AMDs referanse RX Vega 56 får bryne seg på Asus' Strix-versjon med samme grafikkbrikke.

Test Asus RX Vega 56 ROG Strix OC

AMDs referanse RX Vega 56 får bryne seg på Asus' Strix-versjon med samme grafikkbrikke. (Anders Brattensborg Smedsrud, Tek.no)

Asus løser Vegas støyproblem, men så oppstår et nytt

Dette kortet er musestille, men hva hjelper det når vi ser på konkurrentens oppstilling?

Testoppsett

Vår nye 2016-testbenk.
Vår testbenk. Foto: Anders Brattensborg Smedsrud, Tek.no

Maskinvaren og rutinene vi tester med, samt en forklaring på hvorfor vi har valgt ut akkurat disse, er nærmere beskrevet i en egen sak om grafikkort-testriggen vår. Her følger likevel en kort oppsummering av de viktigste komponentene:

  • Hovedkort: MSI Xpower Gaming Titanium Edition
  • Prosessor: Intel Core i7 6700K
  • Minne: Corsair Vengeance 16GB @ 2400 MHz
  • Strømforsyning: Corsair AX 1200W
  • Lagring: OCX Vertex 460A SSD

Vi tester alltid nye grafikkort med nyeste stabile driver fra AMD eller Nvidia.

Asus ROG Strix RX Vega 56 er testet med Adrenalin Edition 17.12.2, og det samme gjelder AMDs referanse RX Vega 56.

16 måneder gamle GTX 1080 FE og GTX 1070 FE er testet med oppdaterte drivere per 11.08.17 for å bedre kunne sammenlignes direkte mot dagens testkandidat, mens GTX 1070 Ti er testet med lanseringsdriveren 388.31

Ellers bruker grafikkort lansert før mai 2016, da vi ettertestet dem på vår nye testbenk, følgende drivere:

  • AMD-kort: Radeon Software Crimson Edition 16.4.1
  • Nvidia-kort: GeForce Game Ready Driver 364.72

Last ned nyeste driver for:

Slik tester vi

Syntetisk ytelse måles med Futuremarks 3DMark DX12-test «Time Spy» og DX11-test «Fire Strike». I tillegg tester vi grafikkortenes VR-ytelse ved hjelp av VRMark fra samme selskap.

Spillytelse måles i Dragon Age: Inquisition (DX11), Grand Theft Auto V (DX11), The Witcher 3: Wild Hunt (DX11), Rise of the Tomb Raider (DX12), Deus Ex: Mankind Divided (DX12) og (fra august 2017) Battlefield 1 (DX11).

Vi tester hovedsakelig i tre oppløsninger: 1920x1080, 2560x1440 og 3840x2160, dog, for budsjettkort utelater vi sistnevnte oppløsning og for svært kraftige kort hopper vi bukk over førstnevnte av opplagte grunner. Bildeflyten måles med innebygde måleverktøy hvor tilgjengelig, eller i The Witcher og Battlefield Ones tilfelle, ved hjelp av «Fraps». Samtlige spilltester kjøres minimum to ganger i hver oppløsning for å sikre at vi har stabile og representative resultater.

Temperaturmålinger gjør vi med GPU-Z, og temperaturen som måles er den høyeste som oppnås under ytelsesmålingen av Rise of the Tomb Raider i 2560x1440-oppløsning, som for øvrig er omtrent 40 minutter inn i testingen vår. Grafikkortene skal dermed ha rukket å «bli varme i trøya». Effektmålinger, altså hvor mange watt hele testsystemet vårt drar under last, overvåker vi og leser av ved stikkontakten i løpet av samme test.

På dette stadiet i testen gjennomfører vi også en støymåling, hvor vi måler desibeltrykket 20 cm fra grafikkortet på vår åpne testbenk. Målingen skjer så tett på fordi vi ellers ikke ville fått noe utslag på de mest støysvake grafikkortene. 

Overklokking utføres som oftest på entusiastkort til omtrent 4000 kroner og oppover ved hjelp av WattMan for AMD-kort eller MSI AfterBurner for Nvidia-kort.

Les mer om hvordan vi tester grafikkort her »

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

Januar 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telipol Fri 6GB


Jeg bruker mye data:

Telipol Fri 12GB


Jeg er superbruker:

Telipol Fri 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen