Dette bildet ble publisert på Reddit forrige uke, og skal stamme fra Inyokern Airport, like nord for Teslas hovedkvarter i California.
Dette bildet ble publisert på Reddit forrige uke, og skal stamme fra Inyokern Airport, like nord for Teslas hovedkvarter i California. (Bilde: Reddit)

Tesla utsetter Semi-lansering – skylder på Model 3-trøbbel

Annonsør­innhold
Telia og Effera er i full gang med å digitalisere og effektivisere norske byggeplasser.
Les hele saken »

Tesla hadde opprinnelig planlagt å dra sløret av sin lenge varslede trekkvogn i slutten av oktober, men Elon Musk annonserte på Twitter i helgen at lanseringen blir utsatt til 16. november. 

Det skyldes to ting, ifølge Musk. Først og fremst har Tesla opplevd at flaskehalser har gitt en saktere vekst i Model 3-produksjonen enn de hadde håpet. For det andre har Tesla jobbet med å sende hundrevis av Powerwall-batteripakkene sine til orkanrammede Puerto Rico, hvor strømnettet i praksis er utradert. 

Har byttet Model 3-komponenter 

Tesla klarte bare å produsere 260 Model 3 forrige kvartal, noe som var mindre enn planlagt. Det skal hovedsaklig dreie seg om ulike enkeltkomponenter som har vært vanskeligere å skalere opp, og Wall Street Journal meldte sågar at Tesla bygget deler av bilene for hånd

Setene i Model 3-modellene som produseres nå skal ha blitt byttet ut fra modellene som ble levert i juli. 
Setene i Model 3-modellene som produseres nå skal ha blitt byttet ut fra modellene som ble levert i juli.  Foto: Tesla

Electrek skriver at Tesla har byttet over et halvt dusin komponenter fra tidligere enheter. Blant annet skal både front- og passasjersetene og batteripakkene være skiftet fra bilene som ble levert i juli. 

I tillegg skal både front- og baklyktene være skiftet ut. Frontlyktene skal ha blitt byttet med en oppgradert variant, mens de første baklyktene hadde et problem med kondensering innvendig. 

Tidligere har estimatet vært at de første ikke-ansatte skal få levert sine biler i slutten av oktober. Det gjelder fortsatt, ifølge Musk, tross at konfigureringstjenesten kundene venter på ikke har gått live enda. 

Det er ikke noe tegn på trøbbel, mener Musk, ettersom det eneste som er mulig av tilvalg på de første bilene er fargen, og den trenger man ingen konfigurator for. Musk bekreftet imidlertid at oppvarmede seter er standard, og at bilen ikke får noen mulighet for hengerfeste. 

Nye spyshots 

Det som skal være den nye trekkvogna til Tesla ble for første gang sett i det fri forrige uke, da en Reddit-bruker postet et bilde av vogna under testing.

Slik ser Teslas eget teaserbilde for semitraileren ut.
Slik ser Teslas eget teaserbilde for semitraileren ut. Foto: Tesla

Nettstedet Teslarati identifiserte stedet som Inyokern Airport, rundt 240 kilometer nord for Teslas hovedkvarter i Hawthorne, California. Det skal ha vært samme sted som Model S P85D ble sett for første gang. 

Tesla har sagt minimalt om spesifikasjonene på trekkvogna, men analytikere har tidligere anslått en rekkevidde på mellom 200 og 300 miles, altså 320 til 480 kilometer, og en pris på mellom 100.000 og 240.000 dollar (cirka 800.000 - 2.000.000 kroner). 

Skal vi tro Elon Musk ligger det imidlertid an til å bli mer imponerende enn som så. Spesifikasjonene er nemlig bedre enn noe som er rapportert så langt, ifølge Tesla-sjefen. Men andre behov er viktigere akkurat nå. 

 

Tidligere har han sagt at traileren vil få "de høyeste vektegenskapene og lang rekkevidde", og at den vil bli "noe folk ikke tror er mulig i dag". 

16. november, altså. 

Norges beste mobilabonnement

April 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 12G


Jeg er superbruker:

Telipol Fri 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen