Tesla Model S og X får oppgradert drivlinje og bedre effektivitet. Det resulterer i høyere rekkevidde.
Tesla Model S og X får oppgradert drivlinje og bedre effektivitet. Det resulterer i høyere rekkevidde. (Foto: Hanne Hattrem, VG)

Tesla Model S og X får enda bedre rekkevidde

Oppgraderer hele drivlinja.

Bilprodusenten Tesla opererer med en filosofi som sier at bilene alltid kan bli litt bedre. Med dette som bakgrunn varsler nå Tesla at Model S og Model X heretter vil produseres i nye og litt forbedrede versjoner.

Først og fremst vil de få den nye og mer effektive motoren som ble utviklet til Model 3. Dette vil igjen føre til at disse modellene får i overkant av ti prosent lenger rekkevidde, ifølge Tesla selv.

De nye Long Range-versjonene av bilene vil heretter ha en rekkevidde etter den amerikanske EPA-standarden på 595 kilometer for Model S (opp fra 539) og 523 kilometer for Model X (opp fra 475). EPA-tallene er tall som bør være mulig å oppnå under de fleste forhold, mens estimerte tall etter den europeiske WLTP-standarden er henholdsvis 610 og 505 kilometer. 

Tesla gjenintrodusererer også Standard Range-varianten av Model S som de fjernet i mars. Det betyr at rimeligste Model S igjen vil starte på 739 000 kroner. 

Raskere hurtiglading 

Med den nye drivlinjedesignen hevder Tesla å oppnå en effektivitet på over 93 prosent. Dette gir seg også utslag i at bilene får mer å rutte med når du trår på gasspedalen – både Standard Range- og Long Range-utgavene får litt bedre akselerasjon.

I forbindelse med den nye drivlinja har Tesla også klart å sørge for at bilene lader hurtigere. I rene tall skal det være snakk om 200 kW på V3 Superchargere og 145 kW på V2 Superchargere.

Dette er en økning på rundt 50 prosent sett mot dagens S- og X-utgaver, men er fortsatt mindre enn Model 3, som har en annen batteriarkitektur og støtter den fulle effekten fra Supercharger V3 på 250 kilowatt. 

Nye dempere

  Foto: Tesla

Et nytt støtdempesystem skal også inn i de to modellene. «Fully-adaptive damping», som det heter på originalspråket, skal visstnok sørge for en mer behagelig eller sportslig kjørefølelse, alt ettersom.

Denne oppgraderingen av demperne vil også sørge for at Tesla kan komme med ytterligere programvareoppdateringer senere.

Foruten dette skal ytterligere småoppdateringer som nye hjullagre og dekkdesign sørge for at bilene i det store og hele blir enda litt bedre. Igjen, ifølge Tesla selv.

En gulrot til eksisterende Tesla-eiere er at de som ønsker å bytte inn sin Model S eller X i en ny, får den såkalte Ludicrous-modusen, som øker akselerasjonen ytterligere noen hakk, uten ekstra kostnad. Denne koster vanligvis rundt 100 000 kroner, men fordrer naturligvis at man kjøper den dyreste varianten av bilen, kalt Performance. 

Slik er Teslas rekkevidde nå sammenliknet med hovedkonkurrentene: 

  Batteri Rekkevidde EPA Rekkevidde WLTP
Tesla Model S Standard Range Ukjent, sannsynligvis 75-80 kWh 459 km* 450 km*
Tesla Model S Long Range 100 kWh 595 km* 610 km*
Tesla Model X Standard Range Ukjent, sannsynligvis 75-80 kWh 402 km* 375 km*
Tesla Model X Long Range 100 kWh 523 km* 505 km*
Jaguar i-Pace 90 kWh 377 km 470 km 
Audi e-Tron 95 kWh  328 km 415 km

* = Teslas rekkeviddetall er foreløpig kun estimater. 

Viste frem selvkjørende Model 3:
Tesla sier du kan tjene flere hundre tusen i året >>>

(Kilde: Tesla)

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen