Tele2 har problemer

Har du nylig kjøpt en BenQ-Siemens EF81 eller SXG75 som du ikke klarer å koble deg opp mot Tele2-nettet med? Da er du ikke alene. Flere Tele2-kunder har den siste tiden opplevd problemer med sine nye 3G-telefoner fra BenQ-Siemens, og Tele2 og BenQ-Siemens krangler nå om hvem som har ansvaret for problemet.

Problemet oppstår fordi telefonene ikke klarer å registrere Tele2 sine GSM-kort på rett måte. Enkelte brukere har rapportert at telefonen går i ventemodus et par minutter etter oppstart, før det dukker opp feilmelding om at SIM-kortet ikke er satt i.

Flere Tele2-brukere i vårt diskusjonsforum har blitt utsatt for problemet og har tatt kontakt med operatøren om problemet. Til tross for gjentatte forsøk på å rette opp i feilen har ingen av brukerene lykkes, og flere av brukerne har ventet i over to måneder på at feilen skal rettes opp.

Anonyme kilder som har kjennskap til BenQ-Siemens kunne i dag fortelle Amobil at selskapet nå har gått ut med en internmelding til alle Tele2-forhandlere der de råder butikkene å stanse salget av selskapets 3G-telefoner med Tele2-abonnement. I internmeldingen rapporteres det at Tele2 og mobilprodusenten jobber på spreng for å løse problemet, og at mer informasjon kommer i nær fremtid.

- Vi har hørt dette ryktet, men det er ikke noe problemer med våre telefoner, sier Stian Andresen, produktsjef for BenQ-Siemens Norge. Han mener problemet ligger i SIM-kortene til Tele2, og ikke i telefonene. Utover det ønsker han ikke å kommentere saken.

- Vi har i alt 20 kundesaker der personer har hatt problemer med bruk av SIM-kort i telefonen, sier administrerende direktør i Tele2 Norge, Henrik Müller Hansen, da vi tok kontakt med ham.

- Hvorfor klarer ikke kundene deres å bruke telefonen?

- Problemet ligger i SIM-kortene. Vi oppdaterer dem i disse dager med ny programvare, og kommer til å sende ut nye SIM-kort til de kundene som er rammet, fortsetter Hansen.

- Hvorfor har det tatt så lang tid? De første problemene ble rapportert allerede i mars i år.

- Vi har funnet en løsning på problemet, og vi sitter nå bare og venter på klarsignal fra en operatør på at vi kan sende ut nye SIM-kort.

- Så løsningen er ikke langt unna?

- Vi vil ikke spesifisere en tid vi ikke kan stå for, men vi venter altså kun på en telefon fra nevnte operatør. Men vi snakker om veldig nær fremtid.

Ingen andre har problemer
Etter det Amobil erfarer er det ingen andre operatører som har hatt problemer med telefonene. - Vi har ikke hørt om noe lignende hos oss, sier Nina Kersten Nilsen i NetCom til Amobil på spørsmål om også de har hatt problemer med BenQ-Siemens 3G-telefoner. Heller ikke Telenor har hatt noe lignende problemer med sitt nett, så langt Amobil kjenner til.

Dermed kan det se ut til at Tele2-kundene var de uheldige denne gang. Men om Henrik Müller Hansen har rett, vil altså problemet være løst innen kort tid.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen