Tesla saksøkes for forsinkede Autopilot-funksjoner
(Foto: Tesla)

Tesla saksøkes for forsinkede Autopilot-funksjoner

Blar opp 40 millioner kroner til erstatninger.

En av de attraktive egenskapene ved Tesla-bilene er de selvkjørende funksjonene kjent som Autopilot, men utrullingen av disse funksjonene har ikke gått helt smertefritt. Som nettstedet Electrek melder har en rekke kunder saksøkt bilprodusenten for å ikke innfri Autopilot-løftene sine.

En gruppe amerikanske kunder rettet et gruppesøksmål mot selskapet etter store forsinkelser i utrullingen av den mer avanserte Autopilot-funksjonaliteten som skulle komme med annen generasjon Autopilot. Saksøkerne mener seg svindlet på grunn av løftebrudd fra Tesla.

Tesla har tilbudt et forlik som innebærer at bilprodusenten sier seg villig til å betale ut mellom 20-280 dollar til amerikanske Tesla-eiere som kjøpte eller leaset en bil med Enhanced Autopilot i perioden mellom oktober 2016 og september 2017. 

Setter av 40 millioner kroner

Til sammen skal Tesla ha satt av litt over fem millioner dollar, cirka 40 millioner kroner, i et forliksfond som skal brukes til å betale ut erstatningbeløpene.

Tesla Model X.  Bilde: Hanne Hattrem, VG

Autopilot 2.0 var den oppgraderte maskinvareløsningen som Tesla slapp i oktober 2016 og som representerer et teknologisk løft for de selvkjørende egenskapene. Planen var at Tesla skulle slippe programvareoppdateringer som skulle gi Autopilot 2.0 samme funksjonalitet som første generasjon innen desember 2016.

Deretter var det meningen at teknologien skulle ta igjen første generasjon og til slutt føre til fullstendig selvkjørende egenskaper. Disse tidsplanene var imidlertid altfor ambisiøse, viste det seg, og bare det å komme på nivå med første generasjon tok mye lengre enn planlagt – noe som førte til kritikk fra mange.

Først i mars i år fikk den nye Autopiloten en ny, stor oppdatering som brukere ga positive tilbakemeldinger på. Tesla-eiere som testet oppdateringen meldte at den bragte teknologien minst på nivå med den første generasjonen.

En del mente at den også bød på merkbare forbedringer, blant annet betraktelig bedre filgjenkjenning, langt mindre ustabil oppførsel når bilen forsøker å holde seg innenfor en fil, og generelt en langt bedre opplevelse når autostyringen er aktivert.

Volkswagen skal ha avslørt sin nye elbil: «Neo» vises frem neste år »

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen