Telenors mobilnett var nede igjen

Situasjonen skal nå være normalisert for hele landet.

Nødnummer

Ta ut SIM-kortet
Nødnummer skal fungere som normalt, men det kan være vanskelig å nå gjennom med Telenor-abonnement. Dersom du plukker ut SIM-kortet og starter telefonen uten SIM-kort kan den koble seg til Netcoms fungerende mobilnett. Dette vil fungere også om telefonen din er låst til Telenor. Løsningen fungerer kun for nødnumrene 110, 112 og 113.

Oppdatert:
Feilen skal ha oppstått i en server i Trondheim som tok seg av forbindelsen mellom Trondheim og Bodø. Fordi nettet er nærmere kapasitetsgrensen enn hva Telenor tidligere har trodd har dette bruddet fått konsekvenser som liknet litt på hendelsen forrige helg, men i en betydelig mindre skala.

Etter en kontrollert nedstenging av GSM-nettet skal mobilnettet i sin helhet ha vært oppe ved normal kapasitet igjen rundt klokken halv seks i kveld. 3G-nettet ble ikke skrudd av på noe tidspunkt.

18. mai forårsaket kabelbrudd nedetid for både kunder i både Telenor og Netcoms mobilnett. Siden den gang har Telenor opplevd to samtidige kabelbrudd, og pinsehelgens tolv timer lange totalkræsj. I går la Telenor seg langflate etter den store feilen som sammenfalt med pinseutfart og flom på østlandet.

I dag rapporterer Telenor igjen om trøbbel med mobilnettet. Foreløpig har Telenor kommet med to statusoppdateringer på Facebook.

Prøv dette:
På sine Facebook-sider anbefaler nå Telenor kundene å låse telefonen til 3G i innstillingene for nettverk eller operatør. Dette er fordi man mistenker at feilen i hovedsak rammer GSM, også kjent som 2G.

- Indikasjoner på at det skal være problemer

- Jeg kan bekrefte at vi har fått indikasjoner på at det skal være problemer med å ringe fra mobil til mobil i områder i Tromsø og Trondheim. Om det er en av ti eller ti av ti som har problemer, vet jeg ikke ennå, fortalte Telenors dekningsdirektør Bjørn Amundsen i en kommentar til VG Nett klokken halv tre i dag.

Ved firetiden har Dagbladet kommet i kontakt med Amundsen, som sier at Telenor helst skulle vært foruten dagens problemer.

- Omfanget er på langt nær så omfattende som sist. Jeg håper med hele mitt hjerte at det ikke utvikler seg til å bli så ille, forteller dekningsdirektøren videre til avisen.

Hovedsaklig taletrafikk

Problemene skal i hovedsak ha rammet taletrafikk, mens tekstmeldinger så langt ser ut til å gå som normalt. Det er usikkert om feilen begrenser seg kun til enkelte områder eller ikke.

Ventelos driftsmelding kan fortelle at mobilkunder på vestlandet og i Nord-Norge har problemer med mobile tjenester. Foreløpig er oppgitt tid for feilretting "I løpet av dagen".

Alt OK hos NetCom

Kommunikasjonssjef i NetCom, Øyvind Vederhus, opplyser at alt fungerer som det skal i Norges andre landsdekkende mobilnett. Kunder som har problemer med å ringe nødnummer kan altså få kontakt ved å ta ut SIM-kortet fra Telenor. Dermed står telefonen fritt til å bruke NetComs nett. Dette fungerer imidlertid kun for nødnumrene.

Telenors egne driftsmeldinger finner du her. Foreløpig er den siste driftsmeldingen fra 14. juni.

Saken oppdateres.

Les mer om den siste månedens mobilkrøll

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen