Telenor senker prisene

Telenor kutter nå prisene på de selvbetjente abonnementene sine. Det største kuttet kommer på abonnentet Djuice Allstar, som går fra en minuttpris på 79 øre til en ny minuttpris på 69 øre. Operatøren kutter også prisen på abonnementet FriFiks fra 69 øre per minutt til 64 øre per minutt.

I dag ligger Telenors to selvbetjente abonnementer på 12. og 13. plass på Post- og Teletilsynets prisoversikt Telepriser.no. Når de nye minuttprisene, trer i kraft 1. januar, vil de to abonnementene trolig komme noen hakk nærmere toppen av listen. Atle Lessum i Telenor vil imidlertid ikke gå med på at Telenor har planer om å starte en ny priskrig:

- Vi vil ikke starte noen ny priskrig. Vi har lovet våre kunder å være konkurransedyktige, og vi ser at vi bør gjøre noen endringer i prisene for at vi fortsatt skal være det, sier han til Amobil.

Når kjempene på toppen senker prisene, kan det bety lang nese for mindre operatører som ikke har like store muligheter til å presse prisene. Mobyson er en av småoperatørene som ligger blant teten på listen til Telepriser.no, med en minuttpris på 79 øre. Operatørens daglige leder, Thomas Sandaker, lar seg ikke affisere av Telenors nye sjarmoffensiv:

- I utgangspunktet er ikke dette noen trussel. Vi er fortsatt billigere totalt sett, sier Sandaker.

- Lureprodukter
Videre benytter han anledningen til å lufte sine tanker rundt Telenor, Netcom og Chess sine sjarmoffensiver, hvor operatørene senker ringe- og SMS-priser med noen få øre av gangen. Han mener at de store operatørene slik selger kundene det han kaller for lureprodukter:

- De tar bort ett øre her og ett øre der. Likevel er totalprisen høyere enn konkurrentenes, fortsetter han.

Med det i bakhodet ser han ikke på de store aktørene som noen trussel, og har derfor ingen planer om å gjøre endringer i Mobysons priser nå. Men skulle Telenors siste prisstunt utvikle seg til en priskrig, er Sandaker klar i sin tale:

- Da er det klart vi er med.

Mer selvbetjening
Selvbetjente abonnement har blitt stadig mer populære. De kjennetegnes som oftest av at du som kunde får lavere priser mot at du selv administrerer abonnementet ditt via internett.
Fra operatørens nettsider kan du administrere abonnementet ditt, fylle på mer ringetid, betale regningene og komme i kontakt med kundestøtte.

De lavere prisene kommer av at de største kostnadene en mobiloperatør har, er fakturering og kundeservice. Når regninger på papir og lange telefonsamtaler kan erstattes med elektronisk faktura og kundestøtte per e-post, sparer operatørene store summer.

Lessum i Telenor er overbevist om at selvbetjente mobilabonnement bare kommer til å bli større. Han drar paraleller til nettbank, hvor kundene har mulighet til å gjøre alt fra å betale regninger til å søke om lån via PC-en:

- Se bare på hvor mange som har sluttet helt å gå i banken de siste årene på grunn av nettbank, sier han.

Det er imidlertid ingen fare for at selskapet kommer til å kutte ut tjenester som personlig kundestøtte via telefon med det første:

- Det er fortsatt så mange kunder som vil ha personlig kontakt med et menneske når de henvender seg til oss, at denne typen tjenester kommer vil til å fortsette med lenge, sier han.

(Kilder: Digi, Telenor, Telepriser.no, Mobyson)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen