Telenor får pepper

First Tuesday holdt sitt første møte etter sommerferien, og det var som vanlig godt oppmøte, og Rockefeller var fylt opp. Det hender det er mindre oppmøte når sol og varme lokker folk annet steds, men et raskt overslag viste at det lå ca. 400 navnelapper klare, i tillegg var det mange som kom uten at det var gjort klart navnelapper for dem, så en tar neppe hardt i om en anslår det var rundt 500 deltakere tilstede.

Tema for kvelden var mobilteknologi, og som vanlig var det ledere og eksperter som stod for foredragene. Vanligvis er det Bjørn Semundseth som leder møtene, men siden han var forhindret så det var i stedet Truls Berg som var kveldens møteleder.

John Strand, teleanalytiker i Strand Consulting

John Strand er ofte intervjuet når det er spørsmål om hendelser og trender innen mobilteknologien, denne gangen kjørte han etter eget manuskript og det med et utrolig høyt tempo. Han hadde mye på hjertet, blant annet 10 tabu-emner for telekombransjen som hemmer innovasjon og utvikling, hvordan bransjen er bygget opp med bl.a. netteiere og virtuelle operatører, og utviklingen videre.

Blant annet kunne han nevne at allerede i dag er utviklingen kommet så langt i enkelte land som blant andre Sverige og Østerrike at mange med trådløst bredbånd ikke har bredbånd over kobber, og hans spådom var at ADSL er i ferd med å komme til veis ende, og at fiber da blir for helt spesielle brukere. IP-TV er endel omtalt i Norge for tiden, men også dette mente han var en blindgate som forretningsmodell, allerede i dag er konkurransen så hard i mange land at gratis IP-TV er med i pakken, og i tillegg lovlig gratis nedlastning av det meste av musikk.

Morgendagens vinnere regnet han med ville være Yahoo, Google, Skype og MSN, mens mobiloperatører som Orange og Vodafone var gårsdagens vinnere.

Her hjemme på berget var det Telenor som ble satt under lupen, og oppsummeringen var at websidene deres var tynne med gode hensikter med lite med tjenester. De tjenestene som var der var ikke plagsomt avanserte, og Telenor var heller ikke direkte billige. Dette i sterk kontrast til Skype som har få folk men mange tjenester.

Det er ikke plass til å gi full omtale av alle hans tanker, men First Tuesday har lagt ut foilene hans, se under.

Geir Løvnes, teknisk direktør i Network Norway

Nestemann ut var Geir Løvnes som hold foredrag under tittelen "Mobile trender – Hvordan halvere kostnaden og doble gleden?" I korte trekk gikk det ut på å øke volumet slik at prisene kunne reduseres, slik at en fikk ytterligere volumøkning osv, som i en god sirkel. Noe av nøkkelen for å få til dette lå i å skape behov for adferdsendring, et begrep flere foredragsholdere benyttet denne kvelden. Et viktig moment er endringene i distribusjonsmodellen, fra å flytte fysiske varer til å legge vekt på å flytte data på nett. Han merket seg at diverse bransjer reagerte svært forskjellig på det som hendte: musikkbransjen valgte å satse på kopisperrer, aviser gikk raskt fra betaling for tilgang til å heller tjene på reklame, mens IT-bransjen ga bort basisfunksjoner gratis, men tok seg betalt for ekstrafunksjonalitet. Nøkkelen her er da forretningsmodellen.

Forretningsmodellen innen mobil består i dag av 3 hovedblokker: radionett med nasjonal dekning, kjernenett med tjenester som SMS, MMS osv, og til slutt den øverste hovedblokken med prisplaner, marked og kundestøtte. De tradisjonelle mobilnettoperatørene (MNO) som eier sine egne kjernenett, leverer tjenester som omfatter alle hovedblokkene. I tillegg til disse har en mobilvirtuelle nettoperatører (MVNO) som kjøper aksess av MNO-selskapene, men ordner resten selv. Kjente selskaper her er Ventelo, TDC og Tele2. Til slutt er det de rene tjenesteleverandørene (SP) som setter ut alt annet enn den øverste blokken, f.eks. Chess, Onecall og Lebara. Det interessante her er at MNO-selskapene tjener svært godt og får være i fred, noe også flere foredragsholdere kommenterte. Det er noen få som driver som MNVO, mens det er mange på SP-siden, der de fleste går med tap. Resultatet er at kjernenettene drives etter mer eller mindre vellykket lokal konkurranse, mens resten blir en global konkurranse, til desto større glede for forbrukere flest.

Matthias Peter, adm. direktør i Ice.net

Matthias Peter holdt et foredrag med tittelen "Mobilt bredbånd i Norge. Hvor er vi nå og hva kan vi forvente?" Han viste til at hotspot-bransjen har feilet i Norge, blant annet er den ikke sømløs, og viste til egen bedrift som et alternativ. I diskusjonen om mobilt bredbånd understreket han at det er stor forskjell på mobilt bredbånd og bredbånd på mobilen; hans kunder var gjerne folk på farten med laptop og behov for oppkobling.

I likhet med andre talere var han kritisk til operatørene av kjernenettene, og han gikk så langt som å si at markedsmulighetene for Ice.net oppstod på grunn av underinvesteringer i 3G/turbo3G, og med en fremtidsutsikt til 1 million brukere innen 2010 virket han trygg på at mulighetene ville bestå i lang tid fremover. Han var også enig med John Strand i at ADSL-markedet ville endres, der brukere ville heller gå over til mobil bredbånd, mens fiber overtok resten av ADSL-markedet.

Lars Ingvard Hoff, Telenor R&I

På dette tidspunktet hadde Telenor mottatt en god del pepper, men Lars Ingvar Hoff forfulgte ikke det temaet. I stedet snakket han om fremtidsvisjoner for nye SIM-kortfunksjoner. Per i dag brukes SIM til nettverks-ID og telefonliste, men han så for seg langt flere nye bruksområder som kredittkort, tilgangskontroll, kontanter, ID-kort og variasjoner på dette. En fellesnevner var sikker overføring av data som representerer verdier. Ut fra dette hadde forskningsgruppen kommet frem til endel scenarier han diskuterte i mer detalj, bl.a. kjøp og bruk av billetter, hotellnøkkelfunksjon, gavekort med mer. Overføring skjer sikret, eventuelt med Near Field Communication (NFC), et kommunikasjonssystem med rekkevidde på centimeterskala. Det hele ble presentert som sikkert, men muligheter for avlytting ble ikke tatt opp.

Fordelen fremfor tradisjonelle kredittkort er interaktivitet, bl.a. muligheten for å lese av beholdningen og mulighet for raskt å sperre mobilen om den kommer bort.

Innledningsvis nevnte han at Telenor Research and Innovation har omtrent 250 ansatte på 4 steder, det bør være materiale for ytterligere foredrag her.

Lightening Talk

I likhet med tilstelningen i mai var det igjen anledning til å holde korte presentasjoner, og det var tydelig at regien nå var stram slik at ingen gikk utover tilmålt tid.

  • David Norheim (Computas) om hvordan Iphone endrer dine vaner, ikke minst hva dette har kostet i tidsforbruk og penger
  • Helge Krøgenes (Mobileaxept) om bruk av mobiltelefon som betalingsmiddel
  • Per Lasse Hauglum (Noom) om å ringe med navn istedet for nummer
  • Ralf Onken (ePocket Solutions) var påmeldt men kunne ikke stille

Oppsummering

First Tuesday gjennomførte som vanlig et møte med mange interessante foredragsholdere med et tema som er i vinden. Hovedforedragene var profesjonelle, og bar preg at mange hadde erfaring i bruk av media. Lightening Talk-ideen var nesten ny, og denne gangen var regien og fremføringen langt glattere en sist..


Oppdatering: alle presentasjonene fra foredragene er nå lagt ut på nett på Slideshare.

Kommentarer (6)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen