Telenor vil kompensere for pinsekaos

Tre millioner Telenor-kunder kunne verken ringe eller sende meldinger da selskapets mobilnett falt ut i pinsehelgen. Det tok 11 timer før Telenor fant feilen, og det tok 18 timer før den også var rettet. Utfallet var det største siden GSM-nettet ble etablert i 1993.

- Bare glem å sende meg noen regning for denne måneden! lød en av de frustrerte kommentarene fra Nettavisens lesere da vi omtalte saken.

Koster noen millioner
Og nå sier Telenor at selskapet vil kompensere for all bruk av mobil gjennom pinsehelgen. Feilen var rettet lørdag, men Telenor tar likegodt kundenes regning for hele pinsehelgen fram til midnatt mandag.

- Våre kostnader er ikke det viktigste her, men det vil nok beløpe seg til noen titalls millioner kroner, sier kommunikasjonsdirektør Torild Uribarri på Nettavisens spørsmål om hva dette vil koste selskapet.

- Det viktigste er å få sagt unnskyld til våre kunder. Vi håper dette er et OK plaster på såret, legger hun til.

- Kompensasjon på sin plass
- God dekning og stabilt nett over hele Norge er kjernen i vår virksomhet. Når en så stor feil inntreffer, er kompensasjon på sin plass. Ingen av våre privat- eller bedriftskunder blir fakturert for bruk av mobiltjenester i pinsehelgen, sier Ragnar Kårhus, administrerende direktør i Telenor Norge, ifølge en pressemelding.

Fra fredag til mandag
Telenor sier det ikke blir fakturert for mobiltjenester som er benyttet i perioden fredag 10. juni klokka 00.01 til mandag 13. juni klokka 23.59. Dette gjelder all mobiltrafikk, både i inn- og utland; taletrafikk, tekst- og bildemeldinger, innholdstjenester - samt bruk av mobilt internett på mobiltelefon, nettbrett og pc.

Les også: Nå virker mobiltelefonene igjen.

- Beklager på det sterkeste
- Det er alltid en risiko for at feilsituasjoner kan oppstå, men dette er den mest omfattende feilen vi har hatt siden mobilnettet ble åpnet i 1993. Det er en feil vi på det sterkeste beklager, sier Kårhus.

Kartlegger årsaken
Telenor kan fremdeles ikke si med sikkerhet hva som førte til feilen.

- Vi jobber fremdeles med å komme til bunns i hva som var årsaken. Vi vil i løpet av uken levere en rapport til myndighetene, og vi vil informere pressen når vi har funnet den endelige feilkilden, sier kommunikasjonsdirektør Torild Uribarri.

Det som er kjent er at feilen trolig lå i en dataserver i Oslo. Da den ble restartet, våknet mobilnettet til liv igjen.

Telenor sier deres oppmerksomhet nå er rettet inn mot å sikre en stabil driftssituasjon, kartlegge årsakene til feilen og forhindre at en tilsvarende situasjon oppstår i fremtiden.

Midt under flommen
I tillegg til rundt 3 millioner mobilkunder i Telenor, ble også kunder i Ventelo, Djuice, Talkmore, Ludo og Network Norway rammet. Disse selskapene leier plass i Telenors mobilnett.

At feilen oppsto fredag formiddag - midt under flommen - og først var rettet dagen etter, første til store problemer for mange. Blant annet ble det vanskelig å nå fram på nødnummer.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen