TEST: ASUS ROG Phone

Test ASUS ROG Phone

(Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)

En av de merkeligste telefonene vi har testet

Denne telefonen kan blinke synkronisert med andre telefoner. Vi aner ikke hvorfor.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Gamingmobilene er telefoner beregnet på deg som spiller mye, og som gjerne vil ha godt utstyr til å spille på også på farten. Disse variantene er fortsatt relativt sjeldne, og de to mest kjente heter Razer Phone og Asus ROG Phone.

Det er sistnevnte jeg har hatt gleden av å gå rundt med et par uker.

Allerede ved første øyekast ser du at dette er noe litt uvanlig. Det lysende og pulserende ROG-øyet på baksiden av telefonen. Den kantete fingerleseren og det som ser ut som kjølegriller over høyttalerne og på baksiden.

Det er i hvert fall ikke en kjedelig mobildesign vi snakker om her. Du jobber nok i en relativt uvanlig bedrift hvis disse dukker opp på rad og rekke på møteromsbordene.

Dette er et sammendrag. Gå videre til neste side for å lese hele testen av Asus' sprø gamingmobil »

Flott og meget responsiv skjerm

Asus ROG Phone

Størrelse: 15,88 x 7,62 x 0,87  cm
Vekt: 200 g
Skjerm: 6 tommer, 2160 x 1080 piksler, HDR
Maskinvare: Qualcomm Snapdragon 845, åtte kjerner (8 x Kryo 385 - 2,96 GHz raskeste klokkehastighet), Adreno 630 GPU, 8 GB RAM
Lagringsplass: 128 / 512gigabyte, ikke plass for Micro-SD
Operativsystem: Android 8.1 Oreo
Teknologi: Bluetooth 5.0, USB-C, WiGig, 90 Hz skjerm
Kamera:  12 MP, hovedkamera f/1.8, OIS, vidvinkelkamera
Selfie: 8 MP, f/2.0
Batteri: 4000 mAh, QC 3.0 + Qnovo Adaptiv lading
Pris: Fra 9000 kroner

Forsiden prydes av en stor OLED-skjerm uten busslomme. Her har designen mye mer til felles med Samsung eller med Huaweis Mate 10 Pro – ROG-mobilen har relativt smale rammer over og under skjermen, men det er fortsatt ganske tydelige rammer.

Skjermen er ett av de viktigste trekkplastrene her. Med en oppdateringsfrekvens på 90 Hz og svært kjapp berøringssensor bygget inn, er det en fryd å bruke ROG Phone. Det merkes at den er hakket mer kontant enn mye annet. I hvert fall når det er snakk om å registrere fingeren mot skjermen.

Men alt er ikke bare velstand. Asus har plukket spesielle eksemplarer av Qualcomms kraftigste mobilprosessor, som de i sin tur kjører med hastighet litt over normalen. Likevel kunne menyene vært bittelitt raskere. Det går ikke alltid helt knirkefritt.

Nå er det ganske utbredt med en stopp her og der, men for akkurat denne telefonen er jo hele salgspitchen at den skal være raskere enn røkla. Noen ganger oppleves den ikke som det, selv om det går smidig mesteparten av tiden.

Stappfullt menysystem

Asus har gjort i overkant mange endringer i menysystemet. Her er det gamerestetikk for alle penga - i så stor grad at det tidvis er knotete å bruke telefonen. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Et omfattende og rotete menysystem bidrar til det litt middels inntrykket på denne fronten. Det er brukt masse farger og rammer overalt, og ingenting likner på helt vanlig Android. Menymessig er dette både sokker i sandalene og skinnvest. Det blir litt harry, rett og slett. Selv om harry noen ganger kan være helt ålreit.

Det er noen både merkelige og bent frem mislykkede funksjoner bakt inn her. Hvorfor i himmelens navn det mangefargede lyset på baksiden av telefonen skal kunne blinke i takt og matchende farger med andre ROG-telefoner kloden rundt ... er ikke godt å si - kanskje var det fri bar i Asus-kantina den dagen de kom på det?

Og det beste jeg kan si om sveipegrensesnittet i ROG Phone er at det i hvert fall ikke er en blåkopi av Apple, Google og Huawei. Det er litt krøkkete og lite intuitivt. Du kan selvsagt kjøre telefonen med vanlige skjermknapper i stedet, men da mister du skjermareal igjen.

At tastaturet som skal la deg taste låsekoden til telefonen ofte kommer opp, men umiddelbart gjemmer seg når du starter telefonen er ett av mange små hint om at Asus burde tatt seg litt mer tid i utviklingen av denne tingesten her.

Se flere skjermbilder fra Asus ROG Phone på side 2 »

Den beste funksjonen: Air Triggers

En funksjon jeg i utgangspunktet ikke hadde all verdens tiltro til er de såkalte Air Triggers-knappene. Her er det bygget inn trykksensorer i mobilrammen, og de kan brukes mens du spiller. Du velger hvor på skjermen Air Triggers-knappene skal trykke, og plutselig slipper du å knote med fingrene over spillhandlingen for å bremse og gasse i bilspillet ditt. Løsningen er litt omstendelig laget, men den fungerer utmerket.

Det digre batteriet på 4000 mAh gjør at telefonen varer lenge på hver lading. Det er kjapt og fint å taste meldinger på en så presis og rask skjerm - spesielt når tastaturet er Googles eget Gboard. Men av en eller annen grunn får ikke telefonen koblet over til tale over 4G (VoLTE), og lydkvaliteten under samtale kunne vært bedre. VoLTE skal være støttet.

Kameraet gjør som i ZenFone-modellene en ålreit jobb i de fleste sammenhenger. Men det kunne vært litt mer lysfølsomt, og bevegelsesuskarpheter dukker irriterende ofte opp innendørs. Etter skumring siger bildestøyen fort på også. Men pluss i margen for vidvinkel som alternativ til hovedkameraet - det gjør ROG Phone mer allsidig enn mange telefoner.

Gimmicks, gimmicks og gimmicks

Du kan kjøpe ROG Phone med et lite hav av tilbehør. Men alt koster, og lite av det er verdt pengene. Spillkontrolleren er eventuelt dingsen vi ville satset på. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

ROG Phone leveres med en kjølevifte. Den virker aller mest som en gimmick. Telefonen blir ikke så himla varm uansett mens du bruker den, og det er vanskelig å se hvordan en slik kjøleanordning skal kunne kjøle telefonen særlig effektivt. Det som blir varmt inni her er tross alt flere lag med glass og plast unna.

Det finnes også en hel bråte andre tilbehør du kan kjøpe til denne telefonen. Det beste er det billigste; en spillkontroller til å hekte på som koster 800 kroner. Det er stadig vekk litt kostbart for en så enkel dings, men at den kan rulles sammen og tar minimalt med plass når den ikke er i bruk gjør den bedre enn en del liknende tilbehør til andre telefoner.

Det heftigste tilbehøret du kan kjøpe er den såkalte Twin View-docken. Der kan du kjøre ROG Phone med to samtidige skjermer. Denne syntes jeg ikke tilførte noe særlig av noe som helst til telefonen. Du får en ekstra skjerm, og du får skulderknapper som fungerer for innholdet på ekstraskjermen. Utover det er det fint få tilpasninger å se her. Det blir for svakt når vi snakker om et tilbehør til 2700 kroner. Det er også overraskende at ROG Phone-skjermen deaktiverer 90 Hz-oppdateringen så fort den kobles til.

Les om de sprø tilbehørene på siste side av testen »

Litt for mye av det gode

Kameraet i ROG Phone er helt ålreit, men det har en tendens til å gi litt bevegelsesuskarphet i innendørs belysning eller når skumringen faller på. Her er både Huawei, Samsung og Apple bedre. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Alt i alt er ROG Phone et litt rotete og famlende produkt. Det er helt ålreit på noen vis, og merkelig og ulogisk på andre. Blanda drops, som det heter.

Det er litt vanskelig å se for seg hvem målgruppen er. Slik jeg kjenner dem er gamere flest svært opptatt av gode kontrollmuligheter, og de spiller rett og slett ikke på hva som helst. Mange skyr konsollspill som pesten, for å ta ett eksempel. Så når ikke en ålreit håndkontroller er god nok til å friste, kan en mobiltelefon der hovednyhetene er kosmetiske lokke noen bort fra PC-en?

Det er nå en gang slik at iPhone Xs, Mate 20 Pro og Note 9 alle er bedre telefoner. De har bedre brukeropplevelse og omlag like god ytelse til spillene dine. De mangler Air Triggers, men alt det andre er mye mer gjennomført. Da blir spørsmålet; hvor seriøst ønsker du egentlig å spille på mobilen din, og hvor mye verdt er Air Triggers og en bråte med mer eller mindre unyttig tilbehør. Tilbehør du må betale dyrt for, får jeg legge til.

Selv håndkontrollen koster 800 kroner.

Som en slags «fashion statement» er ROG Phone artig nok, men det er vanskelig å se på den som så veldig mye mer enn akkurat det.

Alternativ til ROG Phone

Huawei Mate 20 Pro

Markedets beste telefon

Huawei Mate 20 Pro

Mate 20 Pro har lynende kjapp innmat, markedets beste mobilkamera og er sertifisert vanntett. Den har ansiktsgjenkjenning med 3D-sensor, slik at den ikke lar seg lure av bildeutskrifter, og blir det likevel for utrygt kan du bruke fingeravtrykksleseren som er gjemt i skjermen. Et enormt batteri med trådløs lading, planetens raskeste hurtiglading og mulighet for å trådløslade andre dingser hører også med. Og sist men ikke minst; Huaweis EMUI-menyer er betydelig ryddigere enn Asus-menyene på ROG Phone. En bedre telefon på alle vis, som er omtrent like bra også til spilling.

Apple iPhone Xr

Apples kraftplugger

Apple iPhone Xr

De siste par åra har Apples iPhoner utmerket seg med særdeles kraftige mobilprosessorer. Under panseret er dette et råskinn. iPhone Xr er den rimeligste av årets ferske modeller, men i praksis er det eneste Apple har spart på synlig i skjerm- og kameraavdelingene. Med LCD fremfor OLED og enkelt fremfor dobbelt kamera kan du spare et par tusen kroner, og likevel få FaceID-lås, A12 Bionic-prosessoren og en tett og kjapp telefon. Det er et voldsomt utvalg av mobilspill for iOS, så du kjeder deg neppe mer med en slik enn med ROG Phone.

Samsung Galaxy S9 SM-G960F 64GB

Samsungs rimelige flaggskip

Samsung Galaxy S9 SM-G960F 64GB

Hvis du ikke vil nærme deg de nesten 10 000 kronene ROG Phone og alternativene koster er Samsungs Galaxy S9 et meget godt valg. Den var i dyreste laget da den kom, men den er fortsatt Samsungs flaggskip, om du ikke absolutt må ha penn med i pakken. Med en prislapp på drøyt 5500 kroner har du både spart penger og fått en mye bedre telefon enn ROG Phone med en S9. Knallbra ytelse og gode menyer er gitt. Du får også et særdeles bra kamera og en av markedets beste skjermer. Vanntetthet er etter hvert en selvfølge med Samsungs toppmodeller.

 

Prisjakt.no er en kommersiell partner av Tek.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

Republic of Gamers er Asus' «attåtmerke» for deg som vil ha litt ekstra futt, enten det handler om PC, skjerm eller mobiltelefon. Selskapet har hatt sine ZenFone-modeller på markedet en stund, men ROG Phone er helt ny. Den koster rundt 9000 kroner å kjøpe, og det finnes et hav av mer eller mindre helsprøtt tilbehør til den.

Det er relativt mange penger å betale for en mobiltelefon, men spesifikasjonslisten er lang som et vondt år, så kanskje er det ikke landeveisrøveri likevel.

Ser vi på hva du får for 9000 kroner i dag, er vi i prissjiktet for de absolutte toppmodellene. Galaxy S9 er vesentlig billigere, iPhone Xr er også bittelitt billigere, mens iPhone Xs koster mer. Legg på en femhundrelapp fra ROG Phone og du får en Huawei Mate 20 Pro – mobilen som har alt, ifølge vår test.

Heftige spesifikasjoner

Den likner ikke på noen hvilken som helst telefon. For noen er det litt mye - men jeg synes langt på vei ROG Phone er litt tøff. Den skiller seg i hvert fall ut fra de klassiske svarte rektanglene. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Her er altså forventningene skyhøye. Men på maskinvaren alene innfrir ROG Phone greit. Du får en Snapdragon 845-prosessor, som er den kjappeste mobilbrikken i bransjen hvis vi ser på løsninger som kan kjøpes og brukes i ulike merkevarer. Apple A12 Bionic eller HiSilicon Kirin 980 er eksempelvis raskere, men både Apple og Huawei  (HiSilicon) lager brikkene for sine egne produkter, og ikke for salg til aktører som Asus.

Asus sier i tillegg at de har valgt ut noen hakket kvassere deler av brikkeproduksjonen, slik at prosessorene kan kjøres ved litt høyere hastighet enn i andre telefoner.

I tillegg til den kjappe mobilprosessoren får du en fullastet telefon på de øvrige visene; den har 8 gigabyte RAM og den 128 gigabyte lagringsplass. Jeg ble umiddelbart litt skuffet over mangelen på minnekortplass, men det finnes også en utgave av ROG Phone med 512 gigabyte lagring - den finnes enn så lenge ikke i norske butikker.

Et tillegg med en aktiv vifte følger med. Akkurat hva vitsen er vet jeg ikke, for den dekker ikke områdene av telefonen som blir varmest, og vinden fra den er alltid kjølig selv om telefonen er varm. Ytelsestester med og uten den viser heller ingen forskjell. Men den har en ekstra hodetelefonutgang som havner på langsiden av telefonen - den kan det hende enkelte setter pris på. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Legg til at Asus har dyttet inn en seks tommer stor AMOLED-skjerm med såvidt over full-HD-oppløsning, så tegner det seg et bilde av en ganske gjennomført telefon her. En høyst merkbar forskjell mot andre telefoner; oppfriskningsraten på 90 Hz og ekstremt rask berøringssensor. Det er noe med hvor vanvittig flytende og kjapp responsen tidvis kjennes med ROG Phone. Det er vanskelig å definere, men det var det første jeg var forberedt på å «tenke mitt om» - og den første av mine lett skeptiske tanker som ble snudd i døren da jeg fikk prøve.

Det er et par små mangler her. Den ene handler om trådløs lading. Det får du ikke. Telefonen har heller ikke vanntetting og IP-sertifisering. Asus sier den skal være vannavvisende, men i hvilken grad sier de ikke noe særlig om. Vi regner med den tåler å bli tatt med ut i regnet, men det er nok lurt å tørke kjapt av den hvis den blir skikkelig våt.

Asus melder ellers at det er avansert kjøleteknologi med et varmerør inni telefonen her. Det har blitt populært å markedsføre dette som noe nytt i det siste - uten at vi vet hvorfor. Det skjer endringer i utforming og materialvalg fra tid til annen, men strengt tatt er denne typen kjøling den samme som vi har funnet i både Galaxy S7 og Lumia 950, for å nevne et par ikke spesielt ferske mobiler. Den er fin å ha, men den er langt fra unik - og du finner den i både Samsung og Huaweis nyeste mobiler.

Design du elsker eller hater

Designen forøvrig elsker eller hater du. Tror jeg. For jeg har ikke klart å bestemme meg i løpet av ukene denne telefonen har ligget på pulten og i lomma. Den er bygget i glass, med metallramme rundt og skarpe linjer bak. Det som likner på en kjølegrill i kobberfarget metall har fått to åpninger i et trapesformet område som ligger mot den ene ladeporten.

Nå hevet du kanskje et øyenbryn - og joda. Vi snakker faktisk om en telefon som har to ulike ladeporter her. Én på den faste plassen, på nedre kortside, altå. Den andre er på venstre langside av telefonen om du holder den rett opp og ned. Årsaken er todelt; du skal kunne spille mens du lader, uten at kabelen kommer i veien. Du har også noen ganger behov for å koble til tilbehør i en av de to portene, samtidig som du lader med den andre.

Og siden dette er en telefon for gamere slipper vi jaggu ikke unna RGB-greiene. Du vet - pulserende fargede dioder som lyser. På baksiden av telefonen lyser det sedvanlige ROG-symbolet opp, og det samme skjer om du plasserer telefonen i Twin View-docken.

Enten du ender på elsk eller hat av designen her, bør det være noenlunde greit å medgi at den i hvert fall er gjennomført.

Programvaren er ikke like gjennomført

Om du liker et utvalg mobilmenyer vil alltid være en smakssak. Men ... noen mobilmenyer er mer en smakssak enn andre. Asus-menyene på ROG Phone er slike. Til vanlig hviler råskapen, men du vekker den ved å sette den i X Mode. Da blir telefonen litt rødere og sintere. I hvert fall designmessig. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Selv om menydesignen er mildt sagt uvanlig er det helt vanlig Android som ligger i bånn. Menysystemet har de laget selv, og vel ... det kunne vært bedre.

Det ser mest av alt ut som om noen har lagt futuristiske spillmenyer oppå Android-grensesnittet. Ikonene bor inni røde sirkler som minner mye om geværsikter i spill, og rødfarge og teknoreferanser er brukt nær overalt. Bakgrunnsbildet er av en slags kube med brikker og ledere på. Hvis du er av typen som pynter stua med bilder av hovedkort er muligens dette estetikkvalg du setter pris på.

Men for folk flest blir nok dette litt i overkant ... livlig. Det skal innrømmes at jeg neppe snakker på vegne av absolutt alle. Med mine 37 år er jeg 2,5 ganger så gammel som dem som er i målgruppen for denne telefonen. Men overdrevne mengder grafiske elementer som ikke bidrar til en bedre brukeropplevelse har aldri stått høyt i kurs her i gården.

Og dette er kanskje den Android-løsningen jeg har likt minst de siste fem årene. Den er rett og slett unødvendig kronglete. Selv om telefonen og maskinvaren ellers er lynraske - er det ikke alltid menyene er det. Det stopper litt opp til tider. I menyene, altså - ikke i krevende spill. Hvorfor må enkle mobilmenyer være tyngre å drive enn hard 3D-grafikk? Ikke vet jeg.

Andre irritasjonsmomenter som kan nevnes er at det av en eller annen grunn bare er den ene av de to ladeportene som ser ut til å støtte hurtiglading. Den bruker dessuten så mye strøm på å vibrere kjempekraftig under oppstart at den veldig ofte skrur seg rett av igjen etter å ha bli startet ved lading. At den ofte nekter å hente frem tastaturet når du trenger å taste PIN-koden under oppstart er også relativt plagsomt.

Svak sveipeløsning

En egen Game Center-app lar deg stille på de litt særere funksjonene ROG Phone har å by på. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

En løsning som er på full fart inn i Android-verdenen er sveipemenyer. Og selv om ROG-telefonen ikke har Android 9 riktig ennå, har den fått en slags sveipeløsning. Men den er bare så som så, og har lite til felles med andre sveipemobiler som iPhone X-serien, Google Pixel 3 og Huawei Mate 20 Pro.

Her går sveipingen ut på at knappene blir med fingeren din opp fra bunnen av skjermen. Sveip opp fra midten, og hjemknappen lander under fingeren din. Med en gang du slipper kommer du til hjemmeskjermen. Likeledes kommer du til appveksleren hvis du sveiper opp fra høyre side av bunnen av skjermen, eller tilbake ett hakk om du er på venstre side.

Du oppnår bedre skjermareal, som jo er det viktigste. Men spesielt inutitivt sammenliknet med andre sveipeløsninger er det ikke. Det er også irriterende at denne sveipeløsningen snakker relativt dårlig med mange apper. Titt og ofte havner fingeren min midt uti et skjermtastatur etter sveipet fordi det var en meldingsapp som lå på skjermen.

Til sist er det også irriterende at sveipeløsningen ikke tilpasser seg om du bruker telefonen stående eller liggende. Hvis du spiller noe i landskapsmodus må du altså fortsatt til kortsiden av telefonen for å sveipe - det er ikke slik dette vanligvis løses i dag.

Det er selvsagt mulig å bruke ROG Phone på gammeldags vis med skjermknapper, men da mister du altså litt skjermareal.

Den nyttigste spillfunksjonen

Air Triggers er grunnleggende sett en nyskapende måte å bruke HTCs Edge Sense på. Ved å dytte inn en ekstra trykksensor i rammen, slik at du får totalt tre av dem, kan du tappe på hver side av av telefonen for å aktivere spillfunksjoner. Du kan naturligvis også klemme på telefonen for å aktivere ulike funksjoner, akkurat som i HTC- og Pixel-modellene med Edge Sense. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Asus reklamerer for noe de kaller Air Triggers på ROG-telefonen sin. Og det knotete menysystemet skal ha sin del av æren for at Air Triggers ikke er så enkelt å bli klok på ved første øyekast. Men om du spiller mye på telefonen din er det faktisk en liten game changer - det merker du så fort som løsningen faktisk fungerer.

Jeg måtte prøve på en del forskjellige måter før jeg ble klok på hvordan Air Triggers settes opp. Det er egentlig ganske enkelt, men det er bare ikke helt opplagt - og telefonen gir lite hjelp underveis. Går du til menyene for hjelp ser det strengt tatt ut som om vi snakker om HTCs Edge Sense-funksjon, der du kan klemme på telefonen din. Du kan det også - og Air Triggers gjør omtrent like god nytte som HTCs til det formålet, selv om presisjonen på ren klemming virker svakere.

Der den glitrer er når du bruker funksjonen til å styre spillknapper. For å få til det må du først starte spillet ditt og aktivere Game Genie-funksjonen fra nedtrekksmenyen. Deretter må du finne og skru på Air Triggers-funksjonen igjen - ettersom den aktiveres per spill. Det dukker opp et par sirkler på skjermen, og ved å trykke og holde på disse sirklene kan du dra dem rundt til skjermknapper du ønsker rask tilgang på.

Personlig skyter jeg ikke så mye når jeg spiller, men bilspill og racing av ymse slag gjør meg glad. Så i alt fra mer arkadeaktige ting som Hill Climb Racing-serien til Real Racing og Riptide GP kan jeg ha det moro i timevis. Kombinasjonen av tiltstyring med mobilen som «ratt» og Air Triggers på siden av mobilen gjør den nær perfekt til denne typen spilling. Gass og brems styres av lette trykk langs siden av telefonen, mens du styrer med å vippe telefonen til den ene eller den andre siden.

Dette er genuint en kjempebra idé som Asus skal ha kudos for. Gjennomføringen er litt krøkkete, og det er ikke sikkert alle vanlige brukere ville funnet frem til hvordan funksjonen virker. Men samtidig; ROG Phone sikter mot gamere, og kjenner jeg gamere rett liker mange av dem å fikle seg frem til hvordan ting virker uansett. Men Asus bør likevel gjøre det enklere å ta funksjonen i bruk.

Målt og opplevd ytelse

Et tegn på at ikke allt er fullt så gjennomført som man skulle ønske; ROG Phone rett etter reset i jakt på ny ytelse. Selv med et norsk SIM-kort inni forstår den ikke at kinesisk er feil oppstartspråk. Man må gjette seg frem til hva språkmenyen spør om, og før man får valgt noe mer forståelig kommer det andre spørsmål man må ta stilling til - uten at det er helt tydelig hva det er man svarer eller hva den lurer på. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

ROG-telefonen er kjapp så det holder i spill og apper. Og den blir relativt fort lunken under belastning, men den blir sjelden veldig varm. Hurtig oppvarming, men uten at det stiger forbi fornuftige nivåer, er i bunn og grunn et tegn på at kjøleløsningen er god og effektivt frakter varme bort fra de viktige komponentene.

I den grad ytelse er et problem er det i utgangspunktet bare fra tid til annen treg menyrespons det handler om. Disse små nykkene er det Asus' programvareutviklere som må ta ansvaret for - for rent fysisk er telefonen tilsynelatende kjapp og god.

Men i målt ytelse er det litt vanskeligere å bli klok å på denne tingesten. Vårt eksemplar skal være klargjort og funksjonstestet av Asus - noe vi av og til får beskjed om. Hovedpoenget i slike tilfeller er å unngå defekter i test.

Like fullt presterer ikke vår ROG Phone i nærheten av like godt som Asus selv meldte den skulle tidligere i år. De rundt 9500 poengene i Geekbench uteblir, og rundt 8500 poeng er det vi ender opp med. Slik er det over nesten hele linja, med AnTuTu som den testen der avslaget virker å være minst.

Det er absolutt ikke snakk om dårlige resultater - bare lavere resultater enn vi venter av overklokket utstyr. I ytelsestestene sliter den overklokkede gamingmobilen ROG Phone med å hamle opp med Sonys Xperia XZ3. Det gjør den med ytelsesmodus aktivert, med påmontert vifte og etter en full nullstilling - sånn bare i tilfelle. I grafene under ser den kanskje ikke fullt så imponerende ut som den burde.

Hva resultatene skyldes vet vi ikke - men det er lett å mistenke at menysystemet har vokst siden Asus testet mobilen selv, og kanskje er det visse ting i Android 9 som gir tilgang på bedre ytelse for testene enn 8.1, som Asus-telefonen stiller med.

La ROG-mobilene blinke i takt ...!?

Du kan kjøpe et deksel med samme type design utenom. Men dekselet ser ikke ut til å beskytte allverdens ... Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Gamere og RGB henger sammen. Og fancy styring av RGB-belysningen hører også til. Dermed kan du velge hvordan den lysende logoen på baksiden skal fargelegges eller lyse. Du skal faktisk kunne koble deg til nettverk av andre ROG-telefonbrukere i samme trådløse nettverk for å synkronisere din egen RGB-belysning med deres. Dermed utgjør dere et slags ... tja, WiFi-basert juletrelys.

Det store spørsmålet er vel om det er sannsynlig at du vil finne så mange andre ROG-mobiler i omløp at du får testet denne funksjonen.

Løsningen sier i grunnen en del om hvordan hele menysystemet fungerer, og især hvor mange ting det er å trykke på overalt. Mye av dette er overflødig skrot om man ser på det med øyne som handler bare om funksjon.

Samtidig er det også mye her som går rett ned i kjernen av hva gamere kanskje ønsker seg. Du kan for eksempel ikke bare gjøre skjermopptak rett fra menyene her - du kan strømme de skjermopptakene live til Twitch. Skal man først game på mobilen, så hvorfor ikke?

... og med dekselet på blokkerer du for tilbehørsporten på ene langsiden av telefonen. Hva Asus har tenkt her er vi ikke helt sikre på. Dekselet er i tre deler og altfor klossete laget til å ta av og på hele tiden. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Asus hadde nok tjent på å gjøre øvelsen Samsung gjorde for noen år siden; prioriter hva som er viktig nok til å høre hjemme i selve menysystemet, og kast ut resten til en ball av nedlastbare funksjoner enten i Google Play eller i et eget oppdateringssenter. Da kunne man fått i pose og i sekk - mange funksjoner, men mindre rot.

Som telefon

ROG Phone fungerer helt greit som mobil, og ett av de bedre argumentene for å kjøpe den til helt vanlig ringebruk er det store batteriet på 4000 mAh. Den varer og rekker ganske så lenge på en lading, og så lenge du ikke plaffer ned hele verden i PUBG kan du strekke batteritiden til et par dager med denne mobilen.

Kombinasjonen av Googles Gboard-tastatur og den presise og kjappe berøringssensoren i skjermen gjør dessuten ROG Phone til en utsøkt telefon å taste meldinger på. Selv om jeg ikke synes Asus-menyene er fullt så gode som de burde være i denne mobilen er det forfriskende at det er et fornuftig tastatur som er forhåndsinstallert.

Telefonen støtter i utgangspunktet tale over 4G, men i min bruk har den hoppet ned til 3G for å sette opp samtaler. Lydkvaliteten under samtale er også litt blikkboksete og langt fra den beste jeg har hørt. For all del; det er absolutt brukbart og ikke problematisk dårlig lyd her - men til 9000 kroner burde også disse kvalitetene være på stell.

Helt greit kamera

I likhet med ZenFone-modellene fra samme selskap har ROG Phone et vanlig kamera og et vidvinkelkamera. Denne komboen har LG satset på i mange år nå, mens Asus har kastet seg på etter hvert og Huawei har kommet til helt nylig. Ellers er det ikke veldig mange selskaper som bruker vidvinkel som del av kamerariggen sin.

Bildene blir relativt gode i de fleste sammenhenger, men når mørket faller på forsvinner detaljene relativt fort. Og det merkes også at lukkertiden av og til blir litt lang i vanlig innendørs belysning – bevegelsesuskarpheten er en hyppig gjest om du ikke passer på.

Vidvinkelkameraet gjør telefonen en del mer allsidig, men er ikke like lysfølsomt som hovedkameraet. Alt i alt blir det godkjent minus på fotobiten til en telefon som tross alt koster ganske mye.

Det var en imponerende eske med skrot stæsj, som dukket opp på kontoret da ROG-o-fonen dukket opp. Her er listen over det du kan kjøpe attåt:

  • Twin View-krybbe med ekstra 6-tommers OLED-skjerm, innebygd batteri og ekstra høyttalere. Skulderknapper, volumknapper og USB-C-kontakt. (2700 kroner)
  • Krybbe for tilkobling til storskjerm med HDMI, DP, hele 4 USB-kontakter og en begrenset USB-C for lading. Nettverksport, hodetelefonkontakt og digitalutgang for lyd hører også til. (1600 kroner)
  • Et løst viftetillegg som du kan feste rett på telefonen mens du spiller. (Medfølger)
  • Kablet krybbeløsning med USB-C, HDMI og to USB-A-porter. (700 kroner)
  • Tosidig håndkontroller til å feste rundt ROG Phone, med alt av knapper du trenger. (800 kroner)
  • Et tredelt plastdeksel til å beskytte telefonen. (300 kroner)
  • WiGig-docking for storskjerm. (2400 kroner)

2018 en krybbeodyssé

Twin View-krybben er ett av de dyreste og minst nyttige tilbehørene jeg har vært borti. Hvis du vil spille to spill samtidig, eller se på TV-serier mens du spiller noe middels krevende på den andre skjermen kan den være grei nok ... men 2700 kroner er den ikke verdt. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Det kanskje heftigste tilbehøret er den såkalte Twin View-krybben. Den minner mest av alt om en Nintendo DS på steroider. Samtidig er det store skuffelser i vente når du kobler til, så jeg hadde nok foretrukket å faktisk ha en Nintendo DS - i hvert fall om målet var gaming på farten.

Dette tilbehøret kunne vært supertøft hvis Asus hadde lagt mer arbeid i programvaren som hører til. Strengt tatt er dette en sannhet som har forfulgt flere av Asus' mobilprodukter, og vi husker med gru PadFone-løsningene og alle deres irriterende feilmeldinger fra noen år tilbake.

For i denne krybben får ROG Phone en ekstra skjerm, men den er ikke spesielt godt tilpasset en slik virkelighet. Og problemene for deg som vil spille melder seg også umiddelbart. Det første som skjer når den kobles til er at telefonen bytter ned fra 90 til 60 hertz oppfriskning på skjermene. Det er jo ett av denne telefonens viktigste poeng?

Løsningen er stilig nok, men du får jo absolutt ikke noen hjelp fra programvaren til å dra nytte av den - og hva er da vitsen? Det hele minner mye om de relativt uferdige PadFone-greiene Asus syslet med for noen år siden. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Et annet problem her er at Asus reklamerer for dette som en løsning der du skal kunne spille på begge skjermene. Det kan du så langt jeg har sett ikke gjøre. Hverken PUBG eller andre spill jeg har kjørt på denne telefonen gjør noe som helst med nummer to-skjermen. Men du kan saktens velge hvilken av de to skjermene du vil kjøre spillet på.

Samtidig; det er kun på krybbeskjermen du faktisk kan bruke skulderknappene til noe. Programvare som kjører rett på mobilskjermen, slik jeg kunne tenke meg å bruke denne ekvipasjen, drar ikke nytte av skulderknappene.

Dermed blir du tvunget til å ha spillene på den nederste skjermen, med en tom skjerm eller en annen app på den øverste. Eller du må holde telefonen på rarest tenkelig vis for å kontrollere spillet som kjører på den øverste skjermen. Dette tilbehøret er nær ubrukelig til spill.

Men det betyr ikke at det er dårlig til alt. Det er et flott verktøy for å gjøre flere ting samtidig på telefonen. Du kan fint kjøre Netflix på mobilskjermen, og Messenger eller e-post på bunnskjermen. Til den type bruk er den flott. Men den koster 2600 kroner oppå mobilprisen. Du får et helt greit nettbrett til de kronene, hvis du bare skal ha en skjerm nummer to til mediebruk.

Kanskje verdt pengene

Skulle jeg brukt mer penger på ROG Phone enn de 9000 kronene den koster, hadde jeg lagt hundrelappene mine i en spillkontroller. Den er i det minste gjennomtenkt og nyttig. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Der forrige tilbehør kanskje imponerer mest på den tekniske biten, siden det er en hel ekstra skjerm og masse elektronikk, er det ett av de minst «techy» tilbehørene som imponerer mest bruksmessig. Håndkontrollertillegget. Det er dyrt, med sin prislapp på 800 kroner, men det fungerer i det minste svært bra.

En liten gummistropp holder de to sidene sammen, og ved å tre hele greia over telefonen får du til sammen en slags superbred Sony PS Vita-etterlikning. Og her fungerer ting faktisk!

Knappene snakker automatisk med spillene som støtter håndkontrollere, og de analoge stikkene er presise og gode. Jeg har sjelden kjørt like gode omganger i Riptide GP-serien, som er en av mine favoritter på racingfronten.

Men ... hvorfor!?

Toppen av tullball du kan handle attåt denne telefonen er den gedigne dokkingstasjonen for storskjerm. Den kommer med et lass tilkoblinger, som HDMI, nettverk og mange USB-porter.

Hvis dette hadde vært en Huawei eller Samsung, med fullfunksjons desktop-menyer inkludert, hadde jeg skjønt poenget. Med denne Asus-telefonen som bare viser standard Android-menyer på storskjermen forstår jeg ikke helt hvorfor noen skal betale 1600 kroner for den digre dokken.

Dokken som har innebygget WiGig og ellers fungerer på samme måte, bare trådløst, er potensielt litt nyttig. Den eliminerer kabelbehovet og gir deg muligheten til å sitte med mobilen i hånda når du gamer på den store skjermen. Men så var det prisen på 2400 kroner, da.

Asus har forresten en egen USB-C-dokk til 700 kroner som gir deg tilkoblinger og HDMI. Men  skulle du ha overgang fra USB-C til HDMI liggende i form av en vanlig, rimelig kabel ... er det alt du trenger for å se selve spillene i storformat fra ROG Phone.

Her har Asus-ingeniørene åpenbart gått bananas. Og det merkes. Visst er det moro med sprø produkter, men med denne prislappen er det heller liten vits i å tømme lommeboken i jakten på disse produktene.

Gå til side

Asus ROG Phone

"Noen av de beste idéene i ROG Phone er virkelig gode - men de drukner i alle de andre."

Fordeler

  • Air Triggers gjør som lovet
  • Meget responsiv skjerm
  • Flott byggekvalitet
  • Stort batteri
  • Greit med lagringsplass
  • Kraftig stereolyd
  • Hodetelefonutgang

Ting å tenke på

  • Bedre kamera i andre toppmodeller
  • Høy pris
  • Viftetilbehøret er ikke så nyttig
  • Overlessede menyer
  • Ikke fullt så høy ytelse som lovet

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen