Svindyrt å ringe taxi fra mobilen

Alternativ tekst mangler
Spesialnumre kan bli en dyr fornøyelse

Du står i en høstkald gate etter en fuktig aften på byen, og bestiller drosje hjem. Du ringer for eksempel Norgestaxi, som har nummer 08000. Men det er ikke bare drosjens taksameter som løper når du tar drosje hjem. Er du for eksempel Telenor-kunde, vil det koste deg 45 kroner å vente et kvarter i telefonen før du kommer frem til drosjeselskapets kundebehandler.

- Vi har mottatt et økende antall henvendelser angående høye priser fra mobiltelefon til slike spesialnummer, sier informasjonsdirektør Anne Marie Storli i Post- og Teletilsynet til Forbruker.no.

For å gjøre mobilbrukere mer bevisst på kostnadene ved å ringe spesialnumre fra mobiltelefon, har Post- og teletilsynet laget en oversikt som viser hva du må betale, alt etter hvilket abonnement du har.

40 kroner for 10 minutter
Å ringe femsifrede numre og 820- 829-, 810-, 810, og 800-numre er langt dyrere å ringe fra mobiltelefon enn fra fasttelefon. I verste fall kan det koste deg over 40 kroner for å ringe til et 815-nummer i ti minutter hvis du ringer med mobilen. Til sammenlikning vil det som regel koste deg rundt 4 kroner dersom du ringer fra IP-telefon eller fasttelefon.

Numrene til de forskjellige operatørenes kundeservice går også under spesialnumre. Har du ett av Telenor-abonnementene FriFiks eller Djuice Allstar, må du ut med hele fem kroner per minutt hvis du ringer til operatørens kundeservice. Alle andre private mobilabonnenter hos Telenor må betale 80 øre per minutt, unntatt FriTid-abonnenter, som ringer gratis deler av uken.

- Har ikke betalt for gratis kundeservice
- Dette gjelder de to abonnementstypene FriFiks og Djuice Allstar, der kundene har lavere priser fordi de administrerer abonnementet sitt selv på nettet. De har rett og slett ikke betalt for gratis kundeservice, slik våre andre kunder har, sier informasjonssjef i Telenor Mobil, Anders Krokan, til Forbruker.no.

Netcom er for øvrig ikke bedre, og krever 5 kroner per minutt av sine Smarttalk-kunder. Alle andre Netcom-abonnenter må betale 75 øre per min.

Ikke alle tar like mye som Telenor og Netcom for kundeservice-minutter. For eksempel krever Mobyson og Talkmore henholdsvos 1,42 kroner og 75 øre per minutt for alle sine kunder som ringer kundeservice.

Noen operatører, som Teletopia, tilbyr også gratis kundeservice til sine kunder.

Post- og teletilsynets liste over kostnader for spesialnumre er fra tidligere i høst. Forbruker.no har nå oppdatert og utvidet listen. Du kan sjekke hva du må betale for å ringe spesialnumre på Forbruker.nos egne nettsider.

(Kilder: Forbruker.no)

Norges beste mobilabonnement

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen