Tar banken i egne hender

Banktjenester på mobilen blir stadig bedre og stadig mer populært. Noen banker er selvfølgelig flinkere enn andre når det gjelder å utvikle brukbare systemer, men selv de som er best i klassen klarer ikke helt å følge behovene til aktive mobilbrukere som også har tatt i bruk mobilbank.
Det opplevde Øystein Stephansen da han byttet til iPhone, og derfor brukte han sommeren på å utvikle applikasjonen SMSBank.
Selvlært
Stephansen forteller at han tidligere hadde en mobil med Windows Mobile OS. Der brukte han applikasjonen TrineBank for å sette sin banks tilgjengelige SMS-tjenester i et oversiktlig system. Når han byttet over til iPhone, måtte han imidlertid gå tilbake til å gjøre dette på ”gamlemåten”.
- Å gå fra TrineBank og over til å sende manuelle meldinger ble alt for tungvindt, og jeg brukte derfor sommeren på å lære meg iPhone-utvikling med SMSBank som resultat, sier Stephansen til Mobilen.no.

(Artikkelen fortsettes.)
Trege banker
Mobilbank og banktjenester på SMS er definitivt i vinden. Stephansen mener derimot at de norske bankene ikke er fremsynte nok når det gjelder å tilpasse tjenestene for ulik bruk på mobilen.
- Det kan virke som at bankene mangler en visjon om å være tilgjengelig på mobile platformer. Det er mulig de ikke ser verdien i å være tilgjengelig for kundene 24 timer i døgnet. For min del er tilgjengelighet mye viktigere enn både kundeprogrammer og rente, sier Stephansen.
- Jeg er forundret over at bankene ikke ser merverdien i å være tilgjengelig på et medie som så og si samtlige kundene har med seg over alt. Kampen om privatkunder har aldri vært hardere enn den er nå og skreddersydde tjenester kan være en viktig faktor når kunder velger bank. Utrolig mye har skjedd på mobilfronten de siste årene, men bankene har stått på stedet hvil, hevder han.
Sikker løsning?
Noen brukere vil nok utvilsomt være skeptiske til å ta i bruk en tredjepartsapplikasjon som SMSBank, i frykt for at kontoinformasjon eller koder skal havne i gale hender. Vi konfronterer Stephansen med denne problemstillingen.
- Jeg har ingen interesse av hverken kontonummer eller PIN-koder til brukere av SMSBank. Disse lagres lokalt på telefonen og brukes kun til å bygge SMS-meldingene. Versjon 2.0 vil også støtte oppstartspassord for å beskytte tilgang til kontodetaljene om du låner vekk eller mister telefonen, svarer han.
Hvilke fordeler får brukeren ved å velge din app?
- Den store fordelen er at det eksisterende SMS-grensesnittet til banken blir mye enklere å bruke. Meldingene som bankene krever er ofte kryptiske og er tidkrevende å skrive på en vanlig mobiltelefon. SMSBank bygger meldingene ved hjelp av enkle veivisere, avslutter Stephansen.
Versjon 2.0 av SMSBank er for øvrig nå godkjent av Apple, og dermed tilgjengelig i App Store.

(Artikkelen fortsettes.)
DnB NOR – allerede enkelt!
På listen over banker som støttes av i SMSBank finner vi DnB NOR. Vi spør dem om hvorfor de ikke har utviklet mobilapplikasjoner á la SMSBank for de mest brukte operativsystemene for enda enklere bruk.
- DnB NORs SMS-tjenester er allerede svært enkle å utføre. Du trenger ikke taste inn kontonummer, kun kodeord. For å utføre SMS-tjenestene våre trenger du heller ikke kodebrikke eller BankID. Du trenger kun mobiltelefonen. Det at det er så enkelt er nok årsaken til at SMS er blitt DnB NORs raskest voksende distribusjonskanal noensinne, forteller informasjonsrådgiver Marit E. Giske i DnB NOR Kommunikasjon til Mobilen.no.
- Ellers har vi også en offisiell applikasjon som snart kan lastes ned fra App Store, hvor kunden ved hjelp av posisjonering kan finne leiligheter fra DnB NOR Eiendom som er til salgs i nærheten av der du befinner deg, røper hun.

Stephansen forsikrer at ingen andre enn brukeren selv har tilgang til egen kontoinformasjon og passord. Hvilke hensyn bør deres kunder ta når det gjelder slike tredjepartsapplikasjoner?
- Av sikkerhetsmessige årsaker bruker vi ikke uautoriserte tredjepartsapplikasjoner. Når Stephansen sier at tjenesten hans støtter DnB NOR og Postbanken, så følger vi ham ikke helt på det. Vi bruker nemlig ikke kontonummer eller passord, men har valg å sikre tjenesten på annen måte fordi vi ikke vil at kontonummer eller lignende informasjon skal ligge igjen på telefonen. Vi benytter kodeord og selvvalgte navn på konto for å få saldo, overføre eller gjøre betalinger til familie og venner. Ifølge oversikten til Stephansen tilbyr vi ikke info om betalingsoversikten, men det gjør vi, svarer Giske.
Over en halv million brukere
Giske kan ikke svare på hvilke planer de har for den nærmeste fremtid – av konkurransemessige hensyn –, men at de jobber med løsninger som vil gjøre hverdagen enda enklere for kundene.
- Over 520 000 av DnB NOR-konsernets personkunder utfører allerede banktjenester via SMS. I 2009 lanserte vi SMS-tjenester også for bedriftsmarkedet, og tjenestene har slått an der også. DnB NOR er blant de fremste finansielle aktørene på mobile tjenester i verden. Vi har svært gode brukeropplevelser på SMS-tjenestene. Det er SMS-tjenestene som så langt har slått best an hos kundene våre, bedre enn mobilbank. Årsaken er at SMS-tjenestene er så enkle å utføre, sier Giske. 
 - Ellers lanserte DnB NOR allerede i vår BankID på mobil. DnB NOR er også i gang med å teste ut kontaktløs betaling via mobiltelefonen, avslutter hun.
Bruker du SMS-banktjenester eller mobilbank på din mobil? Kommenter i forumet under artikkelen.

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen