Telesyndere skal straffes

Det er ikke mange teleselskaper som har satt kundeservice i høysetet. Og som fortvilet telekunde er det ikke alltid lett å bli hørt eller å få hjelp.

Ofte er enten ventetiden lang, kundebehandlerne stivbeinte eller så får du en herlig kombinasjon av de to. Frem til nå har du som kunde ikke hatt noen klageinstans for å rapportere den dårlige servicen.

Klaging gjøres enklere
Nå foreslår Samferdselsdepartementet å opprette klageorganet Brukerklagenemnda For Elektronisk Kommunikasjon, slik at det skal bli vanskeligere for teleselskapene å drive slett kundebehandling.

 

Høringsnotatet fra departementet gikk ut til i overkant av 200 teleselskaper, men kun få viste interesse og møtte på høringen.

 

Blant sakene som ble drøftet er spørsmålet om selskapene det klages på skal måtte betale et gebyr for dårlig kundeservice, og hvilke verktøy den nye nemnda skal ha for å stramme opp selskapene.

 

Direktør i Post- og Teletilsynet som frem til nå har mottatt mange av klagene den nye nemnda vil ta seg av, sier at både Sverige og Danmark har hatt slike klageorganer.

 

I begynnelsen vil klagenemnda være frivillig, og basert på avtaler med hvert enkelt teleselskap, men Post- og Teletilsynet ønsker at det på sikt vil komme obligatoriske lover som regulerer dette.

 

Nemnda skal opprettes i første halvår i 2006.

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen