Test Blindtest: 4K

(Bilde: Kristoffer Møllevik, Tek.no)

Blindtest: Hvor lett ser du forskjell på 4K og Full HD?

Resultatet forbløffer oss.

En av de store diskusjonene blant både Tek sine lesere, og her i redaksjonen, har den siste tiden dreid seg om forskjellen mellom 4K og HD. Mange mener at det er enkelt å se forskjell, og at denne oppløsningen er å foretrekke – uansett. 

På den andre siden er det mange som mener at 4K-oppløsningen ikke er så viktig ennå, dels fordi det ikke er nok innhold å se på, og dels fordi skjermene vi kjøper fortsatt er for små til at det er noe poeng. 

For å avslutte diskusjonen, og prøve å finne svaret på hvorvidt man ser forskjell på 4K UHD og Full HD (1080p), kapret vi møterommet vårt og rigget opp til blindtest. 

Steg 1: Hvilke TV-er skulle vi bruke?

Størrelse:

En av de viktigste parameterne i blindtesten vår var naturligvis selve TV-ene, og alt det innebærer. Størrelse, panel-teknologi, oppløsning og programvare er alle viktige faktorer, og det var kritisk at vi fant de riktige TV-ene. For å ta i bruk riktig størrelse tok vi kontakt med Elektronikkbransjen med spørsmål om hvilken størrelse 4K-skjermer vi nordmenn kjøper flest av. 

Svaret på spørsmålet er at over 60 prosent av oss har valgt å kjøpe en 4K-TV som er 55 tommer i løpet av de siste par årene. Derfor ble det naturlige valget 55-tommere til vår blindtest – nettopp for å gi flest mulig av de som allerede har en 4K-TV et svar, men også gi deg som vurderer en ny skjerm et lite vink. 

Type: 

4ktesting.
Slik så det endelige testoppsettet ut. 

Så startet jakten på modellene vi skulle bruke. Vi endte opp med å velge tre TV-er fra samme produsent og samme serie, hvor den største forskjellen var paneloppløsningen. To av skjermene hadde støtte for 4K, mens den siste «kun» taklet 1080p. Utover oppløsningen brukte de tre TV-ene samme prosessor, hadde samme operativsystem og prismessig skilte det kun et par tusen kroner.  

Innstillinger: 

Med TV-ene på plass startet jobben med å kalibrere dem likt. Siden dette var tre modeller, nært beslektet i samme serie, tok vi utgangspunkt i modusen «Standard». Grunnen er at de fleste som kjøper seg en ny TV bruker nettopp denne modusen når TV-en er pakket opp. Ofte fordi TV-en står i denne modusen fra fabrikken. 

Vi lot de to UHD-skjermen forbli uendret på lys, baklys, farger og kontrast, men justerte HD-skjermen litt på lys og farge slik at den holdt samme nivå som de to 4K-TV-ene. Utover dette lot vi skarpheten ligge på 50 hos alle tre modellene, samt at kontrasten hadde lik verdi.

De andre bilde-funksjonene, som dynamisk kontrast og diverse støyfiltre, skrudde vi av, slik at bildene skulle bli så lite prosessert som mulig. Den eneste funksjonen vi lot stå på var bevegelses-kompensasjonen.  

Steg 2: Hvor langt unna skal de sitte?

Vi kjøper stadig større TV-er, og du skulle kanskje tro at det også fører til at vi sitter lengre fra TV-en nå enn tidligere.Studier fra BBC viser imidlertid at sitteavstand fra TV-en såvidt har endret seg de siste årene. 

Derfor tok vi utgangspunkt i 2,6 meter som «normalen», mens vi satte én stol litt nærmere, og en litt lengre bak.  Vi endte opp med avstandene 1,5 meter, 2,6 meter og 4 meter:

Stolene ble plassert på akse med den midterste skjermen i testen. Etter det tok vi samme avstand til de to skjermene på sidene, men disse ble i tillegg svakt vinklet mot stolene slik at ikke avstanden ut til ytterkantene skulle bli for stor. 

Hvor nærme kan du egentlig sitte TV-en din?
Her gir eksperten deg svaret (Ekstra) »

Steg 3: Hva slags videomateriale skal vi vise?

Big Buck Bunny og hans (u)venner var klare kandidater for å illustrere forskjellen mellom 4K og 1080p.
Big Buck Bunny og hans (u)venner var klare kandidater for å illustrere forskjellen mellom 4K og 1080p.

Med TV-ene på plass måtte vi har noe å vise frem. Alle som har en 4K-TV i dag vet at høyoppløst innhold ikke er noe som vokser på trær. En klassiker som vi stadig vender tilbake til her på bruket er Big Buck Bunny, men denne animasjonsfilmen alene var ikke nok. Problemet med slike filmer er at det er for lite bevegelse, og ofte er det bare noen deler av bildet som er i bevegelse. 

Vi fikk eksklusivt 4K-materiale fra Bølgen via den hyggelige gjengen i Fantefilm. Takk!
Vi fikk eksklusivt 4K-materiale fra Bølgen via den hyggelige gjengen i Fantefilm. Takk! Foto: Fantefilm

Derfor tok vi kontakt med Fantefilm, et norsk produksjonsselskap som står bak blant annet filmen Bølgen. Fra Fantefilm fikk vi eksklusivt 4K-innhold fra nettopp Bølgen, som originalt ble tatt opp i 5K.

For at testen skulle bli praktisk mulig i gjennomføre ble disse to filmklippene redigert til sekvenser på omtrent 45 sekunder.

Siden TV-ene vi testet ikke kan spille av tapsløse filformater, valgte vi den veldig vanlige og effektive videokodeken h.264 i konteinerformatet .mp4. For å være sikre på at kvalitetstapet ble så lite som overhodet mulig testet vi flere metoder og variabler, og endte opp med å spille ut klippene med variabel bitrate, med 50 Mbps som mål og 60 Mbps som tak. Dette er litt høyere enn det du får fra en Blu-ray-disk.

Til tross for dette er det en andregenerasjonskomprimering, og et lite kvalitetstap er dermed uungåelig. For å være sikre på at dette ikke ville spille inn på testresultatene sjekket vi det selvsagt grundig. På de filene vi endte opp med å bruke kunne vi med en seeravstand på omtrent 30 centimeter se en svak kvalitetsforskjell hvis vi frøs bildet.
Dette er altså mye nærmere enn normal seeravstand, og med bevegelse i bildene hadde vi ikke sjans å se forskjell. Filene ble så spilt av på TV-ene via USB 3.0-minnepinner for å sikre stabile, og like avspillingsforhold.

Dersom vi for eksempel hadde basert oss på å heller hente innhold fra Netflix, HBO Nordic eller en annen strømmetjeneste, kunne vi ikke enkelt kvalitetssikret innholdet, da disse autotilpasser avspillingskvaliteten ut fra nedlastningshastigheten på nettet ditt. I et stort kontorbygg som vårt med mange brukere på samme nett vil denne hastigheten variere mye,
og vi kunne i teorien risikert at én av TV-ene spilte av innhold med lavere bitrate enn de to andre, noe som ville påvirket resultatet av testen og forringet kvaliteten på de innsamlede dataene.

Vi fordelte innholdet slik: 

  • 4K-innhold på TV-en til venstre
  • Full HD-innhold oppskalert til 4K på TV-en i midten
  • Full HD-innhold på TV-en til høyre 

Steg 4: Hvem blir forsøkskaninene våre?

Til blindtesten trengte vi testpersoner. Valget ble et tilfeldig utvalg av personer her på bruket, hvor alt fra noen få i redaksjonen til folk fra resepsjonen, salg og event fikk prøve seg. I tillegg la vi ut en invitasjon på Facebook, hvor dere lesere kunne melde interesse – her vi fikk dog ingen respons. I alt deltok 20 personer i blindtesten. 

Én etter én ble testpersonene tatt med inn til testrommet, hvor de startet å se på de to filmsnuttene fra avstanden lengst unna skjermene. For hver av avstandene fikk de se de to snuttene, og måtte si hvem av de tre TV-ene de mente var skarpest for hver av avstandene. 

Før de ble ført inn fikk de ingen beskjed eller informasjon om hva slags TV-er som ble brukt, ei heller hvilken oppløsning vi viste frem. Under selve testperioden spurte vi kun et spørsmål; hvilken TV synes du er skarpest? 

Bli med til neste side og se hva resultatet ble »

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen