Tesla virker å være så selvsikre på at produksjonen av Model 3 går på skinner at de kan skru ned leveringstidene for nye kjøpere.
Tesla virker å være så selvsikre på at produksjonen av Model 3 går på skinner at de kan skru ned leveringstidene for nye kjøpere. (Bilde: Tesla)

Tesla halverer leveringstiden på Model 3

Og åpner for bestilling av Dual Motor- og Performance-variantene.

Tross «produksjonshelvete» og stadige meldinger om problemer i Model 3-produksjonen virker det som om Tesla har fått opp dampen betraktelig. 

Nå har Tesla kuttet den estimerte leveringstiden for nye kjøpere i USA massivt, melder Electrek

  • Den eneste modellen som produseres i dag, modellen med lang rekkevidde og bakhjulsdrift, får kuttet leveringstiden fra 12-18 måneder til 4-6 måneder, ifølge Tesla. 
  • De nye modellene med to motorer (Dual Motor og Performance) går fra 12-18 måneder til 6-9 måneder. 
  • Den billigste modellen med Standard-batteripakke kuttes fra 12-18 måneder til 6-12 måneder. 
Tesla kutter leveringstiden markant på alle utgaver av Model 3, men foreløpig bare i USA. Foto: Skjermdump

Eksisterende reservasjonsholdere som har fått en invitasjon til å konfigurere bilen sin vil få bilen sin i løpet av 12-16 uker, altså tre til fire måneder. 

I rute 

Forrige uke meldte Tesla-sjef Elon Musk at det så ut som om de ville nå en produksjon på 500 biler om dagen i løpet av uken. Det betyr sannsynligvis at målet om 5000 biler i uken innen utgangen av andre kvartal er innenfor rekkevidde.

Ved utgangen av forrige kvartal hadde selskapet over 450 000 utestående reservasjoner på bilen, og så langt har Tesla fokusert på å produsere og levere én enkelt variant av Model 3 for å strømlinjeforme produksjonen mest mulig.

I helgen annonserte imidlertid Elon Musk spesifikasjonene for Dual Motor All-Wheel Drive- og Performance-versjonene av bilen.

 

Konvertert til kilometer betyr det en toppfart på 249 kilometer i timen og den samme rekkevidden på 499 kilometer som enmotorsvarianten med det store batteriet. 

660 000 kroner? 

Det ekstremt minimalistiske dashbordet i Model 3. Bilde: Tesla

Performance-versjonen vil ellers komme med karbonfiberspoiler, 20-tommers hjul og et eget interiørvalg i hvitt. Musk hevder den vil bli 15 prosent raskere og bedre å kjøre enn en BMW M3, i tillegg til at den vil «slå alt i sin klasse på banen». Prisen blir 78 000 dollar med alle tilvalg inkludert med unntak av autopilot.

Om vi sammenlikner med prisen andre Tesla-modeller i dag er det omtrent det samme som den billigste Model X-utgaven i USA, som koster 79 500 dollar. I Norge må du i skrivende stund ut med 674 920 kroner for den samme bilen, så rundt 660 000 kroner for den heftigste Model 3-varianten virker sannsynlig. Autopilot og maskinvare for «full selvkjøring» kommer altså i tillegg, og koster 8000 dollar ekstra. 

Den vanlige tomotorsversjonen får på sin side en 0-60 mph-tid (0-96 km/t) på 4,5 sekunder og toppfart på 225 kilometer i timen, til en kostnad på 5000 dollar utover den vanlige prisen på bilen. Enmotorsutgaven har for øvrig en 0-60 mph-tid på 5,1 sekunder. 

Vi har sendt en forespørsel til Tesla Norge om disse nye leveringstidene får konsekvenser for norske reservasjonsholdere, men foreløpig ikke hørt tilbake. Det har vært ventet at de første bilene vil dukke opp på norske veier i starten av 2019. 

Det kan også virke som om den enkleste utgaven av bilen vil drøye en stund enda. I et svar til en ventende kunde på Twitter svarte Elon Musk at å levere den billigste Model 3-en nå ville føre til at Tesla taper penger og dør. Han skrev at selskapet trenger tre til seks måneder etter at produksjonen når 5000 i uka for å kunne levere 35 000-dollars bilen og leve videre. 

 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen