Virgins elektriske Formula E-racerbil. (Bilde: Virgin)

Tesla får kanskje en ny og mektig konkurrent

Virgin har hintet om de skal begynne å lage elbiler.

Modellene til Elon Musks selskap Tesla er nok ennå de mest profilerte elbilene, men stadig flere ser ut til å ane et stort potensiale i elektriske biler. Nå ser det ut til at en annen stor aktør har planer om å kaste seg ut i markedet, nemlig det digre konglomerat-selskapet Virgin, skriver Extremetech.

Virgin-grunnleggeren Richard Branson ble nylig intervjuet av Bloomberg TV, hvor han blant annet ble spurt om hvorvidt selskapet hans har planer om å bli med på elbil-karusellen.

Jobber med elbiler

– Vi har flere grupper som arbeider med elektriske biler. Så du vet aldri – det kan godt være at Virgin vil begynne å konkurrere med Tesla på bilmarkedet, akkurat som vi allerede gjør innen romfart. Vi får se hva som skjer, sa Branson i intervjuet.

Richard Branson har tydeligvis ambisjoner om å også entre elbilmarkedet.
Richard Branson har tydeligvis ambisjoner om å også entre elbilmarkedet. Foto: Helga Esteb/Shutterstock.com

Noen flere detaljer ga han ikke i denne omgang, men basert på uttalelsene ser det altså unektelig ut til at selskapet på ett eller annet tidspunkt kommer til å slippe sine egne elbil-modeller.

Virgin har et godt utgangspunkt for å produsere sine egne elbiler, da selskapet allerede har en fot innenfor industrien. Virgin har nemlig et eget lag i den relativt nystartede racing-klassen Formula E, nemlig Virgin Racing. Formula E er en egen klasse for elektriske racerbiler, hvor både drivverket og motoren til bilene bygges av lagene selv.

0-100 på tre sekunder

Bilene i Formula E-klassen ligner på vanlige Formel 1-biler. De er i stand til å aksellerere fra 0-100 kilometer i timen på 3 sekunder, og har en topphastighet på 225 kilometer i timen. Støynivået på bilene ligger på kun 80 desibel, mot 130 desibel på vanlige Formel 1-biler.

Batteriene i bilene holder bare i rundt 20 minutter, så i stedet for å lade opp bilene benyttes det en annen løsning som innebærer at føreren simpelthen hopper inn i en annen bil når batteriet begynner å gå tomt for strøm. Hvert lag disponerer fire biler og to førere hver, og det er til sammen ti lag.

Gjennom at Virgin altså bygger både den elektriske motoren og drivverket til bilene sine, har selskapet altså erfaring som kommer nyttig med dersom selskapet skal begynne å lage sine egne elbiler helt fra grunnen av. Hva slags biler det eventuelt blir snakk om er uvisst, men det ser ikke usannsynlig ut at selskap for eksempel kan komme opp med en utfordrer til den potente Tesla Model S.

Det blir stadig trangere på elbilmarkedet: Nå skal trolig også den store elektronikkprodusenten Foxconn kaste seg på »

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen