Duer er vanlige å se i byen, men sjelden er de like store som denne.

Test Bydue Model 2.0

Duer er vanlige å se i byen, men sjelden er de like store som denne. (Foto: Vegar Jansen, Tek.no)

En elsparkesykkel med ekstrem rekkevidde

Holdt ut i 48 kilometer før den ga seg.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Før sommeren slo inn for fullt begynte vi å teste elektriske sparkesykler her på Tek.no. Dette fordi forbudet mot bruk av små elektriske kjøretøy på offentlig vei endelig ble opphevet.

Så plutselig kunne vi suse rundt i trafikken på små, harde hjul, og i god tid før ferien hadde vi også en samletest ute.

Mens andre så tok en velfortjent hvil i varmen, var det noen som brukte ferien til å reise rundt i fjerne land for å finne enda bedre modeller.

Noen av disse står bak nettsiden Bydue.no og elsparkesyklene ved samme navn. Tanken bak er nok at sparkesyklene – akkurat som duene – vil kunne bli tallrike og bevege seg raskt og smidig rundt i byene våre.

Mye batteri betyr høy vekt og at du står relativt høyt over bakken. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Komplisert har de i hvert fall ikke gjort det. Per i dag har Bydue.no to sykler i sortimentet: Bydue Model 1.0 og Bydue Model 2.0. Vi har testet sistnevnte, som både er sterkere, tyngre og har lenger rekkevidde. 

Vi kan begynne denne testen med en liten «spoiler»: Bydue 2.0 er uten tvil den sterkeste og hissigste elektriske sparkesykkelen vi har testet hittil.

Med høy bakkeklaring, mye batterikapasitet og dertil tyngde opplever vi egentlig denne som en slags SUV-modell sammenlignet med de andre vi har testet.

Siden den sånn sett stiller i en litt annen klasse, og det er en stund siden vi kjørte vår samletest, har vi valgt å teste Bydue Model 2.0 helt for seg selv.

Mye batteri og mye vekt

Bydue Model 2.0 kommer i to utgaver, der forskjellen kun er størrelsen på batteripakka. Modellen vi fikk til test var utstyrt med det drøyeste batteriet, som da skal ha en kapasitet på 21 Ah med strøm. Prislappen på denne er 8990 kroner.

Dersom du ønsker å spare en høvding og få en sykkel som er et par kilogram lettere, kan du heller gå for versjonen med 15,8 Ah batteri.

Det kan jo være greit dersom du vanligvis ikke kjører så langt uansett. For vårt testeksemplar har en oppgitt vekt på 18 kilogram, altså godt over det du har lyst å slepe med deg opp og ned for mange etasjer. 

Håndtakene kan brettes inn og høyden på rattstammen kan justeres. Vårt testeksemplar har en litt tidlig versjon av logoen på rattstammen, den skal nå være byttet ut med en større og reflekterende type.  Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Samtidig kan sykkelen gjøres relativt kompakt, da den både har sammenleggbare håndtak og justerbar rattstamme, noe vi ellers kun har sett på E-twow S2 Booster Plus. Men sistnevnte er noe du i større grad kan bære med én hånd.

Testobjektet skiller seg også ut fra de fleste andre elsparkesykler ved å ha motoren og bremsen på bakjulet. Her er det heller ingen mulighet for å bremse ved hjelp av bakskjermen, men det er helt greit for oss – bremsespaken på styret fungerer utmerket og gir god kontroll på bremsingen.

Røde markeringslys gir en fin effekt på kveldstid. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Sykkelen har fjæring både foran og bak, noe som er bedre enn ingenting, men dette gir ikke så veldig mye svikt under vanlig kjøring. Derfor er vi glade for at i hvert fall det åtte tommer store forhjulet er luftfylt. Dette hjelper på komforten når vi skal over små fortauskanter og andre ujevnheter.

Men med et hardt bakhjul er underlag som brostein fremdeles en prøvelse. Takket være mykere fjæring klarer E-twow S2 Booster Plus seg bedre der, selv med to harde hjul.

Av utstyr er det lite vi savner på Bydue Model 2.0. Her får vi både bremse- og kjørelys, samt røde markeringslys som kan være gode å ha på kveldstid. I tillegg er den reglementert utstyrt med et signalhorn som kan skremme vettet av fanden på flatmark.

Krefter i massevis 

Denne kontrolleren og avtrekkeren bestemmer hvor fort du kjører. Det er greit å ikke være så altfor «trigger happy» her. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Denne elsparkesykkelen har en 500 watts motor og tre kjøremodi: vanlig, småhissig og hissig. De fleste kommer til å bruke den siste modusen, ettersom dette er den eneste som får sykkelen helt opp i toppfart.

«Due» er ikke det det første vi tenkte da vi hoppet på denne og ga gass for første gang. Her kunne det like godt vært en vandrefalk, som jo også kan trives i urbane strøk.

Vi fant snart ut at det gjaldt å ikke ha tyngdepunktet for langt bak ved igangkjøring, og at det er kjekt med en litt nennsom «gassfinger» for å unngå overraskelser, spesielt i folkemengder eller tett trafikk.

Bydue Model 2.0 har nemlig krefter så det holder – i «originalversjonen» har den nemlig en toppfart på 45 kilometer i timen eller deromkring. Hos den lovlige utgaven som vi har testet er den ganske enkelt elektronisk sperret på 22 km/t.

Både motor og brems sitter på/i bakhjulet. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Men den har de samme kreftene og det samme pådraget som den usperrede versjonen, så det går fort å komme seg opp i toppfart. Noen sinke i oppoverbakker er den heller ikke – faktisk dro den oss opp testbakken vår på kortere tid enn selv Troll S5 med en motor på hvert hjul.

Så her har vi altså både fart og krefter enten det går rett fram eller oppover. Men sin høye egenvekt går det også unna i nedoverbakkene. Her er det for øvrig ingen muligheter for å regenerere strøm ved å bremse eller begrense farten.

Når vi er inne på bremser – den gjør dette jevnt og godt nok på tørr asfalt, men det harde bakhjulet gir ellers begrenset med feste. Dette er en modell vi vil råde deg til å ta det pent med dersom det skulle komme nedbør.

Vi kjører og kjører...

Så er det rekkevidden, da. Vi har altså testet modellen med 21 Ah batteri, som Bydue mener skal holde i opptil 70 kilometer. Men en ting vi har lært, er at «opptil» må bety at man kjører under nær ideelle og svært flate forhold.

Derfor ville vi kjøre Bydue 2.0 gjennom de samme testøvelsene som vi brukte i samletesten vår. Det eneste problemet var at rekkeviddetesten vår ikke akkurat var dimensjonert for et batteri på 21 Ah. Vi måtte derfor kjøre testen over flere dager.

Etter de første 2,5 milene på sykkelen – noe vi ellers hadde trengt et ekstrabatteri for å klare – hadde vår utholdende due kun gått fra fem til fire «strømprikker» på batteriet.

Men samtidig hadde vi lagt merke til at den ikke lenger var fullt så sprelsk i de verste bakkene. Dette er for øvrig tilfelle i større eller mindre grad med samtlige elsparkesykler vi har kjørt, altså at de ikke er like sterke når batteriet begynner å tappes. 

  Foto: Vegar Jansen, Tek.no

For å unngå å kjøre den samme sløyfa ad nauseam, tok vi oss litt mer friheter på den andre dagen av rekkeviddetesten. Tross alt er det mer å se av Oslo enn det umiddelbare området rundt Akersgata.

Vi dro derfor i retning Sankthanshaugen og så mot Maridalen, men endte av en eller annen grunn til slutt opp ved Sognsvann. Deretter tok vi turen innom Rikshospitalet før vi via visse omveier vendte forhjulet tilbake mot sentrum.

Selv etter både tre og fire mil holdt Bydue 2.0 seg med ganske gode hastigheter både bortover og oppover.

 Bydue 2.0 triller som nevnt godt, men med motvind selv i nedoverbakke var vi ikke spesielt heldige på det punktet. Vi rakk likevel fint tilbake til startpunktet og bestemte oss for en siste bonusrunde, men i en lei motbakke med mye start og stopp kuttet motoren brått og sa takk for seg.

Heldigvis lå ikke kontoret langt unna på det punktet.

Ved batterislutt hadde vi kjørt i ganske nøyaktig 48 kilometer. Det er jo et stykke fra «opptil 70 km», men nå hadde også sykkelen fått smake på en del bakker og høydemetre. Uansett er dette mer enn dobbelt så god rekkevidde som vi fikk klemt ut av noen av elsparkesyklene i vår samletest – selv om disse resultatene ikke er direkte sammenlignbare.

Resultater sammenlignet med syklene fra samletesten:

  Bydue Model 2.0 (21 Ah) CityBug SE E-twow S2 Booster Plus (7,5 Ah) E-wheels E1 Nextdrive 2.0 (10,4 Ah) Ninebot by Segway KickScooter ES1 Troll S5 Xiaomi MiJia M365
Målt rekkevidde 48 km 12,1 km 22,1 km 15,1 km 19,4 km 13,1 km 19,0 km 20,7 km
Tid 115 meter 15,0 sek 17,6 sek 15,7 sek 16,3 sek 17,1 sek 16,4 sek 16,1 sek 14,2 sek
Tid klatreetappe 12,3 sek 17,2 sek 15,5 sek 17,7 sek Med kun motor: 45 sek.

Med sparkehjelp: 20 sek.
24,1 sek 13,5 sek 16,5 sek
Målt makshastighet 22 km/t 21 km/t 22 km/t 21 km/t 21 km/t 22 km/t 22 km/t 26 km/t

Bremsetest

OK OK OK OK OK OK OK OK

Av resultatene over kan vi tydelig se at Bydue 2.0 flyr opp og forbi de aller fleste andre sparkesykler vi har testet. Den taper riktignok mot Xiaomi MiJia M365 i spurtetappen, men så er også denne Xiaomien ulovlig rask med sin toppfart på 26 km/t.

Det største «problemet» vi hadde var egentlig bremsetesten, der vi måtte gjennom et par forsøk og forflytning av tyngdepunktet før vi fikk stoppet på de reglementerte fem meterne.

Oppsummering og konklusjon

Bydue Model 2.0 er den elsparkesykkelen vi har kjørt innafor regelverket som har gitt oss mest i form av fart, krefter og rekkevidde. Her har du en doning som får deg fra A til B til C og tilbake igjen uten å svette – og det til en pris som slår mange av alternativene.

Dette er hva vi ganske enkelt kan kalle mye elsparkesykkel for pengene.

Men du får naturligvis ikke i både pose og sekk. Med sin betydelige egenvekt er Bydue 2.0 en kraftig fugl som mangler litt av «lekenheten» til visse mindre og lettere modeller. Og selv om den kan pakkes sammen, vil den kanskje ikke oppleves som spesielt portabel – om du da ikke verdsetter treningen du kan få ved å bære denne opp og ned trapper.

Det litt hissige gasspådraget og akselerasjonen gjør også at dette heller ikke er den alle enkleste modellen å kjøre. Du trenger ganske enkelt litt trening med den før du blir fortrolig med temperamentet.

  Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Og selv om du kanskje kan kjøre denne i fem mil og vel så det, vil du utvilsomt ønske å ta noen pauser underveis – det sørger en litt stiv fjæring for. Vi setter derfor pris på at i hvert fall forhjulet er luftfylt.

Men de færreste kjøper da en elektrisk sparkesykkel for å kjøre milevis i strekk. Stort batteri betyr at du kan lade sjeldnere og/eller slippe rekkeviddeangsten, og når du først har lært deg å kontrollere kreftene som bor i denne sykkelen vil den frakte deg kjapt og effektivt rundt i asfaltjungelen.

Alt i alt virker Bydue Model 2.0 som en elektrisk sparkesykkel som vil være ypperlig for mange, kanskje spesielt folk som farter mye innad i byen og ønsker en doning som holder farten i bakkene. Men skulle vi dratt den med oss daglig på slikt som tog eller buss, ville vi nok sett etter en litt mer portabel modell.

I så fall vil du nok ønske å lese om aktuelle modeller fra Segway, E-twow, E-wheels og de andre vi har i samletesten vår >>>


"En tung og kraftig elsparkesykkel med temperament, muskler og lang rekkevidde."

Fordeler

  • «Sykkelbremsespak»
  • Svært god rekkevidde
  • Høydejusterbart styre
  • Enkel å legge sammen og slå opp
  • Kraftig motor sparker godt fra i bakkene

Ting å tenke på

  • Høy vekt
  • Litt hissig
  • Litt høy som sammenslått

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen