TEST: Asus Rog Swift PG279Q

Test Asus Rog Swift PG279Q

(Bilde: Ole Henrik Johansen / Tek.no)

Asus Rog Swift PG279Q koster flesk – men er vel verdt pengene

Asus' nye spill-skjerm er rett og slett helt rå.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Har fått IPS-panel

På utseende er det ikke mye som skiller PG278Q fra den nye arvtageren. Men på innsiden er situasjonen annerledes. Mens den gamle skjermen hadde en tradisjonell TN-løsning har Asus hevet listen ved å gi den nye modellen et IPS-panel. 

Det resulterer blant annet i at PG279Q har bedre og mer levende farger. Det viser seg også at fargene er godt kalibrert fra fabrikk, så med mindre du ønsker å ha fargene så gode som overgode mulig, kan du altså fint leve med hvordan den er justert ut av esken. Riktignok er ikke hvit-fargen helt hundre, hvor den heller litt mot grønt, men jevnt over er ikke dette noe dårlig utgangspunkt. 

Farger før og etter justering

 Vil du ha det beste bildet er det ikke mye justering som må til. Vi justerer ned rødt en anelse før vi temmer grønt en del mer. Blått er i utgangspunktet nøyaktig, så denne lar vi stå som den er. Resultatet er at du får en hvitbalanse som er meget korrekt. Fortsatt er det noe å gå på før rødt, grønt og magenta er helt riktige, men totalresultatet er helt innenfor etter vår mening. Hvilke verdier vi endte opp på kan du se i bildekarusellen nedenfor. 

En drøm å spille på

Normalt er et IPS-panel mest brukt i skjermen som har behov for blant annet bedre farger og innsynsvinkel. Teknologien har frem til nå med andre ord vært forbehold monitorer som skal brukes til tegning, bildebehandling eller andre området som krever korrekte farger – og har ingen tradisjon for å være noe spillere trykker til sitt bryst. 

Asus Rog Swift PG279Q er en renspikket spillskjerm som har som mål å levere bilder med rask presisjon – og det gjør den til gangs selv med IPS-teknologi. 

Usikker på hva TN- og IPS-paneler er?
Her kan du lese alt du trenger å vite om forskjellene (Ekstra) »

Vi testet en rekke spill, hvor vi blant annet kastet oss i gang med Battlefield 4, og det er i klassiske FPS-spill at denne skjermen virkelig viser seg frem. Bevegelsene er silkemyke, og det er forholdsvis lite problemer med at grafikken får revner og andre feil. Dette er nok en av de aller heiteste kandidatene dersom du trenger en god spill-skjerm til FPS-spill. 

Med kraftig maskinvare kan du ved hjelp av en overklokkingsfunksjonen tyne ut hele 165 bilder i sekundet med denne skjermen, altså noe mer enn forgjengeren kunne med sine «beskjedne» 144 bilder per sekund. 

Det vi biter oss merke i er hvor behagelig bildet generelt er å se på. Ikke bare er skjermen lynrask og henger med på de raskeste, brå bevegelsene, men fargene, lysstyrke og skarphet harmoniserer godt sammen hele veien. 

Skjermen er også god når det kommer til lys-lekkasjer, selv om vi kan spore noe lekkasjer i hjørnene. De er dog såpass minimale, slik at vi med trygg margin kan si at denne skjermen er meget habil og presis når det kommer til bakbelysningen. 

G-Sync er redningen for slapp maskinvare

En funksjon som er videreført til den nye modellen er Nvidias G-Sync-teknologi. Her får du altså synkronisert bildene slik at tearing og andre feil i grafikken blir eliminert. PG279Q fungerer meget godt med denne funksjonen aktivert, og kan ofte være redningen for deg som har en litt aldrende PC.

På testlaben har vi tilgang til en rekke skjermkort, og bevisst stappet vi inn et som ga oss forholdsvis lav, men stabil bildestrøm ved spilling. Og her kan G-Sync vise seg å bli en reddende engel. For selv om antall bilder per sekund begynner å krype ned mot 30 tallet, og kanskje også litt under, beholder skjermen den gode flyten i bildet. 

Dette blir selvsagt en ren visuell bedømming, men etter å ha spilt med funksjonen en lenger periode, var det som natt og dag å slå den av. Da ble skjermen og opplevelsen helt forandret, og spillbarheten ramlet som en stein i bakken etter vår mening. 

G-sync sa du?
Her kan du lese mer om teknologien (Ekstra) »

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Flyten og fargene i bildet er upåklagelig.
Flyten og fargene i bildet er upåklagelig. Foto: Ole Henrik Johansen / Tek.no

165 Hz mer gimmick enn behov?

Dersom du bruker DisplayPort til å overføre signalet fra maskinen din kan du blant annet slå på en overklokkings-modus via menyen på skjermen. Da kan du øke antall bilder i sekundet fra 144 bilder per sekund til 165 bilder per sekund. Men er det noe poeng?

Først og fremst måtte vi grave litt i utvalget av skjermkort før vi fant modeller som var kraftige nok til å by på 165 bilder per sekund med en oppløsning på 2560 x 1440 piksler. Med andre ord vil du måtte ha en forholdsvis kraftig maskin dersom du skal kunne bruke denne funksjonen på en del av de nyere spillene. 

Når vi først finner maskinvare som ikke har noen problemer med å oppfylle kravene kan vi ikke si at vi opplever eller merker noe spesielt til de ekstra 21 bildene per sekund. I utgangspunktet tror vi dette kanskje er like mye et stunt fra Asus for å kunne skille seg på papiret fra mange andre produsenter – som også klarer 144 bilder per sekund. 

Bli med til siste side hvor vi feller vår dom »

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen