TEST: ASUS ROG Phone

Test ASUS ROG Phone

(Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)

En av de merkeligste telefonene vi har testet

Denne telefonen kan blinke synkronisert med andre telefoner. Vi aner ikke hvorfor.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Republic of Gamers er Asus' «attåtmerke» for deg som vil ha litt ekstra futt, enten det handler om PC, skjerm eller mobiltelefon. Selskapet har hatt sine ZenFone-modeller på markedet en stund, men ROG Phone er helt ny. Den koster rundt 9000 kroner å kjøpe, og det finnes et hav av mer eller mindre helsprøtt tilbehør til den.

Det er relativt mange penger å betale for en mobiltelefon, men spesifikasjonslisten er lang som et vondt år, så kanskje er det ikke landeveisrøveri likevel.

Ser vi på hva du får for 9000 kroner i dag, er vi i prissjiktet for de absolutte toppmodellene. Galaxy S9 er vesentlig billigere, iPhone Xr er også bittelitt billigere, mens iPhone Xs koster mer. Legg på en femhundrelapp fra ROG Phone og du får en Huawei Mate 20 Pro – mobilen som har alt, ifølge vår test.

Heftige spesifikasjoner

Den likner ikke på noen hvilken som helst telefon. For noen er det litt mye - men jeg synes langt på vei ROG Phone er litt tøff. Den skiller seg i hvert fall ut fra de klassiske svarte rektanglene. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Her er altså forventningene skyhøye. Men på maskinvaren alene innfrir ROG Phone greit. Du får en Snapdragon 845-prosessor, som er den kjappeste mobilbrikken i bransjen hvis vi ser på løsninger som kan kjøpes og brukes i ulike merkevarer. Apple A12 Bionic eller HiSilicon Kirin 980 er eksempelvis raskere, men både Apple og Huawei  (HiSilicon) lager brikkene for sine egne produkter, og ikke for salg til aktører som Asus.

Asus sier i tillegg at de har valgt ut noen hakket kvassere deler av brikkeproduksjonen, slik at prosessorene kan kjøres ved litt høyere hastighet enn i andre telefoner.

I tillegg til den kjappe mobilprosessoren får du en fullastet telefon på de øvrige visene; den har 8 gigabyte RAM og den 128 gigabyte lagringsplass. Jeg ble umiddelbart litt skuffet over mangelen på minnekortplass, men det finnes også en utgave av ROG Phone med 512 gigabyte lagring - den finnes enn så lenge ikke i norske butikker.

Et tillegg med en aktiv vifte følger med. Akkurat hva vitsen er vet jeg ikke, for den dekker ikke områdene av telefonen som blir varmest, og vinden fra den er alltid kjølig selv om telefonen er varm. Ytelsestester med og uten den viser heller ingen forskjell. Men den har en ekstra hodetelefonutgang som havner på langsiden av telefonen - den kan det hende enkelte setter pris på. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Legg til at Asus har dyttet inn en seks tommer stor AMOLED-skjerm med såvidt over full-HD-oppløsning, så tegner det seg et bilde av en ganske gjennomført telefon her. En høyst merkbar forskjell mot andre telefoner; oppfriskningsraten på 90 Hz og ekstremt rask berøringssensor. Det er noe med hvor vanvittig flytende og kjapp responsen tidvis kjennes med ROG Phone. Det er vanskelig å definere, men det var det første jeg var forberedt på å «tenke mitt om» - og den første av mine lett skeptiske tanker som ble snudd i døren da jeg fikk prøve.

Det er et par små mangler her. Den ene handler om trådløs lading. Det får du ikke. Telefonen har heller ikke vanntetting og IP-sertifisering. Asus sier den skal være vannavvisende, men i hvilken grad sier de ikke noe særlig om. Vi regner med den tåler å bli tatt med ut i regnet, men det er nok lurt å tørke kjapt av den hvis den blir skikkelig våt.

Asus melder ellers at det er avansert kjøleteknologi med et varmerør inni telefonen her. Det har blitt populært å markedsføre dette som noe nytt i det siste - uten at vi vet hvorfor. Det skjer endringer i utforming og materialvalg fra tid til annen, men strengt tatt er denne typen kjøling den samme som vi har funnet i både Galaxy S7 og Lumia 950, for å nevne et par ikke spesielt ferske mobiler. Den er fin å ha, men den er langt fra unik - og du finner den i både Samsung og Huaweis nyeste mobiler.

Design du elsker eller hater

Designen forøvrig elsker eller hater du. Tror jeg. For jeg har ikke klart å bestemme meg i løpet av ukene denne telefonen har ligget på pulten og i lomma. Den er bygget i glass, med metallramme rundt og skarpe linjer bak. Det som likner på en kjølegrill i kobberfarget metall har fått to åpninger i et trapesformet område som ligger mot den ene ladeporten.

Nå hevet du kanskje et øyenbryn - og joda. Vi snakker faktisk om en telefon som har to ulike ladeporter her. Én på den faste plassen, på nedre kortside, altå. Den andre er på venstre langside av telefonen om du holder den rett opp og ned. Årsaken er todelt; du skal kunne spille mens du lader, uten at kabelen kommer i veien. Du har også noen ganger behov for å koble til tilbehør i en av de to portene, samtidig som du lader med den andre.

Og siden dette er en telefon for gamere slipper vi jaggu ikke unna RGB-greiene. Du vet - pulserende fargede dioder som lyser. På baksiden av telefonen lyser det sedvanlige ROG-symbolet opp, og det samme skjer om du plasserer telefonen i Twin View-docken.

Enten du ender på elsk eller hat av designen her, bør det være noenlunde greit å medgi at den i hvert fall er gjennomført.

Programvaren er ikke like gjennomført

Om du liker et utvalg mobilmenyer vil alltid være en smakssak. Men ... noen mobilmenyer er mer en smakssak enn andre. Asus-menyene på ROG Phone er slike. Til vanlig hviler råskapen, men du vekker den ved å sette den i X Mode. Da blir telefonen litt rødere og sintere. I hvert fall designmessig. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Selv om menydesignen er mildt sagt uvanlig er det helt vanlig Android som ligger i bånn. Menysystemet har de laget selv, og vel ... det kunne vært bedre.

Det ser mest av alt ut som om noen har lagt futuristiske spillmenyer oppå Android-grensesnittet. Ikonene bor inni røde sirkler som minner mye om geværsikter i spill, og rødfarge og teknoreferanser er brukt nær overalt. Bakgrunnsbildet er av en slags kube med brikker og ledere på. Hvis du er av typen som pynter stua med bilder av hovedkort er muligens dette estetikkvalg du setter pris på.

Men for folk flest blir nok dette litt i overkant ... livlig. Det skal innrømmes at jeg neppe snakker på vegne av absolutt alle. Med mine 37 år er jeg 2,5 ganger så gammel som dem som er i målgruppen for denne telefonen. Men overdrevne mengder grafiske elementer som ikke bidrar til en bedre brukeropplevelse har aldri stått høyt i kurs her i gården.

Og dette er kanskje den Android-løsningen jeg har likt minst de siste fem årene. Den er rett og slett unødvendig kronglete. Selv om telefonen og maskinvaren ellers er lynraske - er det ikke alltid menyene er det. Det stopper litt opp til tider. I menyene, altså - ikke i krevende spill. Hvorfor må enkle mobilmenyer være tyngre å drive enn hard 3D-grafikk? Ikke vet jeg.

Andre irritasjonsmomenter som kan nevnes er at det av en eller annen grunn bare er den ene av de to ladeportene som ser ut til å støtte hurtiglading. Den bruker dessuten så mye strøm på å vibrere kjempekraftig under oppstart at den veldig ofte skrur seg rett av igjen etter å ha bli startet ved lading. At den ofte nekter å hente frem tastaturet når du trenger å taste PIN-koden under oppstart er også relativt plagsomt.

Svak sveipeløsning

En egen Game Center-app lar deg stille på de litt særere funksjonene ROG Phone har å by på. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

En løsning som er på full fart inn i Android-verdenen er sveipemenyer. Og selv om ROG-telefonen ikke har Android 9 riktig ennå, har den fått en slags sveipeløsning. Men den er bare så som så, og har lite til felles med andre sveipemobiler som iPhone X-serien, Google Pixel 3 og Huawei Mate 20 Pro.

Her går sveipingen ut på at knappene blir med fingeren din opp fra bunnen av skjermen. Sveip opp fra midten, og hjemknappen lander under fingeren din. Med en gang du slipper kommer du til hjemmeskjermen. Likeledes kommer du til appveksleren hvis du sveiper opp fra høyre side av bunnen av skjermen, eller tilbake ett hakk om du er på venstre side.

Du oppnår bedre skjermareal, som jo er det viktigste. Men spesielt inutitivt sammenliknet med andre sveipeløsninger er det ikke. Det er også irriterende at denne sveipeløsningen snakker relativt dårlig med mange apper. Titt og ofte havner fingeren min midt uti et skjermtastatur etter sveipet fordi det var en meldingsapp som lå på skjermen.

Til sist er det også irriterende at sveipeløsningen ikke tilpasser seg om du bruker telefonen stående eller liggende. Hvis du spiller noe i landskapsmodus må du altså fortsatt til kortsiden av telefonen for å sveipe - det er ikke slik dette vanligvis løses i dag.

Det er selvsagt mulig å bruke ROG Phone på gammeldags vis med skjermknapper, men da mister du altså litt skjermareal.

Den nyttigste spillfunksjonen

Air Triggers er grunnleggende sett en nyskapende måte å bruke HTCs Edge Sense på. Ved å dytte inn en ekstra trykksensor i rammen, slik at du får totalt tre av dem, kan du tappe på hver side av av telefonen for å aktivere spillfunksjoner. Du kan naturligvis også klemme på telefonen for å aktivere ulike funksjoner, akkurat som i HTC- og Pixel-modellene med Edge Sense. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Asus reklamerer for noe de kaller Air Triggers på ROG-telefonen sin. Og det knotete menysystemet skal ha sin del av æren for at Air Triggers ikke er så enkelt å bli klok på ved første øyekast. Men om du spiller mye på telefonen din er det faktisk en liten game changer - det merker du så fort som løsningen faktisk fungerer.

Jeg måtte prøve på en del forskjellige måter før jeg ble klok på hvordan Air Triggers settes opp. Det er egentlig ganske enkelt, men det er bare ikke helt opplagt - og telefonen gir lite hjelp underveis. Går du til menyene for hjelp ser det strengt tatt ut som om vi snakker om HTCs Edge Sense-funksjon, der du kan klemme på telefonen din. Du kan det også - og Air Triggers gjør omtrent like god nytte som HTCs til det formålet, selv om presisjonen på ren klemming virker svakere.

Der den glitrer er når du bruker funksjonen til å styre spillknapper. For å få til det må du først starte spillet ditt og aktivere Game Genie-funksjonen fra nedtrekksmenyen. Deretter må du finne og skru på Air Triggers-funksjonen igjen - ettersom den aktiveres per spill. Det dukker opp et par sirkler på skjermen, og ved å trykke og holde på disse sirklene kan du dra dem rundt til skjermknapper du ønsker rask tilgang på.

Personlig skyter jeg ikke så mye når jeg spiller, men bilspill og racing av ymse slag gjør meg glad. Så i alt fra mer arkadeaktige ting som Hill Climb Racing-serien til Real Racing og Riptide GP kan jeg ha det moro i timevis. Kombinasjonen av tiltstyring med mobilen som «ratt» og Air Triggers på siden av mobilen gjør den nær perfekt til denne typen spilling. Gass og brems styres av lette trykk langs siden av telefonen, mens du styrer med å vippe telefonen til den ene eller den andre siden.

Dette er genuint en kjempebra idé som Asus skal ha kudos for. Gjennomføringen er litt krøkkete, og det er ikke sikkert alle vanlige brukere ville funnet frem til hvordan funksjonen virker. Men samtidig; ROG Phone sikter mot gamere, og kjenner jeg gamere rett liker mange av dem å fikle seg frem til hvordan ting virker uansett. Men Asus bør likevel gjøre det enklere å ta funksjonen i bruk.

Målt og opplevd ytelse

Et tegn på at ikke allt er fullt så gjennomført som man skulle ønske; ROG Phone rett etter reset i jakt på ny ytelse. Selv med et norsk SIM-kort inni forstår den ikke at kinesisk er feil oppstartspråk. Man må gjette seg frem til hva språkmenyen spør om, og før man får valgt noe mer forståelig kommer det andre spørsmål man må ta stilling til - uten at det er helt tydelig hva det er man svarer eller hva den lurer på. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

ROG-telefonen er kjapp så det holder i spill og apper. Og den blir relativt fort lunken under belastning, men den blir sjelden veldig varm. Hurtig oppvarming, men uten at det stiger forbi fornuftige nivåer, er i bunn og grunn et tegn på at kjøleløsningen er god og effektivt frakter varme bort fra de viktige komponentene.

I den grad ytelse er et problem er det i utgangspunktet bare fra tid til annen treg menyrespons det handler om. Disse små nykkene er det Asus' programvareutviklere som må ta ansvaret for - for rent fysisk er telefonen tilsynelatende kjapp og god.

Men i målt ytelse er det litt vanskeligere å bli klok å på denne tingesten. Vårt eksemplar skal være klargjort og funksjonstestet av Asus - noe vi av og til får beskjed om. Hovedpoenget i slike tilfeller er å unngå defekter i test.

Like fullt presterer ikke vår ROG Phone i nærheten av like godt som Asus selv meldte den skulle tidligere i år. De rundt 9500 poengene i Geekbench uteblir, og rundt 8500 poeng er det vi ender opp med. Slik er det over nesten hele linja, med AnTuTu som den testen der avslaget virker å være minst.

Det er absolutt ikke snakk om dårlige resultater - bare lavere resultater enn vi venter av overklokket utstyr. I ytelsestestene sliter den overklokkede gamingmobilen ROG Phone med å hamle opp med Sonys Xperia XZ3. Det gjør den med ytelsesmodus aktivert, med påmontert vifte og etter en full nullstilling - sånn bare i tilfelle. I grafene under ser den kanskje ikke fullt så imponerende ut som den burde.

Hva resultatene skyldes vet vi ikke - men det er lett å mistenke at menysystemet har vokst siden Asus testet mobilen selv, og kanskje er det visse ting i Android 9 som gir tilgang på bedre ytelse for testene enn 8.1, som Asus-telefonen stiller med.

La ROG-mobilene blinke i takt ...!?

Du kan kjøpe et deksel med samme type design utenom. Men dekselet ser ikke ut til å beskytte allverdens ... Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Gamere og RGB henger sammen. Og fancy styring av RGB-belysningen hører også til. Dermed kan du velge hvordan den lysende logoen på baksiden skal fargelegges eller lyse. Du skal faktisk kunne koble deg til nettverk av andre ROG-telefonbrukere i samme trådløse nettverk for å synkronisere din egen RGB-belysning med deres. Dermed utgjør dere et slags ... tja, WiFi-basert juletrelys.

Det store spørsmålet er vel om det er sannsynlig at du vil finne så mange andre ROG-mobiler i omløp at du får testet denne funksjonen.

Løsningen sier i grunnen en del om hvordan hele menysystemet fungerer, og især hvor mange ting det er å trykke på overalt. Mye av dette er overflødig skrot om man ser på det med øyne som handler bare om funksjon.

Samtidig er det også mye her som går rett ned i kjernen av hva gamere kanskje ønsker seg. Du kan for eksempel ikke bare gjøre skjermopptak rett fra menyene her - du kan strømme de skjermopptakene live til Twitch. Skal man først game på mobilen, så hvorfor ikke?

... og med dekselet på blokkerer du for tilbehørsporten på ene langsiden av telefonen. Hva Asus har tenkt her er vi ikke helt sikre på. Dekselet er i tre deler og altfor klossete laget til å ta av og på hele tiden. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Asus hadde nok tjent på å gjøre øvelsen Samsung gjorde for noen år siden; prioriter hva som er viktig nok til å høre hjemme i selve menysystemet, og kast ut resten til en ball av nedlastbare funksjoner enten i Google Play eller i et eget oppdateringssenter. Da kunne man fått i pose og i sekk - mange funksjoner, men mindre rot.

Som telefon

ROG Phone fungerer helt greit som mobil, og ett av de bedre argumentene for å kjøpe den til helt vanlig ringebruk er det store batteriet på 4000 mAh. Den varer og rekker ganske så lenge på en lading, og så lenge du ikke plaffer ned hele verden i PUBG kan du strekke batteritiden til et par dager med denne mobilen.

Kombinasjonen av Googles Gboard-tastatur og den presise og kjappe berøringssensoren i skjermen gjør dessuten ROG Phone til en utsøkt telefon å taste meldinger på. Selv om jeg ikke synes Asus-menyene er fullt så gode som de burde være i denne mobilen er det forfriskende at det er et fornuftig tastatur som er forhåndsinstallert.

Telefonen støtter i utgangspunktet tale over 4G, men i min bruk har den hoppet ned til 3G for å sette opp samtaler. Lydkvaliteten under samtale er også litt blikkboksete og langt fra den beste jeg har hørt. For all del; det er absolutt brukbart og ikke problematisk dårlig lyd her - men til 9000 kroner burde også disse kvalitetene være på stell.

Helt greit kamera

I likhet med ZenFone-modellene fra samme selskap har ROG Phone et vanlig kamera og et vidvinkelkamera. Denne komboen har LG satset på i mange år nå, mens Asus har kastet seg på etter hvert og Huawei har kommet til helt nylig. Ellers er det ikke veldig mange selskaper som bruker vidvinkel som del av kamerariggen sin.

Bildene blir relativt gode i de fleste sammenhenger, men når mørket faller på forsvinner detaljene relativt fort. Og det merkes også at lukkertiden av og til blir litt lang i vanlig innendørs belysning – bevegelsesuskarpheten er en hyppig gjest om du ikke passer på.

Vidvinkelkameraet gjør telefonen en del mer allsidig, men er ikke like lysfølsomt som hovedkameraet. Alt i alt blir det godkjent minus på fotobiten til en telefon som tross alt koster ganske mye.

Tesbilder fra Asus ROG Phone

(Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
(Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
(Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
(Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
(Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
(Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
(Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
(Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
(Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
(Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
(Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
Kameraet i ROG Phone er helt ålreit, men det har en tendens til å gi litt bevegelsesuskarphet i innendørs belysning eller når skumringen faller på. Her er både Huawei, Samsung og Apple bedre. (Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
(Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
(Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
(Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
(Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
(Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)
Gå til side

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen