Talkmore fjerner operatørlåsen

Mobiloperatøren Talkmore har de siste dagene kjørt en kampanje på TV og internett hvor selskapet tilbyr mobilbrukere - både Talkmore-kunder og andre - hjelp til å fjerne operatørlåsen på subsidierte mobiltelefoner.

Når operatørlåsen er fjernet fra telefonen din, har du mulighet til å bytte til et annet SIM-kort, og deretter også bruke et annet abonnement.

I en pressemelding kan Talkmore nå fortelle at kampanjen med fjerning av operatørlåser har vært en suksess. I følge pressemeldingen har Talkmore fått over tusen nye kunder etter at kampanjen ble startet.

En reddende engel?
I kampanjen utgir Talkmore seg for å være en reddende engel for mobilbrukere som har operatørlåste telefoner og som ikke kan bruke SIM-kort fra andre operatører i telefonene sine.

Men det er flere områder ved Talkmores kampanje som er verdt en ekstra titt. For det første er det ikke noe problem å få frigjort telefonen din fra andre operatører. Alle operatører som låser telefoner er pliktige til å tilby opplåsningskoder til kundene sine, helt gratis, etter at bindingstiden på abonnementet ditt har gått ut.

Talkmore reklamerer også med du ikke skal betale noe for at de skal låse opp telefonen din. Dette er ikke sant, med mindre du har en Nokia-telefon uten støtte for 3G, og allerede er kunde hos Talkmore.

Er du ikke Talkmore-kunde og har 3G-telefon fra Nokia eller telefon fra en annen produsent, må du sende telefonen til Unlock.no og betale for frakten. I tillegg må du betale for selve opplåsingen. Prisene for dette finner du på Unlock.nos nettsider.

Fjerner ikke bindingstiden
Et annet problem er bindingstiden. Selv om du fjerner operatørlåsen, eksisterer fortsatt abonnementet du kjøpte sammen med telefonen. Har du ikke kontantabonnement, må du fortsatt betale månedsavgiften på abonnementet frem til bindingstiden går ut. De fleste abonnementer har en bindingstid på ett år.

Hvis du vil, kan du velge å bryte bindingstiden hos din nåværende operatør. Dette er imidlertid ikke gratis, og operatøren vil kreve et gebyr av deg fordi du i praksis bryter avtalen du tegnet med operatøren din da du kjøpte telefonen med abonnementet.

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon er skeptisk til metodene Talkmore bruker for å lokke til seg nye kunder.

- Ikke veldig begeistret
- Jeg er ikke veldig begeistret for denne type markedsføringstiltak. Hvis det ligger et skjult budskap her om muligheten for brudd på bindingstiden, er det noe jeg er kritisk til. Men hvis kampanjen kun retter seg mot brukere som er ferdig med bindingstiden, er det forsåvidt bra, sier han til Dagbladet.

Talkmore hevder på sin side at de ikke oppfordrer til at mobilbrukere skal bryte avtalene de har med sine operatører, og at deres tilbud kun er ment for mobilbrukere som har overgått bindingstiden på sitt nåværende abonnement og ønsker å bytte.

- Operatørlås og bindingstid er ikke det samme. Vi tilbyr folk hjelp med å fjerne operatørlåsen når bindingstiden er over, og håper selvsagt de blir kunder hos oss. Å oppfordre til brudd på bindingstiden vil være dårlig forretningsskikk. Vi er ikke kortsiktige, og ønsker ikke å være verst i klassen. Å oppfordre til brudd på bindingstiden vil dessuten slå negativt tilbake på oss. Folk vil kunne føle at vi er ansvarlige for at blir ilagt gebyr fra sin nåværende operatør når de bryter bindingen, sier Barth Nilsen, administrerende direktør i Talkmore til Dagbladet.

Med unntak av mobilbrukere som har kjøpt seg abonnement hos Talkmore og har Nokia-telefon uten 3G-støtte, kan det se ut til at det er Talkmore som blir den vinnende part i dette spillet, og ikke kundene. Det er kun nye og eksisterende Talkmore-kunder som som kan få operatørlåsen fjernet gratis ved hjelp av Talkmore, vel og merke hvis du har riktig type telefon.

Har du ikke riktig type Nokia-telefon og følger Talkmores råd, må du betale for en tjeneste som tilbys helt gratis fra din egen operatør.

(Kilde: Dagbladet, Talkmore)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen