Telenor tar det hele og fulle ansvaret

Legger seg langflate etter mobilkrøllet i pinsehelgen.

Konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i Telenor konstaterer at feilen er den alvorligste som har rammet mobilnettet siden dets opprettelse i 1993.
Konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i Telenor konstaterer at feilen er den alvorligste som har rammet mobilnettet siden dets opprettelse i 1993.

Når Telenor-ledelsen i dag troppet opp foran et samlet pressekonferanse for å redegjøre for årsakene til problemene i forrige uke, var det for å sende et utvetydig signal til myndighetene og til det norske folk: Selskapet tar det hele og fulle ansvar for problemene i forrige uke.

– Dette er det alvorligste problemet vi har opplevde siden mobilnettet ble åpnet i 1993, sa konsernsjef Jon Fredrik Baksaas.

Han ble flankert av blant andre direktør for drift og utbygging i Telenor Norge, Ingrid R. Lorange. Hun var, i likhet med sine kolleger, klar på at ansvaret helt og holdent er Telenors.

– Dette er vårt ansvar. Vi ønsker ikke å navngi underleverandører som har levert komponenter som har vært involvert i hendelsen, for dette er utelukkende vår egen feil, svarte Lorange på spørsmål om det var aktuelt å dele skylden med andre.

Beklager til kundene

– Fredag i pinsehelgen er trafikkmessig en av de travleste dagene i året i mobilnettet vårt. Problemene kunne med andre ord ikke inntruffet på et stort verre tidspunkt, sa norgessjef Ragnar Kårhus.

Han fremførte en dyp beklagelse overfor kundene.

– Jeg er forferdelig lei meg for det som skjedde. Våre kunder skal kunne kreve og forvente å komme i kontakt med sine nærmeste, mente Kårhus, som la til at utfarten og flommen i det sentrale østlandsområdet forverret krisebildet.

– Parallelt med at vi måtte håndtere problemene med mobilnettet, opprettet vi også løpende kriseberedskap i forbindelse med flommen som truet med å ta ned deler av fibersambandet vårt, sa Kårhus.

Ingrid Lorange vil ikke navngi underleverandører av Telenor som har levert komponenter i kjernenettet hvor problemene oppstod.
Ingrid Lorange vil ikke navngi underleverandører av Telenor som har levert komponenter i kjernenettet hvor problemene oppstod.

Derfor oppstod feilen

Telenor har nå kartlagt hele årsakssammenhengen bak det massive nettutfallet som fant sted på en av årets mest utsatte dager i mobilnettet. I en rapport som i dag ble sendt til Post- og teletilsynet (PT), redegjør selskapet for begivenhetene som rammet mobilnettet tidlig fredag ettermiddag.

– Feilen oppsto i forbindelse med omstart og programvareoppdatering på en sentral server for mobilt bredbånd. Serveren ble restartet på grunn av driftsforstyrrelser som berørte noen kunder. Rett etter denne omstarten oppstod imidlertid problemer med mobiltrafikken i store deler av landet, skriver Telenor i en pressemelding knyttet til rapporten.

Da serveren ble tatt ned oppsto det selskapet omtaler som en signaleringsstorm.

– Telenors overvåkingssystemer viste at trafikken mellom servere i mobilnettet økte langt utover normalt nivå. Denne interne trafikken mellom serverne kalles signaleringstrafikk. Den økte signaleringstrafikken fikk etter hvert et så stort omfang at serverne ikke lenger klarte å koble anrop og sms til mottakere, skriver Telenor.

Operasjonen med å restarte serveren tok ti minutter. Da den var oppe og gikk igjen, eskalerte problemene ytterligere.

– Under feilsøkingen fikk vi indikasjoner på at den kontrollerte omstarten av serveren for mobilt bredbånd kunne ha utløst problemene, men det var uklart hvordan dette kunne påvirke taletrafikken. Det er ikke normalt at en omstart skaper så stor signaleringstrafikk mellom serverne i nettet som det vi opplevde på fredag. Signaleringstrafikken skapte også forstyrrelser på flere enheter i nettet, og det var derfor vanskelig og tidkrevende å lokalisere feilårsaken og rette opp feilen, sier Kårhus.

Norgessjef Ragnar Kårhus beklager dypt overfor kundene som han mener skal forvente bedre av Telenor.
Norgessjef Ragnar Kårhus beklager dypt overfor kundene som han mener skal forvente bedre av Telenor.

Nettet normalisert rundt midnatt

Omfattende feilrettingsforsøk ble umiddelbart iverksatt flere steder i nettet. Under søk og forsøk på feilretting, fant teknikere ut at en taleserver var spesielt belastet. Denne ble frakoblet og deretter satt opp på nytt.

Situasjonen ble da gradvis forbedret i hele mobilnettet. Det ble deretter besluttet å gjennomføre tilsvarende operasjon for alle taleserverne i nettet. Da dette var utført rundt midnatt natt til lørdag, normaliserte situasjonen seg.

Telenor mener nå at signaleringstrafikken økte langt mer enn normalt etter restarten, fordi signaleringsnivået i nettet allerede var høyt.

Selskapet har gjennomført en rekke tiltak som skal beskytte mobilnettet mot lignende hendelser.

- For det første har vi økt kapasiteten i nettverket. I tillegg har vi etablert beskyttelsesmekanismer som trer i kraft ved unormale økninger i signaleringstrafikk. Sammen med flere andre tiltak har dette redusert sannsynligheten for at vi kommer til å stå overfor samme type feil som vi opplevde 10. juni, sier Kårhus.

Kommentarer (27)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen