil ha en enkel kamerabevegelse som går fremover med helt jevn fart.

I «Tap-to-fly» trykker du bare der du vil at Phantom 4 skal fly, og så flyr den dit.
I «Tap-to-fly» trykker du bare der du vil at Phantom 4 skal fly, og så flyr den dit. Foto: DJI

Course Lock

Her låser vi retningen dronen flyr, slik at når vi dytter «fremover-spaken» fremover, holder dronen seg til én bestemt kompassretning, uavhengig av hvilken vei kameraet peker. Og vi kan  dreie dronen sidelengs, slik at vi ikke er låst til filme i fartsretningen. Veldig fint hvis vi for eksempel skal filme noen som kjører på en strekke, og vil kunne følge bilen (eller hva det nå er) med kameraet, samtidig som dronen skal holde stø kurs. 

Waypoints

Denne modusen lar oss registrere flere GPS-punkter, og så kan vi la dronen selv fly fra punkt til punkt. Dette var veldig fint da vi ville fly over en bakketopp, da kunne vi sette opp bildet slik vi ville ha det på starten og slutten av bevegelsen, slik at vi ikke måtte gjøre endringer underveis i bevegelsen.

Home lock

Video: DJI

Denne er litt vanskelig å forklare, så vi legger til en forklarende video fra DJI på høyresiden for sikkerhets skyld.

Her blir kontrollene på dronen endret slik at de alltid er relative til hjem-punktet, der vi styrer dronen fra. Altså, for eksempel. så går dronen lengre vekk fra oss hvis vi dytter «fremover-stikka» fremover og den kommer nærmere hvis vi drar «bakover-stikka» bakover, helt uavhengig hvilke vei dronen peker.

Dette kan være en fin funksjon hvis du har flydd dronen så langt avgårde at det er vanskelig å se den, slik at du ikke helt klarer å se hvilken retning den flyr. Da kan vi aktivere «home-lock», og dra stikka mot oss for å få den til å fly tilbake, og samtidig beholde mer kontroll over dronen enn hvis vi bruker Return To Home.

Vi har ikke opplevd å få bruk for denne funksjonen, først og fremst fordi vi ikke har flydd dronen så langt vekk at det er vanskelig å se hvilken vei den flyr. Da er vi strengt tatt utenfor det regelverket tillater, siden vi alltid må kunne se og ha kontroll på dronen.

Follow me

Her bruker dronen GPS posisjonen fra smarttelefonen eller nettbrettet som er koblet til kontrolleren, til å følge og filme oss. Dronen blir låst i posisjon, slik at den alltid står på samme sted i forhold til GPS-posisjonen den følger, og vi kan ikke justere bildet underveis. På grunn av små forsinkelser i kommunikasjonen mellom smarttelefon og drone opplevde vi ikke denne funksjonen som like responsiv som Active Track, og den er heller ikke mer nøyaktig enn GPS-en i telefonen (eller nettbrettet). 

Fordelen er at den kan følge etter oss selv om den mister oss av syne bak ett tre eller noe slikt, så hvis vi bruker den til å ta bilder med et større utsnitt for å ha større feilmargin å gå på, fungerer den fint. Bortsett fra at vi må løpe rundt med kontrolleren i hånda da...

Active track

Dette er den mest nyttige og spennende funksjonen til Phantom 4, og den eneste av de smarte flymodusene vi ikke får i Phantom 3-serien. Her bruker dronen datasyn-teknologien til å følge et motiv som vi peker ut på skjermen. Vi kan fortsatt justere avstand, høyde, og sirkle rundt, men hvis dronen får velge selv legger den seg bak motivet. Hvis vi vil filme fra siden må vi overstyre den med kontrolleren, og hvis vi slipper spakene legger den seg bak igjen.

Systemet er avhengig av at det dronen skal følge i bildet har en viss størrelse og står i kontrast mot omgivelsene. Men selv når vi testet det i marka, der undertegnedes blå fritidsjakke sto i godt synlig kontrast med den gulgrønne skogbunnen, opplevde vi å måtte fly ganske nært for at dronen skulle få «tak». Når den mistet oss av syne, som for eksempel hvis vi løp mellom noen trær, stoppet den opp og søkte etter oss, men ga opp hvis vi ikke dukket opp igjen ganske raskt.

Men når det fungerer, og motivet er stort nok og kontrastene gode nok, hjelper Active Track oss helt klart med å få kule følgebilder, som ville vært mye vanskeligere å få så jevne og fine hvis vi skulle styrt dronen helt manuelt, og styre kameraet i tillegg.

Point of interest

For å sette opp en «POI-sirkling» flyr du dronen over det som skal bli sentrum for sirkelen, og så ut til det som skal bli radiusen. Så setter du farten.
For å sette opp en «POI-sirkling» flyr du dronen over det som skal bli sentrum for sirkelen, og så ut til det som skal bli radiusen. Så setter du farten. Foto: DJI

Her kan vi få dronen til å sirkle rundt en posisjon, og selv holde jevn fart og holde kameraet rettet mot hva enn det er som er i midten av sirkelen du har satt. Dette er en bevegelse som gjør seg veldig godt på film, men som er svært krevende, på grensen til umulig (avhengig av farten på dronen, størrelsen på sirkelen og lengden på opptaket) å gjøre manuelt med en Phantom-drone.

I tillegg til dette regner DJI Go-appen ut hvor lang tid dronen kommer til å bruke på én runde, slik at vi enkelt kan justere farten i forhold til avstanden slik at vi ikke får for lange eller for korte klipp.

Fungerer det?

Ja, såfremt målet er å lage gode videoer. Det er for eksempel ikke noe morsomt å fly med «tap-to-fly» i seg selv, men det gjør det veldig enkelt å få gode, fine bevegelser på første forsøk. Som det jo blir gode videoer av. Og det med første forsøk er litt essensielt, for med en flytid på 20 til 25 minutter (avhengig av vind og hvordan vi flyr), er det i grunn ikke veldig mange klipp vi kan ta på den tiden. Litt avhengig av hva du skal filme, mener vi at det skal godt gjøres å få ti gode klipp på ett batteri, så hver tagning teller.

Alle er forsåvidt nyttige til sitt brukt, men naturlig nok er vi særlig begeistret for «Active track» og «Point of Interest». Den siste fordi den, som nevnt over, lar oss utføre en bevegelse som gjør seg svært bra på video, og som samtidig er veldig utfordrende å utføre manuelt.

Active Track baserer seg på at dronen «ser» det den skal følge, så hvis motivet for eksempel forsvinner bak et tre, mister dronen sporet .
Active Track baserer seg på at dronen «ser» det den skal følge, så hvis motivet for eksempel forsvinner bak et tre, mister dronen sporet . Foto: Kristoffer Møllevik

Det fine med Active Track er at vi veldig raskt kan få dronen til å henge seg på nesten hva som helst, uten å måtte styre med GPS-sendere eller slikt. Ser du noe kult, sånn ut av det blå, kan du henge deg på der og da. Active Track har helt klart forbedringspotensiale, og «forutsetningene» for at det skal fungere og hvordan dronen oppfører seg under sporing, er litt uklare.

For eksempel opplevde vi at undertegnede var for langt unna til at dronen ville «låse sporet» på ett tidspunkt, mens det fungerte fint på større avstand etterpå. På et annet tidspunkt ventet dronen lenge med å følge etter, men fulgte motivet med kameraet, og andre ganger hev den seg på med en gang. DJI kunne gjerne gått i mer detaljer på ting som dette i manualen, som nå er ganske overfladisk på disse punktene.

Og siden sporingen baserer seg på visuell gjenkjennelse istedet for en GPS-sender, mister dronen «sporet» hvis motivet beveger seg for raskt og kommer seg ut av bildet før dronen rekker å reagere, beveger seg under dronen, bak en hindring, eller inn i et område der kontrastene blir for dårlige. En GPS-basert støttefunksjon kunne vært en mulig løsning.

Men så var det bildekvaliteten da; hvordan er den med et så lite kamera? »

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen