Telenor straffer sparsomme kunder

Alternativ tekst mangler

Dersom du er kunde hos Telenor, bruker mobiltelefonen din lite og trenger hjelp fra kundeservice, kan du risikere å vente i telefonkø lengre enn storkunder.

NRK.no skriver at TV-programmet Forbrukerinspektørene nå kan avsløre at Telenor i all hemmelighet har hatt en køordning hvor storbrukere blir prioritert først.

– Ikke hemmeligholdt
– Vi har ikke hatt noe ønske om å hemmeligholde dette. Men vi har ikke gått ut med noen reklamekampanje heller, sier informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan, til Amobil, og legger til at denne typen sortering blir brukt av mange store bedrifter.

Telenors køsystem sorterer kunder etter hvor mye de faktureres for hver måned. Sorteringen er i to trinn: De som ringer for mer enn 500 kr i måneden, og de som ikke gjør det. I perioder med stor trafikk vil kunder som bruker telefonen for mer enn 500 kroner slippe til først.

I følge Krokan er det de kundene som har størst regning som ringer til kundeservice mest, og at Telenor ønsker at disse kundene skal få lettere tilgang til hjelp også i perioder det er mange som ringer til kundeservice.

– Vi har en overordnet målsetning om å ha en gjennomsnittlig ventetid på 50 sekunder for alle kunder, men i perioder med mye trafikk er det storkundene som slipper til først, sier Krokan.

Netcom har en enda høyere målsetning enn Telenor, og ønsker at kundene skal slippe å vente i mer enn 30 sekunder. Det er også den gjennomsnittlig ventetiden selskapet har i dag, forteller kommunikasjonssjef i Netcom, Guri Wormdahl.

Prioriterer annerledes
Men noen prioritering av kunder etter hvor mye de bruker telefonen har Netcom ikke. Operatøren prioriterer heller ut i fra hva slags abonnement kunden som ringer har. Dersom en kunde med Smarttalk-abonnement ringer inn, vil samtalen automatisk bli overført til den kundebehandleren som har best kunnskap om dette abonnementet. Det samme gjelder andre abonnement fra selskapet.

– Dette er en sortering etter hva slags kunde det er, slik at alle skal få best mulig hjelp, sier Wormdahl, og understreker at ingen vil måtte vente lengre i kø fordi en type kunde slipper til først.

Bruk kjeft
Dersom du bruker lite penger på mobilen din, er Telenor-kunde og har dårlig tid, finnes det allikevel måter å komme raskt frem på. Tidligere i høst ble det nemlig kjent at du kan banne deg frem i køen.

(Kilde: NRK.no)

Kommentarer (30)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen