Telio får kjeft

IP-telefonileverandøren Telio lanserte denne uken sitt mobilabonnement, hvor det fokuseres på at operatøren tilbyr det billigste mobilabonnemenet, og at det er gratis å ringe. Denne markedsføringen reagerer Forbrukerombudet på.

Telio går ut med at de troner høyest på Post- og teletilsynets prisoversikt, Telepriser.no, med en månedlig utgift på 99 kroner med deres abonnement.

Forbrukerombudet mener Telio ikke kan reklamere med at de er billigst. Nå har de sendt brev til Telio i forhold til påstanden om at operatøren har Norges billigste mobilabonnement.

– For å bruke en slik påstand må de ha belegg for det. Da må de være billigst uansett, og det må passe uansett hvilket bruksmønster man har, sier Petter Bugten, jurist hos Forbrukerombudet til Amobil.

Stridens kjerne er at Telio reklamerer med at de er billigst i forhold til det bruksmønsteret som Telepriser.no tar som utgangspunkt. Det vil si 20 minutter fordelt på 11 samtaler i uken.

TELIOS MOBILTILBUD:

Mandag 15. mai lanserte Telio sitt mobilabonnement. Operatøren lover best ringepris, og at det koster null kroner å ringe. [Les sak]

Nå går Forbrukerombudet ut mot Telio, og det de kaller villedende markedsføring.

HVOR MYE KOSTER DET?

Om du ringer mer enn 37 minutter i uken, fordelt over 11 samtaler, og sender 18 SMS, er det andre operatører som er billigere. [Kilde: Telepriser.no]

Om du er en storbruker, kan Telios abonnement bli direkte ulønnsomt. Sjekk hvilket abonnement som lønner seg for deg på Telepriser.no.

Om du har et annet bruksmønster er realiteten en annen. En litt mer aktiv mobilbruker kan få en lavere mobilregning med en gang hun ringer mer enn 37 minutter fordelt over 11 samtaler i uken, og sender 18 SMS.

Telio er med andre ord bare billigst for noen spesifikke bruksmønstre, og de kan derfor ikke påstå at du kommer best ut med deres abonnement.

Null kroner

Forbrukerombudet reagerer også på Telios markedsføring. Budskapet operatøren formidler til forbrukere er at det koster null kroner å ringe med Telios abonnement. Dette stemmer imidlertid ikke. Det er bare de første 30 minuttene hver måned som er inkludert i prisen, og uansett må du betale en oppstartsavgift på 59 øre for hver samtale.

– I utgangspunktet er det sånn at man ikke kan si at det er gratis å ringe dersom det er knyttet noen kostnader til gratisproduktet, sier Bugten.

Telios bruk av null kronersbudskapet er ikke noen nyhet for Forbrukerombudet. Ombudet har vært i kontakt med Telio tidligere på grunn av det samme budskapet knyttet til selskapets IP-telefonitilbud.

– Telio har fokusert på enkeltelementer, og ikke informert om andre elementer i prisen. Hvis man bare opplyser om ett priselement og det er andre elementer som burde vært opplyst om, kan det være villedende, sier Bugten.

Etter at du har brukt opp de 30 første ringeminuttene, koster det 89 øre i minuttet å ringe utover dette. Du må også betale en månedspris på 99 kroner, og etableringsprisen varierer fra 99 til 495 kroner, avhengig av om du er Telio-kunde fra før eller ikke.

Telio skriver også på sine hjemmesider at de har "støtte for GPRS, EDGE og 3G uten tillegg i pris". Under prislisten for tilleggstjenester, skriver Telio at tjenestene er gratis, altså at du ikke betaler noe for å etablere tjenesten og ikke betaler noen månedsavgift.

Støtte for GPRS, EDGE og 3G er imidlertid gratis hos så godt som alle mobiloperatører, og så vidt Amobil erfarer, er det ikke mulig å opprette et abonnement i dag uten at dette er inkludert. Det eneste unntaket er kontantkortet fra Noextras.net, hvor du må betale for å få tjenesten aktivert.

– Merkelig å fokusere på

Bugten hos Forbrukerombudet har selv ikke sett dette, men mener det er litt rart å fokusere på at noe er gratis når det ikke koster noe hos alle de andre. – Men det er klart at poenget må jo være å opplyse så godt man kan om alle sentrale forutsetninger om tilbudet, og det gjelder selvfølgelig ting som ikke koster noe og som er billig, sier han.

Telio tar for øvrig 9,99 kroner per megabyte du laster ned via GPRS, EDGE og 3G, så tjenesten er langt fra gratis.

Telio har ikke svart på våre henvendelser i dag.

(Kilder: Telio.no, Telepriser.no)

Kommentarer (5)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen