Vi ser nærmere på Canons rimeligste proffkamera

Test Canon EOS 80D

Vi ser nærmere på Canons rimeligste proffkamera (Bilde: Kristoffer Møllevik)

Folkets arbeidshest er tilbake!

Vi tester Canons rimeligste proff-kamera.

Autofokus

Siden speilreflekskameraenes store styrke er at det er null visningsforsinkelse (med mindre du regner med tiden lyset bruker fra motivet til kameraet), har vi testet kameraet mye på fugler i flukt. Hissige måker setter litt ekstra krav til våre evner til å følge den noe ufrivillige modellen med kameraet, men det er mye enklere å få dette til med en optisk enn en elektronisk søker.

Kameraet er utstyrt med 45 fasedetekterende fokuspunkter, samtlige av den mer pålitelige krysstypen. Via en lett tilgjengelig knapp ved siden av «avtrekkeren» kan vi velge mellom å bruke ett enkelt fokuspunkt, alle 45, og en stor eller liten gruppe. I motsetning til enkelte mer avanserte kameraer, kan vi ikke velge ett enkeltpunkt med støttepunkter rundt, så vi har stort sett brukt kameraet med den lille gruppen, som er på 3x3 fokuspunkter.

1/1250s - f/5.6 - ISO 250. Optimalisert fra RAW.
1/1250s - f/5.6 - ISO 250. Optimalisert fra RAW. Foto: Kristoffer Møllevik

Dette har for det meste fungert fint. I alt annet enn svakt lys er fokusen lynkjapp, og fokusmotoren på det nye kit-objektivet er lydløs. Da vi testet kameraet på fuglefotografering sammen med Canons 100-400mm f/5.4-5.6-objektiv, noterte vi oss at kameraet tidvis slet litt med å finne fokus, men når det først fant det, satt det som en klegg. Det så også ut til å ha en tendens til å foretrekke de nederste fokuspunktene i noen tilfeller, uten at vi helt har fått klargjort nøyaktig hvorfor. Kanskje det var kortere fokusavstand til de punktene slik at kameraet bare stoppet der først, og kanskje dette vil bli bedre hvis vi pusler mer med de relativt omfattende innstillingene kameraet gir oss for autofokus.

1/1000s - f/5.6 - ISO 2500. Optimalisert fra RAW. Klikk på bildet for å se de i full oppløsning.
1/1000s - f/5.6 - ISO 2500. Optimalisert fra RAW. Klikk på bildet for å se de i full oppløsning. Foto: Kristoffer Møllevik
Litt lav skuddtakt og litt lav treffprosent gjør at de brukbare bildene blir færre. Dette er for eksempel skarpt, men beina på bikkja ser litt merkelige ut. 1/1000s - f/5.6 - ISO 2000. Optimalisert fra RAW.
Litt lav skuddtakt og litt lav treffprosent gjør at de brukbare bildene blir færre. Dette er for eksempel skarpt, men beina på bikkja ser litt merkelige ut. 1/1000s - f/5.6 - ISO 2000. Optimalisert fra RAW. Foto: Kristoffer Møllevik

Når vi tester kameraet på et motiv som kommer rett i mot i relativt høy fart, i vårt tilfelle en leken hund, er ikke treffprosenten så høy som vi skulle ønske. Det ser ut til at kameraet i mange tilfeller legger fokus litt bak hunden, og problemet ser ut til å være større i høy fart enn i lav. Men vi tviler egentlig på at det er fordi fokusen ikke er rask nok, og mistenker at det er fokusgruppens tendens til å velge de nederste fokuspunktene som er problemet, og at det hadde vært bedre å brukt ett fokuspunkt istedet for 3x3. Men da blir utfordringen å spore motivet presist nok med kameraet, så det beste hadde vært hvis vi kunne stille kameraet inn til å foretrekke det midterste fokuspunktet, og bruke resten som støttepunkter. Vi får likevel flere brukbare bilder, selv om treffprosenten gjerne kunne vært høyere.

Grei skuddtakt

7 bilder i sekundet er litt lite for fotografering av fugler, dyr eller sport, men med tolmodighet og flere forsøk fikk vi ett og annet blinkskudd likevel. 1/2000s - f/6.3 - ISO400. Optimalisert fra RAW.
7 bilder i sekundet er litt lite for fotografering av fugler, dyr eller sport, men med tolmodighet og flere forsøk fikk vi ett og annet blinkskudd likevel. 1/2000s - f/6.3 - ISO400. Optimalisert fra RAW. Foto: Kristoffer Møllevik

Vi har målt skuddtakten på kameraet til omtrent 7 bilder i sekundet, uansett om vi tar bilder i JPEG eller RAW, med låst- eller kontinuerlig autofokus. Vi har ikke målt skuddtakten i live-view, men kan si at den går merkbart ned hvis vi bruker live-view i kombinasjon med kontinuerlig autofokus. Men dette er ikke et kamera du kjøper for å bruke i live-view uansett, da er det like greit å gå for et speilløst alternativ, så vi har ikke vektlagt det noe særlig.

7 bilder i sekundet er slettes ikke verst, men litt lite hvis du planlegger å ta mye bilder av motiver i rask bevegelse, som sport, fugler i flukt og lignende. Det er innafor, men du vil ha en bedre treffprosent hvis du går for noe som er nærmere 10 bilder i sekundet, som for eksempel Sony a6300, eller den noe dyrere Canon 7D Mark II.

Stadig bedre videomuligheter

Canon har satset mye på video i det siste, og EOS 80D er selvsagt ikke noe unntak. Her sikter Canon seg inn mot dedikerte amatører og profesjonelle med enkle videobehov, noe som ble veldig tydelig da de lanserte en egen zoom-servo samtidig som 80D-en. Dette er en zoom-kontroller som monteres på undersiden av det nye objektivet, slik at vi kan zoome inn og ut med jevn fine bevegelser.

I tillegg til inngang for mikrofon (mini-jack), har Canon nå også gitt oss en utgang for hodetelefoner. Veldig bra, og i mange tilfeller helt nødvendig hvis du tar opp lyden direkte i kameraet på steder med mye bakgrunnsstøy. Vi kan også justere opptaksnivået under opptak, som er mer enn hva vi kan på mange andre kameraer, men trinnene er litt for små til at det fungerer særlig bra. Og når vi i tillegg bare har én lydkanal blir det nok fortsatt slik at du bør bruke en ekstern opptaker hvis du skal ha noe som ligner profesjonell lyd.

Eksempel på de myke fokusendringene vi kan få med kameraets autofokus.

Når det kommer til oppløsning og bildefrekvens er vi litt skuffet. Ikke så veldig over at kameraet ikke støtter 4K, det er vi ikke så veldig opptatt av for å være helt ærlig - men heller over at bildefrekvensen i full HD stopper på 50 fps. Vi hadde håpet på bedre muligheter for sakte film, med 100/120 fps i full HD, eller alle fall 720p-oppløsning. Men nei, her er det 50 fps som er taket; eller 25 hvis vi skal filme med bare I-frames.

Utover det ser videokvaliteten fin ut. Eksponeringskompensasjonen gjør det veldig enkelt å endre eksponering under opptak med fine, myke overganger, og vi får veldig myke, pene fokusendringer med berøringsskjermen.

Og bildekvaliteten er det ikke noe å si på heller, men la oss gjøre det likevel »

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen