Tesla Model 3 kommer nå i den billigste varianten med kortere rekkevidde.
Tesla Model 3 kommer nå i den billigste varianten med kortere rekkevidde. (Foto: Frederic J. Brown/AFP/NTB scanpix)

Tesla lanserer endelig den billigste Model 3-varianten

Flytter alt på nett og senker startprisene på alle modeller.

Tesla varsler i dag at de endelig er klare for å selge sin rimeligste Model 3-versjon i USA. Prisen blir som varslet 35 000 dollar, ganske nøyaktig 300 000 kroner med dagens kurs. 

Modellen, kalt Model 3 Standard Range, får en rekkevidde etter den amerikanske EPA-standarden på 220 miles, altså 354 kilometer. 

354 kilometer 

EPA-standarden er strengere enn den europeiske WLTP-standarden, og 354 kilometer er snaue 150 kilometer mindre enn på Model 3-varianten som har vært til salgs i Norge frem til nå.

Batteriet er på 50 kWh, som plasserer denne Model 3-varianten et stykke under biler som Kia e-Niro, Hyundai Kona og Opel Ampera-e, som alle har batterier på mellom 60 og 64 kWh, men langt over de aller fleste «forrigegenerasjons» elbiler.  Toppmodellen har på sin side et batteri på 75 kWh. 

Toppfarten er oppgitt til 225 kilometer i timen, og 0-96 kilometer i timen (60 miles per hour) går unna på 5,6 sekunder. 

Snaue 800 Tesla Model 3 fant veien til norske kunder i februar. Nå lanserer selskapet den lenge bebudede 35 000-dollars-varianten i USA: Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Plus-versjon 

Tesla introduserer også en såkalt Standard Range Plus-variant, med noe lengre rekkevidde på 386 kilometer og «partial premium interior», en mellomting mellom standardinteriøret og premiuminteriøret de frem til nå har levert.

Standard Range Plus byr også på noe høyere toppfart og raskere akselerasjon (5,3 sekunder 0-60 mph), og vil koste 2000 dollar mer enn basisversjonen. 

– For 6 prosent mer penger får du 9 prosent mer rekkevidde, mer kraft og oppgradert interiør, skriver Tesla i et blogginnlegg

Fortsatt noen måneder å vente i Europa  

Standardinteriøret har kun manuelt justerbare seter, stofftrekk i stedet for skinn og færre høyttalere, blant annet. Versjonen med det minste batteriet vil heller ikke kunne velges med det fulle premiuminteriøret. Dette er forbeholdt Mid-Range- og Long-Range-modellene. 

I USA vil Tesla være klare til å levere modellen innen to til fire uker, avhengig av konfigurasjon, mens europeiske kunder fortsatt må vente tre til seks måneder før den rimeligste modellen er mulig å bestille. 

Dagens oppdatering reintroduserer også Model 3-versjonen med den største batteripakken og kun bakhjulsdrift. Denne var tilgjengelig helt i starten, men ble siden fjernet slik at det største batteriet kun var tilgjengelig sammen med firhjulsdrift eller i Performance-versjonen. 

 

Kun på nett

Tesla varsler også at de går over til å selge bilene sine kun på nett fremover, og at de kun vil beholde enkelte av butikkene i høytrafikkområder. Disse vil gjøres om til informasjonssentre og showrooms.

Tesla øker også fristen for å returnere bilen om du ikke er fornøyd til syv dager eller 1000 miles (1609 kilometer), slik at du i praksis ikke trenger å gjennomføre en vanlig prøvekjøring. 

– Du kan bokstavelig talt kjøpe en Tesla, kjøre flere hundre kilometer for en «road trip» med venner og så levere den tilbake gratis, skriver Tesla i blogginnlegget. 

Det nye Model 3-utvalget i USA, med Standard Range og Standard Range Plus. Prisene er oppgitt etter føderale insentiver, og er egentlig 35 000 dollar for Standard Range og 37 000 for Standard Range Plus. Foto: Skjermdump Tesla.com

Setter ned startprisene - også i Norge

Autopilot-pakken har vært inkludert som standardutstyr i de to modellene vi har kunnet kjøpe i Norge så langt, men er nå et tilvalg. Foto: Skjermdump

Tesla gjør også om på prismodellen for autopilot-pakken sin, og det gjør dessuten at startprisene på bilene senkes. 

Full selvkjøring og Autopilot var tidligere en del av samme pakke. Nå er såkalt «traffic aware cruise control», filholder og filskifter en del av en egen Autopilot-pakke til 25 100 kroner, mens du må ut med 41 800 kroner ekstra om du vil ha full selvkjørings-pakken, som gir Naviger på autopilot-funksjonen, autoparkering og Summon, blant annet. 

Autopilot-pakken som tidligere var standard er altså tatt ut, og prisen senket tilsvarende. Har du kjøpt en Model 3 med full selvkjøring er dermed prisen akkurat den samme som om du skulle konfigurert den likt nå. 

Model 3 Dual Motor firehjulsdrift er senket med snaue 25 000 kroner, og koster nå 429 800 kroner. Performance-modellen er senket med nesten 35 000 kroner, og koster nå 521 100 kroner.

Om vi ser på Long Range-varianten virker Tesla nå å ha en omregningskurs fra dollar til kroner på drøye ni, så det bør ikke være umulig at Standard Range-modellen vil starte på rundt 320 000 kroner når den ankommer våre breddegrader. 

Et antall oppgraderinger til fastvaren i bilene skal også leveres til alle nye og eksisterende kunder, melder Tesla. 

Disse vil øke rekkevidden på modellen med lang rekkevidde og bakhjulsdrift fra 499 til 523 kilometer, øke toppfarten til Performance-modellen til 261 kilometer i timen og tilføre rundt fem prosent i maksimal kraft til alle Model 3-utgavene. 

I Norge ser Model 3-utvalget fortsatt slik ut, men startprisene er altså senket. Vi må vente noen måneder til før vi får tilgang til de rimeligere variantene. Foto: Skjermdump

Lenge å vente 

Det har vært en lang stund å vente siden Tesla-sjef Elon Musk først snakket om den famøse Model 3 som skulle koste så lite som 35 000 dollar. Siden da har det kun vært betraktelig dyrere varianter som har vært tilgjengelig. 

Slik har Teslas nettsider sett ut i dag om du har forsøkt å konfigurere en bil. Foto: Skjermdump

Tesla-sjef Elon Musk varslet på Twitter tidligere i uken at det ville komme nyheter fra selskapet torsdag klokken 23, norsk tid, og det har vært spekulert mye i hva selskapet ville annonsere. 

I timene før klokken 23 ble etter hvert alle muligheter til å reservere både Model S, X og 3 tatt ned fra Teslas nettsider, og besøkende fikk servert teksten «The wait is almost over» sammen med en helt svart skjerm. 

Da klokken rundet 23, skiftet Musk selv profilbildet sitt på Twitter til en svart Model 3. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen