Bjørn Ivar Moen er leder for mobilvirksomheten i Telenor Norge, og sier de er lydhøre for Forbrukerombudets kritikk.

Telenor kritiseres for Swap

Forbrukerombudet og Telenor møtes til forhandlinger på torsdag.

Etter at Telenor lanserte sin nye «mobilbytte-tjeneste» Swap tidligere i sommer, har Forbrukerombudet fulgt nøye med for å passe på at de forholder seg til reglene i markedsføringsloven.

Denne uken ble det klart at forbrukerombudet er kritiske til måten Telenor har sagt at de tilbyr «rentefri netbetaling av en mobiltelefon over 24 måneder», skriver NRK.

Undersøkelser Forbrukerombudet har gjort viser nemlig at det er prisforskjell mellom kontantkjøpspris og Swap-avtalepriser i Telenors nettbutikk.

Dyrere med Swap enn ved kontantkjøp

Eksempelvis koster en Galaxy S7 nesten 800 kroner mer ved Swap-kjøp enn ved kontantkjøp, fremgår det av et brev Forbrukerombudet har sendt til Telenor. 

Derfor mener Forbrukerombudet at Telenor villeder forbrukerne når selskapet hevder avtalen er rentefri. NRK dokumenterer at en iPhone 6, 64 GB blir 13 prosent dyrere ved månedlige avdrag gjennom Swap-avtalen enn ved kontantkjøp. 

Telenor kontrer via advokatfirmaet Hjort, som hevder prisdifferansen ikke handler om renter, men skyldes forsikringer og retten til å inngå nye avtaler.

Partene er ikke blitt enige per brev, derfor blir det nå møte og forhandlinger. 

– Vi skal ha et forhandlingsmøte med Telenor kommende torsdag, sier nestleder i Forbrukerombudet, Bente Øverli, til Tek.no.  

Bjørn Ivar Moen er leder for Telenor Norges mobilvirksomhet.
Bjørn Ivar Moen er leder for Telenor Norges mobilvirksomhet. Foto: Pressefoto

Leder for Telenors mobildivisjon, Bjørn Ivar Moen, sier i en epost til Tek.no at Telenor ønsker å være tydelige overfor sine kunder, og at de er lydhøre for Forbrukerombudets kritikk. 

– Den enkelte kunde betaler ikke renter, men fordi du får mer inkludert i prisen med mobilprogrammet Swap, er totalprisen annerledes enn om du bare kjøper en mobiltelefon uten andre tilleggsprodukter eller tjenester. Samlet sett er Swap gunstigere for kunden. Dette har vi nå invitert Forbrukerombudet til et møte om, slik at vi får gjennomgått dette grundig med dem, skriver Moen. 

Endret beskrivelsen med tydeligere forklaring

I forkant av torsdagens møte har Telenor gjort endringer i beskrivelsen av Swap-avtalen på sine nettsider. 

Forbrukerombudets skjermdump av Telenors nettsider (t.v.) fra tidligere i sommer. Telenor har nå blitt tydeligere på hva som er årsaken til prisforskjellene.
Forbrukerombudets skjermdump av Telenors nettsider (t.v.) fra tidligere i sommer. Telenor har nå blitt tydeligere på hva som er årsaken til prisforskjellene. Foto: Montasje: Aksel I. Edgar-Lund

Telenor har nå tilføyd et avsnitt som forklarer at totalprisen blir høyere med Swap. Med andre ord har Telenor langt på vei moderert sine framstøt i tråd med Forbrukerombudets innvendinger mot markedsføringen.

Det er ikke forbudt å selge dyre avtaler 

En annen side av saken er at Swap isolert sett er dyrt, målt opp mot sammenlignbare tilbud fra konkurrenter i markedet. 

Tek.no har tidligere sett nærmere på Telenors abonnementsordning. Her avdekker vi blant annet at en Apple iPhone 6S fullt nedbetalt, med abonnement over 24 måneder, vil koste nesten fem tusen kroner mer hos Telenor enn tilsvarende tilbud fra for eksempel ICE, og nesten syv tusen kroner mer sammenlignet med beste nettpris på telefon med billigste 5 GB-abonnement. 

Les hvor mye Telenor får for din brukte mobiltelefon!

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen