Nyere bilanlegg kan ofte la telefonene styre hele showet. Men hvor godt virker det? Jeg har kjørt land og strand rundt med Apple CarPlay og Android Auto, og én av løsningene er klart bedre. Men begge har sine mangler.

Test Apple Carplay mot Android Auto

Nyere bilanlegg kan ofte la telefonene styre hele showet. Men hvor godt virker det? Jeg har kjørt land og strand rundt med Apple CarPlay og Android Auto, og én av løsningene er klart bedre. Men begge har sine mangler. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)

Hvor gode er mobilene i bilen?

Vi kjører langt og lenger enn langt med mobilene som hjelp.

I bilen har vi ikke lov til å fikle med telefonene våre. De skal være fastmontert, og ha trådløsfunksjonalitet for at det i det hele tatt skal være lov å ta imot en samtale mens man kjører. Så hva er da bedre enn å få hele mobilen bygget inn i bilanlegget?

Det er for alle praktiske formål to store aktører som røkter mobilmarkedet i dag. Den ene heter Apple og den andre heter Google, eller Alphabet, da. De har hver sine løsninger. Apple, som elsker merkevarebygging, har tyvlånt Play-navnet fra sin egen AirPlay-teknologi og kaller løsningen Carplay. For Googles del er det Android som gjelder, og de har enkelt og greit kalt sin løsning Android Auto.

Sistnevnte er foreløpig ikke egentlig tilgjengelig i Norge, men som mange har fortalt oss i e-poster og foruminnlegg er det fullt mulig å laste ned og installere løsningen på sin egen telefon om man vet hvor man skal lete. Nærmere bestemt i internettets mange nettsider som tar vare på installasjonsfiler for Android.

Og hva er vel bedre påskudd til å teste løsningene godt og grundig enn bilbytte og dekningstest, med 250 mil å kjøre?

Som tenkt så gjort. Jeg la avsted på dekningstest med de to dekningsmobilene og et par ekstra telefoner. En iPhone til Carplay-tjeneste og en LG G6 til Android Auto. Bilen som stiller til tjeneste er en relativt ny Golf fra Volkswagen.

Så hvordan ble turen?

Likheten mellom løsningene

Appene for begge løsningene er i hovedsak fokusert på strømming, nettradio og podcasts. En del lynmeldingsklienter kan lese opp meldinger som kommer inn.
Appene for begge løsningene er i hovedsak fokusert på strømming, nettradio og podcasts. En del lynmeldingsklienter kan lese opp meldinger som kommer inn. Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Ingen av de to variantene har noe særlig til felles med menysystemet som er i bilen fra før. Der det kan oppstå tregheter eller være lite intuitive valg å finne i VWs eget system, er det åpenbart at man er i en helt annen verden når Android Auto eller CarPlay er koblet til.

Alt går lynende raskt, og hvert system henter ut grafikk og valgmuligheter som tydelig viser at grunnlaget for løsningene er fundert i enten iOS eller Android.

Det kan tidvis nesten se litt ut som om mobilene tilkoblet bilanlegget oppfører seg på samme måte som nettsider gjør når de oppdager at de er på mobilskjerm. Noen elementer flytter på seg, andre blir værende. Enkelte blir helt borte.

I praksis blir bilanlegget en mobilskjerm nummer to, med de fordeler og ulemper det fører med seg.

Fordelen er at anlegget blir til dels mye mer intuitivt og raskt å bruke. Veksling mellom musikk, kart og andre funksjoner i begge de to systemene går lynhurtig, og responsen på berøring øker en god del kontra det som i 2016 var et oppgradert VW-anlegg. I den nye faceliften som er på vei inn i markedet er det gjort noen endringer, så akkurat hvordan det stiller seg der vet jeg ikke.

Deler av bilanlegget «slutter å virke»

Disse to løsningene har en tendens til å ikke snakke godt med tilleggsskjermer i bil. Selv om knappene i bilen får nye oppgaver som passer til CarPlay eller Android Auto, virker det ikke som om anlegget forøvrig har så mye innsikt i hva som foregår i løsningen. Litt grunnleggende informasjon burde vært mulig å sende videre.
Disse to løsningene har en tendens til å ikke snakke godt med tilleggsskjermer i bil. Selv om knappene i bilen får nye oppgaver som passer til CarPlay eller Android Auto, virker det ikke som om anlegget forøvrig har så mye innsikt i hva som foregår i løsningen. Litt grunnleggende informasjon burde vært mulig å sende videre. Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Ulempen med at en mobil tar over bilanlegget er at ikke alle knappene virker som forventet. Taleknappen på rattet gir ikke lenger bare demping av lyd. Holder man den inne aktiverer den Siri eller Google Nå.

En irritasjon for min del er at bilsystemet tilsynelatende er koblet fra på helt grunnleggende ting. Den ekstra kjøreskjermen mellom viserne i bilen kan for eksempel ikke si noe om hva slags musikk jeg lytter til, eller når jeg skal ta av til høyre.

Når bilanlegget har styringen over alt, får jeg både kjappe veivisere, musikkinformasjon og mye annet i dette vinduet. Med CarPlay eller Android Auto tilkoblet begrenser det seg til bilfunksjoner som ikke har noe med underholdningen å gjøre. Dermed dukker skiltgjenkjenning og biler som sensorene har funnet opp der, men en viktig del av «komfortinformasjonen», om man kan kalle den det, blir borte.

Testen fortsetter under videoen.

Her får du se hvordan de to systemene virker når de er koblet til en bilstereo som støtter teknologien. (Musikk: Kevin MacLeod, CC BY 4.0, http://incompetech.com/music/royalty-free/index.html?isrc=USUAN1100205)

CarPlay: Som en iPhone i dasjbordet

En forenklet utgave av den vanlige appmenyen havner på bilanlegget når man kobler til en iPhone.
En forenklet utgave av den vanlige appmenyen havner på bilanlegget når man kobler til en iPhone. Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Så langt har alt vært likt mellom de to, men så var det forskjellene da. Og de er det mange av. Det kan synes som om de to systemene bare deler én hovedmålsetning, med eventuelle andre sammenfall som mer tilfeldige. Der hovedmålsetningen er at det skal bli enklere og tryggere å betjene mobilfunksjoner mens man kjører bil.

Ser man til funksjonalitet er det til dels store forskjeller.

CarPlay på sin side er som en forenklet utgave av iPhone-hjemmeskjermene. Her får man en oversikt over appene som støtter CarPlay, mens alt det andre man eventuelt har på telefonen lukes bort.

I praksis er det ikke så fryktelig mye å velge i hos Apples appbutikk, og utvalget handler i stor grad om nettradio, strømming og ett og annet utenom. Men til tross for sitt enorme utvalg av apper, er App Store relativt fritt for spenstige ekstrafunksjoner som kunne kjørt på bilanlegget.

En liten hurtigmeny over de tre mest brukte funksjonene bor til venstre på skjermen, rett over en knapp som skal likne på den klassiske hjem-knappen på eldre iOS-produkter.

Frihet under ansvar

I Android Auto er det en rekke funksjoner som nekter å være fullt og helt tilgjengelige dersom bilen er i bevegelse. Men var ikke hele poenget å gjøre mobilen noenlunde trygg å bruke også i slike situasjoner, slik at man slipper å stoppe for å betjene den?
I Android Auto er det en rekke funksjoner som nekter å være fullt og helt tilgjengelige dersom bilen er i bevegelse. Men var ikke hele poenget å gjøre mobilen noenlunde trygg å bruke også i slike situasjoner, slik at man slipper å stoppe for å betjene den? Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

En veldig hyggelig ting med CarPlay er at Apple lar meg som bruker velge hvordan jeg skal bruke det. Selv om det også tillater handlinger som hverken er trygge eller lovlige. Vi anbefaler slett ikke at du bruker telefonen til å justere det som foregår på bilanleggskjermen mens du kjører - men at det er mulig gir deg muligheten til å kontrollere løsningen langt bedre, og svinger du av veien et øyeblikk er det også både trygt og lovlig.

Nesten ingen av appene har fulle kontrollmuligheter på bilskjermen. For eksempel kan man ikke snu rekkefølgen på en Spotify-spilleliste på bilskjermen. Men det kan man på mobilskjermen. Hvis du, som meg, har en lang liste over nyoppdagelser der siste spor er også er det nyeste du har oppdaget, vil du gjerne ønske å snu listen slik at den spilles gradvis lenger inn i fortid. Det kan du ikke bare på mobilskjermen, men hos Apple får du lov til å bruke appen på mobilskjerm samtidig som den vises på bilanlegget.

I samme ånd er det heller ikke betjeningsbegrensninger på selve bilanlegget når du kjører. Behøver du å bla ned til riktig spilleliste mens bilen er i fart, så kan du det. Her ligger det kraftige begrensninger på Android Auto, og om du så har med deg passasjerer i bilen som kan betjene løsningen lar ikke begrensningene seg omgå.

Android Auto: Viser ikke apper, men gjøremål

Hjemmeskjermen for Android Auto viser løpende gjøremål, og forslag til nye steder, samt litt grunnleggende informasjon om varslinger og vær. Men noen ren appmeny har du ikke her.
Hjemmeskjermen for Android Auto viser løpende gjøremål, og forslag til nye steder, samt litt grunnleggende informasjon om varslinger og vær. Men noen ren appmeny har du ikke her. Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Android Auto på sin side har en helt annen tilnærming, og den minner litt om det vi har sett i klokkeprogramvaren fra Google, Android Wear.

Her har man i utgangspunktet ikke noen appmeny, men snarere en enkelt hjemmeskjerm med widgets, eller småprogrammer om du vil, på. Her vises informasjonskort fra Google Nå, nylige handlinger man kanskje vil vite om, så som tapte anrop og adresser man muligens ønsker å navigere tilbake til. Det er praktisk nok, men skal jeg være ærlig hadde jeg nok foretrukket en miks som ga meg litt mer direkte tilgang på programvaren jeg bruker.

I bunnen av skjermen er det et utvalg knapper som tar deg til faste funksjonstyper, så som kart eller musikk. Har man flere apper på telefonen som alle støtter Android Auto får man velge hvilken man skal bruke. Man kan se på dette som en slags appvelger, men har man mange av én bestemt type app blir listen fort ganske lang og uhåndterlig sammenliknet med en enkelt appmeny der alt ligger klart for direkte valg.

Jeg har alt nevnt at CarPlay ikke legger begrensninger på navigasjonen på selve bilanlegget eller telefonen under bruk. Android Auto er kliss motsatt. Selve mobilen kan du stort sett glemme å bruke mens telefonen er tilkoblet anlegget. Du får informasjonen på låseskjermen du er vant til, men utover det kommer du ikke inn på selve menyene. Det er i og for seg greit nok.

Ved siden av Siri er den aller største fordelen med Apple CarPlay at man gis litt frihet i måten man betjener løsningen på. Bilskjermen har ikke menyer som nekter å samarbeide når bilen er i fart, og i tillegg kan man faktisk betjene telefonen mens den er tilkoblet. Det er veldig praktisk når ikke menyene fra appen vises på bilskjermen. Det må naturligvis skje på en trygg og lovlig måte, ved et kjapt stopp eller ved at en passasjer tar over. Men det er mulig. Android Auto deaktiverer hele mobilskjermen når den er tilkoblet, samtidig som funksjonalitet låses fra bilskjermen i fart.
Ved siden av Siri er den aller største fordelen med Apple CarPlay at man gis litt frihet i måten man betjener løsningen på. Bilskjermen har ikke menyer som nekter å samarbeide når bilen er i fart, og i tillegg kan man faktisk betjene telefonen mens den er tilkoblet. Det er veldig praktisk når ikke menyene fra appen vises på bilskjermen. Det må naturligvis skje på en trygg og lovlig måte, ved et kjapt stopp eller ved at en passasjer tar over. Men det er mulig. Android Auto deaktiverer hele mobilskjermen når den er tilkoblet, samtidig som funksjonalitet låses fra bilskjermen i fart. Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Det som ikke er helt greit i min bok er at man hindres fra å bla mer enn én til to skjermer ned i innholdet på selve bilanlegget. Er låten du vil ha tak i mer enn et par vridninger på bilanleggets velgehjul unna må du altså kjøre av veien for å i det hele tatt få satt den på. Dette i kombinasjon med at heller ikke Android Auto-appene har full funksjonalitet på bilanlegget er fordømt irriterende.

Løsningen er laget for å gi oss tilgang på mobilfunksjonaliteten uten at det går utover sikkerheten. Om bilanlegget selv viser informasjon kan man i stor grad bruke den uhindret selv om kjøretøyet beveger seg, så hvorfor skal en vel så enkel mobilløsning vist på samme anlegg være begrenset?

Heller ikke hos Google er det noe enormt utvalg apper som støtter bilsatsingen, men her må jeg nesten ta med at siden Android Auto ikke er sluppet i Norge ennå, kan det tenkes at en del av tilleggsappene filtreres ut av søkene mine. Ut fra det jeg kan finne av skriverier om Android Auto ser det imidlertid ut til at søkeresultatene jeg får opp er noenlunde presise.

Det er rett og slett ikke stort utvalg av apper for noen av løsningene. Og i hvert fall ikke stort utvalg ulik funksjonalitet.

Taleassistenter?

Apples kart er greie nok, og ganske gode å kjøre etter. Men den store fordelen her at Siri er koblet rett inn, og man kan spørre for eksempel hvor langt det er igjen til målet sitt - og få et noenlunde fornuftig svar.
Apples kart er greie nok, og ganske gode å kjøre etter. Men den store fordelen her at Siri er koblet rett inn, og man kan spørre for eksempel hvor langt det er igjen til målet sitt - og få et noenlunde fornuftig svar. Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

En svært viktig forskjell på de to løsningene, og en sannsynlig årsak til at Android Auto fortsatt ikke finnes her til lands, er nok taleassistentene. Apple har sin Siri, som for lengst skjønner norsk, og dessuten ser ut til å være oppgradert godt nok til å for det meste forstå det nordnorske blandingsgrautmålet mitt. Google har sin Google Assistant, men den er foreløpig bare på engelsk. Google Nå skjønner norsk, men den skjønner jo knapt noe som helst man gjerne vil bruke en assistent til.

Man kan be Siri plukke frem riktig app på bilskjermen, man kan diktere tekstmeldinger eller få dem opplest. Trenger man en rute er det stort sett ikke verre enn å be Siri «vis vei til Gjøvik». Er man utålmodig kan man trekke frem fraser fra barndommens bilbakseter - for Siri svarer både tålmodig og presist på hvor langt det er igjen.

Stort sett. Noen ganger misforstår Siri likevel, og spesielt om man prøver å sende tekstmeldinger kjapt kan det bli en uforståelig ordsalat av det, tidvis med høyt humornivå.

Jeg liker egentlig ikke taleassistenter så godt. Men jeg må medgi at i bilen er Siri omtrent uslåelig.

Googles løsning i Android Auto er en slags merkelig kombinasjon av språk og løsninger. Med mobilen på norsk blir stemmeguiding i kart og opplesning av tekstmeldinger godt forståelig.

Men så fort man snakker til den får man svarene opplest på noe slags merkelig blandingsmål. Engelsk med norsk aksent høres enda merkeligere ut når det er en digital stemme det er snakk om.

Og ikke forstår den hva jeg vil heller. Selv om den forstår hvert enkelt ord, og som regel leser dem opp til meg presist og fint etterpå, sammen med ordene «Jeg forstår ikke ...».

De beste kartene

Er veiene under ombygging eller svært komplekse? Da er Google Maps helt overlegent å kjøre etter. Apple Maps er også gode, men faller litt bak på både veivisingen og en sjelden gang på kartkvaliteten.
Er veiene under ombygging eller svært komplekse? Da er Google Maps helt overlegent å kjøre etter. Apple Maps er også gode, men faller litt bak på både veivisingen og en sjelden gang på kartkvaliteten. Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Google Maps er og blir den beste kartløsningen av de to som følger med i henholdsvis CarPlay og Android Auto. På min vei rundt i Norge ble jeg et par ganger ledet ut i stry av Apple Maps - spesifikt på vei ut av Hønefoss, og senere på vei ut av Trondheim på delvis ombygget vei.

Mens jeg bannet og svor og lurte på hvor i himmelens navn jeg var på vei, og hvorfor det tilsynelatende gikk flere enn to utgaver av samme vei ut av hver by forbannet jeg Apple Maps en smule. Med skyhøyt aggresjonsnivå svinget jeg av veien, stoppet på stive hjul, og byttet til Android Auto-telefonen jeg hadde med, bare for å komme meg ut av selve byene med en fornuftig kartløsning.

Hvis du ikke vil laste ned Android Auto fra nettet, men likevel vil bruke Android-telefonen din i bil, finnes det en nødløsning. Den heter MirrorLink.
Hvis du ikke vil laste ned Android Auto fra nettet, men likevel vil bruke Android-telefonen din i bil, finnes det en nødløsning. Den heter MirrorLink. Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no
Men apputvalget er begredelig, og varierer fra telefon til telefon og bilprodusent til bilprodusent. Volkswagen har et lite knippe MirrorLink-apper som er trivelige å leke med, men hva din bilprodusent har laget kan variere. I hvilken grad løsningene fungerer om hverandre er også en relativt ukjent størrelse. Både Android Auto og Apple CarPlay er stort sett likt fra bil til bil.
Men apputvalget er begredelig, og varierer fra telefon til telefon og bilprodusent til bilprodusent. Volkswagen har et lite knippe MirrorLink-apper som er trivelige å leke med, men hva din bilprodusent har laget kan variere. I hvilken grad løsningene fungerer om hverandre er også en relativt ukjent størrelse. Både Android Auto og Apple CarPlay er stort sett likt fra bil til bil. Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Irriterende nok finnes Google Maps for iOS, men jeg får ikke velge annen kartløsning enn Apples egen via CarPlay.

Men i det store og hele er faktisk Apple Maps fullgodt. Disse to hendelsene skjedde i løpet av 2500 kjørte kilometer. Resten av veien fungerte Apple Maps utmerket.

Men bor eller ferdes man på et eksepsjonelt kronglete sted kan forskjellen mellom de to være utslagsgivende.

Androids snåle reserveløsning

En ting jeg ikke har nevnt så langt er MirrorLink. Dette er en slags reserveløsning Android byr på som ikke er avhengig av Android Auto-appen for å virke. Hver mobilprodusent har som regel sin MirrorLink-app. Det blir en slags lettversjon av Android Auto, med grunnleggende telefonfunksjoner bakt inn i en forenklet meny.

Mange bilprodusenter har dessuten sine egne småapper for løsningen. Eksempelvis har Volkswagen en app som kan måle akselerasjon og andre morsomme ting. Her dukker det faktisk opp litt av den variasjonen i ulike funksjoner og apptyper som jeg skulle ønske man kunne få se på Android Auto eller CarPlay.

Ulempen er at nesten alt som finnes for løsningen er bundet til spesifikke bilmerker eller spesifikke telefoner. Med andre ord er omtrent ingenting kompatibelt med hverandres løsninger, så her varierer nytteverdien veldig avhengig av hva slags mobil og bil du har.

MirrorLink kan altså være en grei nødløsning, og det finnes et lite knippe apper som virker uavhengig av merke både for mobil og bil, men utvalget er lite og svakt. Selv sammenliknet med det forholdsvis kompakte utvalget for Android Auto og CarPlay.

Den beste billøsningen leveres av Apple

Til tross for at kartene er bedre hos Google, er alt annet på denne fronten foreløpig bedre hos Apple. Det fortoner seg også etter hvert ganske tydelig hvorfor Android Auto ikke ennå er lansert her.

Det fungerer rett og slett ganske labert å bruke en slik billøsning uten kontrollmekanismene som er laget nettopp for håndfri bruk. Spesielt ikke når Googles variant også legger solide sperrer på hvordan du kan bruke selve bilanlegget når telefonen er koblet til. Å ikke kunne bla i menyer fordi bilen er i gang vil naturlig nok bedre sikkerheten noe, men å ha anledning til å la en meny rulle noen sider på egen hånd, før man raskt velger låt eller funksjon, er ikke noe som burde svekke sikkerheten mye.

I mange tilfeller må jeg navigere mer i menyene på bilanlegget mitt for å få gjort det samme, og det legger altså ingen sperrer på mediebruk under kjøring.

Selv om du kan bruke Android Auto på bilanlegget i dag, om du laster ned appen selv, er det ikke den optimale billøsningen. Den er det Apple som har i dag, rett og slett fordi den er noen hakk mer intuitiv, den har taleassistent som virker og løsningen virker mest moden.

At det for den også er manko på gode apper er definitivt en ulempe, men kart, Spotify/musikk og telefonfunksjoner er i hvert fall på plass.

Norges beste mobilabonnement

Januar 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen