Test Creative iRoar rock

Samlet kan iRoar og iRoar Rock gi greit trykk, men pakken er dyr. Det (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)

Creatives nye høyttalersett koster over 5 000 kroner

Er det verdt det?

Bluetooth-høyttalere er det mange av, men det er svært få av dem som likner på Creatives nye iRoar og iRoar Rock. Dette er nemlig en stablebar høyttalervariant, der meningen er at du skal kunne nappe med deg selve høyttaleren når du skal ut, mens basskassen blir stående igjen hjemme.

Konseptet er spennende, og burde kunne by på den beste mulige opplevelsen enten man er hjemme eller har med seg en høyttaler på tur. Hvis Creatives løsning er så god som selskapet hevder kan man altså få seg en høyttaler som er veldig bærbar ved behov, og som spiller med større pondus når man er hjemme.

Mye enklere å bruke enn «forrige» Roar

Roar-høyttalerene har vært gode på tilkoblingsmuligheter hele veien. For iRoar er det kjekt å merke seg ved at digital optisk inngang (TOSLINK) er på plass.
Roar-høyttalerene har vært gode på tilkoblingsmuligheter hele veien. For iRoar er det kjekt å merke seg ved at digital optisk inngang (TOSLINK) er på plass. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

I fjor vår testet vi forgjengeren, Creative Roar. Det er sannsynligvis den Bluetooth-høyttaleren med flest knapper og brytere vi noen gang har støtt på. Det har Creative ryddet greit opp i med iRoar. De voldsomme knappepanelene er erstattet av et berøringsfelt med noen relativt få valgmuligheter på. Allerede her virker iRoar som et enklere produkt å ha med å gjøre.

Men vi må ta oss en liten pustepause innledningsvis. En virkelig god Bluetooth-høyttaler i dag betaler du som regel et sted mellom 1 000 og 3 000 kroner for. Hvis Creative iRoar står øverst på ønskelisten må du belage deg på å betale tett oppunder 4000 kroner, og det er uten basskassen som koster knappe 1 500 kroner i tillegg.

Vi snakker altså om en Bluetooth-løsning til durabelige 5 300 kroner. Du får ganske kraftige anlegg og større nettverkshøyttalere for den prisen.

Langt færre knapper enn i forrige modell

Men førsteinntrykket av selve høyttaleren er ikke så verst. Jeg synes den ser forholdsvis påkostet og lekker ut, uten at designelementene skriker for mye. Den er i det hele tatt akkurat passe synlig i terrenget når den settes frem. Men design er selvsagt høyst subjektivt og det finnes røster i redaksjonen som er sterkt uenig med meg om designen på denne dingsen.

Gitt den fine designen på hovedhøyttaleren var det med en viss skuffelse vi pakket ut basskassen som hører til testenheten vår. Brukte Creative opp designerne sine på selve høyttaleren?

iRoar Rock, som subwooferen altså heter, er en forholdsvis knøttete affære. Den er bygget av laminerte sponplater, slik mange rimelige subwoofere er. Foran på den lille kassen er det et ti centimeter, eller omtrent fire tommer, stort høyttalerelement.

Villnisset av knapper er borte, og erstattet av et berøringspanel med de viktigste funksjonene.
Villnisset av knapper er borte, og erstattet av et berøringspanel med de viktigste funksjonene. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Subwooferen kler ikke selve høyttaleren

For det første følger det ikke med noe slags baffel eller deksel til å ha foran høyttalerelementet. Og for det andre, kassen er forholdsvis stor på størrelse. Det er plass til større basselementer her enn det som er bygget inn. Hvor mye ekstra futt gir egentlig denne kassen?

I tillegg er det rett og slett en helt annen byggekvalitet på selve kassen enn det er på høyttaleren du kan sette på den. En skulle kanskje tro at en liten subwoofer- og høyttalerekvipasje til over 5 000 kroner passet pent sammen.

Da er det jo litt spennende at hver gang vi legger iRoar på iRoar Rock, må vi dobbeltsjekke at den faktisk er plassert riktig, og at kontakten under er på plass. Selv når den sitter skikkelig på, er det vanskelig å se om høyttaleren ligger der den skal. Det er nemlig godt med rom rundt der den skal ligge. Her er det ingenting som bare knepper nedpå, du må faktisk passe på selv.

Så hvordan er lyden i løsningen?

Svært avhengig av plassering

Bevegelige elementer i siden skal gi mer fylde og romspredning til lyden fra høyttalerelementene inni boksen.
Bevegelige elementer i siden skal gi mer fylde og romspredning til lyden fra høyttalerelementene inni boksen. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Det er ganske store mengder lyd i selve høyttaleren, men den gir seg et godt stykke før dypbassen slår inn. Og det er til en viss grad naturlig. Gitt størrelsen slår den ikke så verst fra seg, selv om vi også har hørt like store høyttalere som er i stand til å bråke vel så mye.

Som sin forgjenger er iRoar svært avhengig av hvordan du plasserer den. Sett den midt i rommet og lyden blir raskt i spinkleste laget. Jo nærmere veggen, eller et hjørne, du kan sette Creative iRoar, desto fyldigere blir lyden. Slik fungerer det med alle høyttalere, men spesielt disse små som forsøksvis skal fylle store rom påvirkes veldig av plasseringen.

Det er forholdsvis stor forskjell på lyden avhengig av hvor høyt du stiller høyttaleren. Stereoperspektivet blir naturlig begrenset i en sånn liten dings, og man må oppholde seg et stykke unna for å kunne skille høyre og venstre kanal tydelig. Men så fort volumet passerer midten av skalaen blir det raskt spinklere, og det lille som var av stereoperspektiv forsvinner gradvis.

Lydkvaliteten synker i takt med at volumet øker

Creative iRoar

Tilkoblinger: Micro-USB, USB, Toslink, mini-jack, Micro-SD
Batteri: 9000 mAh, kan lade tilkoblede telefoner
Annet: Appstøtte, dock-kontakt for iRoar Rock
Pris: 3850 kroner
 
Creative iRoar Rock
Basshøyttaler med krybbe for plassering av Creative iRoar. Fire tommer stort, ubeskyttet, basselement. Har ikke batteri, og kobles til med medfølgende ordinær apparatkabel. Lader iRoar ved tilkobling.

Setter vi høyttaleren i subwooferkrybben blir lyden en del fyldigere. Bassen fortsetter et godt stykke ned, uten å bli kjellerdyp her heller. Det er tross alt grenser for hva et firetommers høyttalerelement kan få til, selv om det har en voldsom slaglengde og hamrer et godt stykke utenfor selve basskassen når volumet er stilt opp.

Men også her merker vi stor forskjell på lavt og høyt lydnivå. På det laveste lydnivået gjør bassen ganske mye av seg, mens dens bidrag synker gradvis jo høyere volumet går.

Lyden er også veldig avhengig av akustikken i rommet, og i noen rom kan løsningen spille forholdsvis høyt, men plassert for optimal fylde i et rom på 20-30 kvadratmeter hører man fort at bassen er ullen. Joda, det bråker mye, men til denne prisen hadde vi forventet bråk som også var pent å lytte til.

Alt i alt hverken føles eller høres dette ut som noe som koster over 5 000 kroner. Men Creative har et ess til opp ermet. iRoar-settet følges av et utvalg apper som kan brukes til å styre lydopplevelsen.

Styres fra app

Dette fungerer faktisk meget bra. Her kan du velge mellom en rekke ulike forhåndsinnstillinger både for selve lydprofilen og om du ønsker for eksempel videre stereoperspektiv. Du kan også tilpasse lyden mer eller mindre med å tegne den frekvenskurven du ønsker deg rett på mobilskjermen.

En omfattende app hører til systemet. Den er komplett med egne apper som kan installeres rett på høyttaleren.
En omfattende app hører til systemet. Den er komplett med egne apper som kan installeres rett på høyttaleren. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

På sitt beste, og ved lave til middels lyttevolum, er lyden fra iRoar og basskassen god. Men både markedsføring og navn går ut på at dette er en løsning som virkelig skal brøle. Gjerne på fest der man er mange sammen. Men når den brøler er den ikke spesielt behagelig å høre på.

Selv om man finner akkurat de riktige innstillingene for lyden man vil ha i app, har det hele en tendens til å bli grøtete på høye volum.

Hvem vil betale over 5 000 for denne?

Subwooferen både ser og høres ut som noe man kunne fått med i et PC-høyttalersett til under tusenlappen. Men iRoar-pakken koster veldig mye mer enn det og skjemmes av forskjellene mellom de to enhetene.
Subwooferen både ser og høres ut som noe man kunne fått med i et PC-høyttalersett til under tusenlappen. Men iRoar-pakken koster veldig mye mer enn det og skjemmes av forskjellene mellom de to enhetene. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

I seg selv er Creative iRoar en høyttaler vi gjerne hadde gitt en god karakter, med tanke på forbedringene siden forrige test. Men siden den gang har også prisen omtrent doblet seg, og til tross for valutabevegelser er det fullt mulig å få meget bra og kompakt lyd til 5 000 kroner.

Gitt den høye prisen, den litt usammenhengende designen og at den rett og slett ikke brøler høyt nok, er det litt vanskelig å se for seg hvem som faktisk skal kjøpe Creatives løsning.

Samtidig er selskapet helt klart inne på noe med den modulære løsningen. De fleste alternativene er enten utpreget portable eller utpreget stasjonære. Så konseptet har vi sansen for, og vi håper Creative fortsetter å videreutvikle Roar-serien sin. Men gitt at man for eksempel får vel så mye lyd fra en enklere Marshall Kilburn til 2 500 kroner, kan det være like greit å kjøpe en knallgod portabel løsning ved siden av. Da vil du fortsatt ha penger til overs som du kan bruke på et minnekort til å ta med musikken din, eller til en bedre flaske vin i tursekken.


"Det er først og fremst prisen som gjør Creative iRoar til et dårlig høyttalervalg."

Pluss

  • Mange innstillingsmuligheter
  • God app
  • Ålreit lyd på moderate volum
  • Mange tilkoblinger
  • Fikse ekstrafunksjoner

Minus

  • Altfor høy pris
  • Designen på settet matcher ikke
  • Dockingløsningen er slarkete
  • Ingen beskyttelse foran basshøyttaleren
  • Ingen nettverksfunksjonalitet
  • Bassen blir ullen på høye volum

Creative iRoar

Creative iRoar Rock

Creative iRoar   Les mer »

Creative iRoar Rock   Les mer »

Kommentarer (4)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen