Foto: JAN PETTER LYNAU, VG
Foto: JAN PETTER LYNAU, VG

Tesla saksøkes etter rekkevidde-kutt


Siden mai har mange Tesla-eiere rast mot selskapet etter at de kuttet rekkevidden på flere biler etter en oppdatering.

Tesla uttalte til Electrek i juni at oppdateringen var laget for «å beskytte batteriet og forbedre levetiden», og at den kun førte til rekkeviddetap for «en liten prosentandel av eiere». Senere sa selskapet at de skulle forbedre dette med en ny oppdatering.

Bakgrunn: Tesla-eiere raser: Rekkevidden kuttet over natten

Nå saksøkes selskapet av en Tesla-eier i USA.

Håper det kan bli et gruppesøksmål

Søksmålet ble levert til en domstol i Nord-California onsdag med påstand om svindel, og personen som har levert søksmålet håper nå dette kan bli et gruppesøksmål fra potensielt tusenvis av Tesla Model S og X-eiere fra hele verden, som har mistet rundt ti prosent av rekkevidden til sitt batteri, skriver nyhetsbyrået Reuters.

Ifølge nyhetsbyrået hadde Tesla ikke kommentert søksmålet torsdag kveld.

I søksmålet hevdes det at Teslas oppdatering er svindel, som gjemmer seg bak at det er «et sikkerhetstiltak som skal beskytte batteriet og at den skal gi det lenger levetid», for å unngå forpliktelsen selskapet har for å bytte eller reparere batterier selskapet vet ikke fungerer som de skal.

Videre i søksmålet påpekes det at det den siste tiden har vært batteribranner i flere Teslaer, og at selskapet velger å bruke oppdateringer til å strupe batteriet for å unngå ansvaret rundt brannene, istedenfor å informere sine kunder om risikoen for at det kan skje.

Tesla har tidligere uttalt at det er ti ganger så høy sannsynlighet for brann i en bensinbil enn i en av deres biler.

Les også: Tesla inkluderer igjen gratis superlading for Model S og X

Forbrukerrådet: Kan ha krav på å få det fikset

Jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet uttalte til Tek.no i juli at kundene som opplever redusert batterikapasitet kan ha krav på å få dette fikset.

– Kundene som merker en stor endring av kapasiteten bør ta kontakt med Tesla og be om en forklaring på dette. Ved en betydelig reduksjon i utnyttbar batterikapasitet vil forbrukerne kunne ha krav på at Tesla fikser dette slik at kapasitet ble slik som lovet. Dette kan typisk være å skifte ut enkelte batterimoduler, basert på hvor slitasjen sitter, sier Iversen, som også henviser til Forbrukerrådets guide over elbil-garantier, hvor Tesla er på sisteplass.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen