×
Annonse fra Tek Story Labs for
Annonse

Denne grafen vil ikke mobiloperatørene at du skal se

Enkel hemmelighet gjør at de lever godt.

  • Tek Story Labs Dette er en annonse. Journalistene i Tek.no er ikke involvert i produksjonen.

Selv om mobilabonnementer har endret seg noe, fungerer de i dag veldig likt: Du prøver å gjette hvor mye du kommer til å surfe og bruke mobilen hver måned, og så legger du gjerne på litt ekstra for å være sikker.

Problemet er at du da mest sannsynlig betaler for mye, og det er slettes ikke uvanlig at du får en overraskelse når mobilregninga kommer. For hvor mange ganger har du egentlig opplevd at mobilregninga ble akkurat 199 eller 299 kroner, som var det du valgte da du først bestilte? 

I en undersøkelse utført av Sentio svarte 59 prosent at de følte mobilselskapene lager smarte pakker for å få deg til å betale mer for abonnementet ditt. Likevel har 61 prosent av de spurte valgt å få seg nettopp et slikt abonnement, med en fast pakke data og ringetid.

Databruken din svinger veldig

Øystein Ina

Grunnen til at du ofte betaler mer enn du må, eller ikke får brukt all datatrafikken du har betalt for, er fordi abonnementsprisen din er låst. Du må på forhånd bestemme deg for hvor mye du tror du vil bruke.

Og det er egentlig en veldig vanskelig øvelse. For om du spør deg selv; har du egentlig peiling på hvor mye data, tale og SMS du kommer til å bruke neste måned? Faktum er at for de aller fleste svinger dette så mye at det blir svært vanskelig å velge rett pakke.

For å få bedre oversikt over mitt eget forbruk gikk jeg gjennom fakturaene jeg har fått de siste 12 månedene. Jeg sjekket samtidig også forbruket til dama, og du kan se selv se resultatet i grafen til høyre.

Vi sjekker forbruket vårt

Som du ser svinger forbruket veldig. Bare de siste siste åtte månedene viser fakturaene mine at jeg har gått fra å bruke 1 GB i måneden til 8,2 GB i mars. Det er en massiv økning som abonnementer flest ikke tar høyde for. Det er heller ikke bra at jeg på bare én måned gikk fra å bruke 4,7 GB og helt ned til 1 GB.

Min bedre halvdel, Ina, har et langt mer jevnt forbruk. Likevel viser fakturaene at har hun økt dataforbruket med 360 prosent bare det siste året. Og det er flere år siden hun valgte abonnement, så heller ikke her er pakken dimensjonert for bruken hun har i dag.

For å se om det fantes en bedre pakke for oss, regnet jeg ut det gjennomsnittlige forbruket vårt av data, tale og SMS for de siste tolv månedene, og plottet dette inn i Tek.nos mobilabonnement-kalkulator. For både Ina og meg ble anbefalingen faktisk den samme – Banzais 4G-pakke med 3 GB data inkludert.

Men jeg fant raskt ut at selv dette abonnementet var til liten hjelp. Som grafen over viser: Hadde Ina brukt Banzai det siste året ville hun for det meste betalt for mye mer enn hun trenger. Og jeg ville trolig fått en skyhøy regning både i oktober og mars.

Problemet viser seg igjen: Selv om du bruker en kalkulator på nett, får du aldri tatt høyde for det faktum at forbruket ditt vil variere, mens pakken i mobilabonnementet ditt er fast.

Automatgir på abonnementet

AUTOMATGIR: PepCall har sluppet en ny type abonnoment som justerer seg selv måned for måned, avhengig av forbruket ditt.
AUTOMATGIR: PepCall har sluppet en ny type abonnoment som justerer seg selv måned for måned, avhengig av forbruket ditt. (Klikk for større versjon)

Du kan riktig nok slippe unna dette om du hver eneste måned ringer operatøren din og bytter abonnement (forutsatt at du ikke er låst fast i en bindingsperiode). Men kommer du til å gjøre det? Trolig ikke.

Nettopp det er bakgrunnen for at en ny operatør i Norge, PepCall, har introdusert en helt ny abonnementsløsning. Fremfor at du må bestemme deg på forhånd hva du vil trenge, har abonnementet automatgir. Du starter hver måned på kroner null, så justereres månedsprisen basert på forbruket ditt, slik at du alltid har en pakke som passer for din bruk.

Det gir ingen overraskelser når mobilregninga kommer, fordi trinnene er faste.

Slik beregnet vi (Klikk for å se)

For å finne dataforbruket ditt går du på hjemmesiden til mobiloperatøren din, og henter ut det siste året med fakturaer fra Min Side. For å få bedre oversikt, plottet vi inn tallene i et regneark og lagde en graf. Du kan se rådataene her. Siden summerte vi antall ringeminutter, data og SMS siste tolv måneder, og snittet ble brukt til å finne beste "vanlige pakke". Beregningen vår ble gjort 25. april 2015. 

Det har også blitt veldig enkelt og smertefritt å bytte mobiloperatør. Hele 780 000 nordmenn gjør det hvert eneste år, ifølge tall fra Nasjonal Referansedatabase. Alt du trenger å gjøre er å fylle ut et registreringsskjema som det nedenfor. Du beholder telefonnummeret ditt, og det nye SIM-kortet kommer i posten om få dager. Vips, så har du automatgir du også.

Det er også greit å vite at selv små operatører som PepCall bruker akkurat det samme mobilnettet som Telenor. Det betyr at du også hos PepCall vil få like rask 4G-fart, like god dekning og HD Voice akkurat som Telenor-kunder. 

Slik får du automatgir

Bytter du til PepCall vil du raskt kunne merke at regningene blir mindre - du slipper rett og slett å betale for mer eller mindre enn du bruker.

delpaaface

Du kan også bytte med skjemaet under på bare få sekunder – enkelt, raskt og trygt:

















Til toppen