Slik så ulykkesstedet ut etter kollisjonen. To andre biler var involvert, men førerne av disse ble ikke alvorlig skadd.
Slik så ulykkesstedet ut etter kollisjonen. To andre biler var involvert, men førerne av disse ble ikke alvorlig skadd. (Foto: NTSB)

Tesla Model X i dødelig krasj: Etterforskning viser at autopiloten økte farten og styrte mot midtdeler


Annonsør­innhold
Les hele saken »

Den 23. mars i år var en Tesla Model X involvert i en ulykke på en motorvei i byen Mountain View i California. Ulykken førte til at føreren av bilen omkom på stedet.

Det amerikanske byrået National Transportation Safety Bo​ard (NTSB) har nå etterforsket ulykken og la nylig ut en foreløpig rapport som indikerer at Teslas autopilot-system kan ha vært en sterkt medvirkende faktor.

Den fatale ulykken skjedde da Model X-bilen dreide til venstre og traff et krasjpute-system på en midtdeler som befant seg mellom motorveien og en avkjøringsrampe. Deretter kolliderte Teslaen med to andre biler og senere tok fyr. Førerne av de to andre bilene unnslapp med lettere skader.

Teslaen tok fyr etter at føreren var hentet ut. Bildet til høyre viser restene av bilen. Foto: NTSB

Autopiloten kontinuerlig aktivert

Ifølge NTSB var autopilotsystemet i bilen aktivert kontinuerlig de siste 18 minuttene og 55 sekundene før kollisjonen, og åtte sekunder før ulykken fulgte Teslaen en ledebil med en fart på 65 miles per time, cirka 104,6 kilometer i timen.

Mens ledebilen ble fulgt begynte Teslaen å styre til venstre. Tre sekunder før ulykken økte samtidig bilens fart til 70,8 miles per time, cirka 114 kilometer i timen. Ifølge NTSB ble det ikke registrert noen forsøk på unnvikende manøvrer eller bremsing før sammenstøtet.

Autopilot-systemet skal ha gitt føreren signal om å legge hendene på rattet via både lyd- og lyssignaler, men disse signalene ble gitt mer enn 15 minutter før kollisjonen skjedde. Førerens hender ble registrert på rattet tre ganger i løpet av det siste minuttet før krasjet, men ingen hender ble registrert på rattet i løpet av de siste seks sekundene.

NTSB understreker at etterforskningen ennå pågår, og at ingen endelig konklusjon bør trekkes av funnene i den foreløpige rapporten. Byrået sier at etterforskning av dødelige ulykker som regel tar mellom 12 og 24 måneder å fullføre, så det kan altså ta en stund før vi har alle svarene.

Les også: Elon Musk beholder styrelederjobben i Tesla, men er preget av problemene i selskapet »

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen