Surf for 500 kroner, få varsel

Post- og teletilsynet (PT) har sendt ut et brev til landets mobiloperatører, der de ber dem om å vurdere nødvendigheten av å innføre et makstak på datatrafikk i Norge.

Les også: Snart slutt på sjokkregningene?

En tilsvarende grense er allerede på plass i EU og øvrige EØS-land, slik at du som forbruker får et varsel hvis du nærmer deg 500 kroner i datatrafikkbruk i løpet av en måned.

Operatørene vil ikke

Mobiloperatørene ser imidlertid ikke poenget med å innføre en slik maksgrense innenlands. De mener det holder med maksgrense per dag, datapakker, lave priser eller per megabyte.

– Vi har svart PT, og konkludert at vi for vår del ikke ser noe behov for nye ordninger, sier informasjonssjef Per Aril Meling i Telenor til Inside Telecom.

Informasjonssjef Per Aril Meling i Telenor
Informasjonssjef Per Aril Meling i Telenor

Heller ikke One Call eller NetCom sier til nettstedet at de vil ha en slik prissperre på datatrafikk.

PT undrer seg

Både Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon og Forbrukerrådet har mottatt klager fra mobilbrukere som har fått uventet høye mobilregninger på grunn av løpske apps eller annet mobilt innhold.

- Det er interessant at tilbyderne ikke synes dette er et problem, sier avdelingsdirektør Torstein Olsen i Post- og teletilsynet til Mobilen.no.

- Vi stiller oss undrende til hvorfor dette skulle medføre ekstra vanskeligheter å innføre i Norge også, ettersom det allerede finnes en løsning for bruk av datatrafikk i EU, legger han til.

Grensen problemet?

I EU og EØS-land (bortsett fra Norge) får du altså en SMS når du nærmer deg 500 kroners forbruk av datatrafikk.

Hvis dette blir innført i Norge også, tror du grensen blir omtrent lik?

- Ja, det ville være naturlig med samme grense som i EU. Her, hvis du ikke svarer bekreftende på at du vil fortsette å bruke datatrafikk, stoppes det, svarer Olsen.

"Ikke medhold"

I Brukerklagenemndas avgjørelser finner vi sju saker fra forrige måned som går på bruk av datatrafikk på mobilen. Felles for alle er at kunden ikke har fått medhold i klagen i noen av sakene. Den samme tendensen ser vi januar i år.

Det tyder på at det er et reelt problem at noen bruker mer datatrafikk på mobilen enn de hadde planlagt.

- Både Forbrukerrådet og Brukerklagenemnda har mottatt en del henvendelser i løpet av det siste året, der datatrafikken har vært stor, foregått innenlands, og ikke kan spores tilbake til en bestemt bruk/applikasjon, sier fagdirektør Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet til Mobilen.no.

Fagdirektør Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet
Fagdirektør Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet

Synes dere det er operatørenes oppgave å passe på at kunden ikke bruker apps eller annet mobilt innhold som genererer store mengder datatrafikk?

- Det er i utgangspunktet ikke operatørenes ansvar å passe på dette. Samtidig er operatørene de eneste som har en økonomisk gevinst av slik trafikk, uten at den nødvendigvis er veldig stor, svarer han.

- Det vi ser, er at operatørene har gjort en god og myndighetspålagt innsats for å bufre mot merkostnadene ved datatrafikk i EØS-området. Forbrukerrådets tanke er da at et eksisterende system burde kunne overføres rimelig enkelt for andre geografiske områder, så lenge det er vanskelig eller umulig for brukeren å vite akkurat hva det er som driver trafikken, sier Nortvedt videre.

Enden på visa

Post- og teletilsynet venter nå på svar fra samtlige operatører, og bekrefter at de vil publisere sin konklusjon av disse innspillene. Deretter må tilsynet vurdere om det er nødvendig å pålegge alle operatører å innføre en prissperre, eller om dagens ordninger fungerer tilfredsstillende.

Vi tror operatørenes skepsis hovedsaklig går på at kunden skal få varsel allerede etter 500 kroners bruk, noe som kanskje vil begrense bruken hos enkelte bevisste storbrukere fordi de får denne påminnelsen på SMS. Samtidig vil en høyere grense være lite verdt for en normalbruker.

- Det er vel en klar tendens at fler og flere tar i bruk telefoner som åpner for slik trafikk, slik at det ikke er sikkert at dette er et problem som er synkende. Dersom ikke operatørene kan eller ønsker å løse på problemet slik som foreslått av PT, håper vi på andre, konstruktive forslag for å demme opp for at dette blir et større problem enn i dag. Det er også viktig å påpeke at Forbrukerrådet ikke ønsker at operatørene skal spore/ettergå trafikken den enkelte applikasjon/tjeneste den enkelte forbruker benytter, avslutter Nortvedt i Forbrukerrådet.

Les også: Slik skur du av dataroaming

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen