Svindlet norske mobilkunder

Åtte mobilselskaper har anmeldt bedrageriene som handler om dokumenterte krav på omtrent fem millioner kroner i ubetalte telefonregninger. Det største kravet er på hele 361 000 kroner. Problemet for norske mobilbrukere er at abonnementene har blitt opprettet i andres navn.

Svindlerne skal ha bestilt hele 90 forskjellige abonnement, og 58 forskjellige personer har fått sin identitet misbrukt i den forbindelse. De fleste som har blitt svindlet kommer fra Stavanger, mens noen få kommer fra Bergen og på Østlandet.

Enkel svindel

Ifølge politiet er metoden som ble benyttet uhyre enkel. I prinsippet går det ut på at et abonnement bestilles i en annen persons navn. Svindlerne bruker riktig personnummer, men falsk adresse. SIM-kortet dukker opp på den falske adressen og blir tatt i bruk av svindlerne.

Regning dukket etter hvert opp hos de intetanende ofrene, som får en stor jobb med å rydde opp. Konsekvensen kan blant annet bli problemer med kredittverdighet og å ta opp lån.

For å beskytte seg blir det anbefalt å være forsiktige med kredittkort og personopplysninger, samt at trådløse nettverk sikres. Dukker det opp ukjente kredittvurderinger kan det også være et tegn på at noe galt er i ferd med å skje.

Under etterforskning

Alle de fire pågrepne er av utenlandsk opprinnelse. Politiet rapporterer at to av disse har blitt varetekstfengslet, mens de to andre har en mer perifer rolle i saken. Saken er fortsatt under etterforskning og politiet går derfor ikke ut med alle detaljer.

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen