Telecruise 2013:

(Bilde: Eirik Helland Urke)

Kan Facebook true Telenor og NetCom?

Svaret er et rungende ja, skal vi tro teleanalytiker John Strand.

Facebook som mobilselskap? For noen vil det kanskje høres ut som en fjern idé. På årets Telecruise var teleanalytikeren John Strand fra Strand Consulting invitert til å holde et innlegg i den delen av konferansen som omhandlet "Kampen om mobiltronen". Der lanserte han sine ideer for hvordan Zuckerberg & co.ganske enkelt ville kunne valse inn på det norske mobilmarkedet og kreve sin del av kaka omtrent over natta med en tenkt mobilsatsning kalt "Facebook Mobile".

Strand er en av de som tør å mene noe, og bryr seg tilsynelatende lite om han skulle komme til å tråkke noen på tærne med sine uttalelser. I dette tilfellet måtte det i så fall være de norske mobilselskapene, som fikk se analytikeren legge frem et potensielt skummelt scenario; Hva om Facebook bestemmer seg for å bli mobiloperatør?

– Dansker og nordmenn bruker mer tid på Facebook, YouTube og Google enn de 20 neste store sitene til sammen. Facebook er nesten som et eget Internett i Internettet, sier Strand innledningsvis.

Tjener ikke penger på det nå

Mobilanalytiker John Strand tror Facebook kan true mobilselskapene.
Mobilanalytiker John Strand tror Facebook kan true mobilselskapene.

Han sier videre at Facebook allerede har mange millioner brukere på mobilen, og at de allerede har tjenester som gjør at de til en viss grad ligner en mobiloperatør. Derimot hevder Strand at kun to prosent av mobilselskapenes kunder "liker dem på Facebook" og at de bare får 0,17 prosent nye kunder via sosiale medier. Samtidig har de allerede mistet mye SMS-trafikk til tjenester som Facebook Messenger og What's App.

– Har de kunder? Ja, Facebook har jo en milliard kunder. Har de gratis markedsføring? Ja. SMS-trafikk? Ja, Facebook Messenger. MMS? Ja, masse MMS. Eller, mange laster opp bilder. Har de videotrafikk? Ja, folk laster opp video også. Men tjener de penger på disse tjenestene? Nei, det gjør de ikke, sier Strand.

Men mulighetene ligger der.

Facebook som mobilselskap

Analytikeren går videre til å sammenligne Telenor og Facebook; Strand hevder at Facebook har bedre adressebok, de har masse informasjon om venner og familie, og de har i tillegg foto- og videomuligheter direkte i appen. Telenors sterkeste kort er ifølge Strand at de selger subsidierte mobiltelefoner og låser kundene fast med lange bindingstider.

Dersom Facebook skulle ønske å markere seg sterkere i mobilmarkedet tror analytikeren at de har flere muligheter til det. Eksempelvis kan de kjøpe en MNO (Mobile Network Operator) og "re-brande" (som det heter på norwenglish), de kan bli en MVNO (Mobile Virtual Network Operator) i utvalgte land og leie kapasitet og tjenester av en eksisterende MNO, eller de kan ta rollen som SP (Service Provider) – eller tjenestetilbyder – i noen land. Mulighetene er mange.

Strand tror de norske operatørene ville gjort hva som helst for å bli eksklusiv tilbyder av "Facebook Mobile", for tenk hvilke muligheter det ville gi markedsføringsavdelingen. Han ser for seg en slags reprise av da iPhone kom til landet, hvor operatørene overbød hverandre for å få lov til å samarbeide med Apple.

– Hvis de ringer og sier "God dag, det er Facebook. Vi vil lansere Facebook Mobile i Norge, og vi vil sørge for alt," så vil flere være interessert. I verste fall vil Facebook få en ARPU (Average Revenue Per User) på 20-25 prosent innen 24 timer, påstår Strand.

Han sier han har sett tilsvarende prosjekter med mindre merkevarer som er oppe og kjører på 30 dager. Det som nesten tar lengst tid er tilsynelatende å få levert SIM-kort med Facebook-logo. Strand er i alle fall ikke i tvil om at norske og utenlandske mobilselskaper drømmer om å kunne tilby "Facebook Mobile" eksklusivt. Den underliggende advarselen i budskapet er imidlertid at Telenor, NetCom og Mobile Norway kanskje burde passe seg litt for å gi for mye makt over til en aktør som Facebook, fordi det kan gå ut over deres egen satsning.

– Det handler om å finne den rette business-modellen, avslutter den danske teleanalytikeren.

Les også:– Facebook blir et kommunikasjonsselskap

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen