Telenor slaktes av kundene

Det er den årlige undersøkelsen Norsk kundebarometer, gjennomført av handelshøyskolen BI, som avslører dette.

Listen rommer 177 selskaper, og Telenor klarer kunststykket å kapre to av bunnplassene. Forklaringen er at vi på 162. og 164. plass finner henholdsvis mobildelen og internettdelen av Norges definitivt største telekommunikasjonsoperatør.

Synker som en stein

Mens Telenors mobilenhet i 2006 scoret 68,2 av 100 oppnåelige poeng i kundetilfredshet, har tilfredsheten i 2007 sunket til 60,9 poeng. Dette utgjør det største fallet blant alle de tre mobilselskapene som figurerer på listen.

Her er alle tallene for i år og i fjor:

 
Tilfredshet 2007 (2006)
Lojalitet 2007 (2006)
Telenor
60,9 (68,2)
72,6 (75,1)
Netcom
67,7 (67,2)
71,3 (73,7)
Chess
74,9 (75,1)
77,7 (82,6)








Telenor er i særklasse det mest upopulære selskapet av disse tre, og har dermed overtatt den lite attraktive sisteplassen som i fjor gikk til Netcom. Telenor er dessuten et av de mest upopulære selskapene uansett bransje.

Chess på topp

Chess er nok en gang det selskapet som havner høyest på listen, og kan, til tross for at de sammenlignet med fjoråret opplever en marginal nedgang, dermed skryte av at de har de mest fornøyde kundene. Selskapet plasserer seg på en respektabel 32. plass når vi ser på landsoversikten uansett bransje.

Chess er også det selskapet som i mobilsammenheng har de mest lojale kundene, men her er fallet markant fra 2006 til 2007. Til tross for at alle de tre selskapene i tabellen over opplever synkende lojalitet, er det ingen som rammes så hardt av nedgangen som Chess.

Netcom øker

Netcom er det eneste selskapet hvis kunder rapporterer økende tilfredshet fra 2006 til 2007.

Noen vil mene dette er et slag i ansiktet på Telenor som i år passeres av Netcom med god margin. For litt over ett år siden konstaterte Telenors direktør for privatmarkedet, Berit Kjøll, at selskapet skal ”danse med kundene”, og at hele organisasjonen skal gjennomsyres av kundeorientering.

– Telenor blir av mange kunder oppfattet som arrogante, upersonlige og uoversiktlige. Vi tar nå et oppgjør med gammel monopolkultur og ingeniørdrevet produktorientering. Vår visjon er å bli et gjennomsyret kundedrevet selskap, sa ifølge Teleavisen Kjøll da hun talte i Norsk teleforum i mars i fjor.

Den siste tilbakemeldingen fra Telenors egne kunder tyder på at det gjenstår mye dansing før målet om å være et av landets best likte selskaper er innen rekkevidde.

Vinneren er Toyota
Helt øverst på listen over selskapene med landets mest tilfredske kunder finner vi Toyota, Hurtigruten og Flytoget.

Listen kan i sin helhet betraktes på www.kundebarometer.com.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen