Guide

Sur på operatøren din?

Er du uenig i en regning du har fått tilsendt fra mobiloperatøren din? Er du misfornøyd med tjenestene deres eller har noe annet å klage på? Slike saker kan du nå få hjelp med hos den nye brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon.

1. februar åpnet nemlig det nye klageorganet for telekunder, Brukerklagenemnda For Elektronisk Kommunikasjon, eller BKN. Den nye nemnda står til rådighet for kundene av de aller fleste teleleverandører i landet.

Tidligere har du måttet klage gjennom den gamle Teleklagenemnda. Hit var det imidlertid bare kunder av Telenor, Tele2 og Netcom som kunne henvende seg, mens kunder av andre operatører var overlatt til seg selv.

Den nye nemnda inkluderer alle selskaper som er listet opp på nettstedet Telepriser.no. Tilbydere som ikke har inngått avtale med BKN regnes nemlig som useriøse av Post- og Teletilsynet, og får derfor ikke stå på Telepriser.nos lister.

- Forbrukerne skal vite at de har klagerett når tjenesten de kjøper ikke fungerer, og da ønsker vi ikke å profilere tilbydere som opptrer useriøst, sa Post- og Teletilsynets direktør Willy Jensen i en pressemelding i forrige måned.

Alle tilbydere som inngår avtale med BKN, må betale et forskuddsbeløp på 25 000 kroner, pluss en årlig avgift på 7 500 kroner. I tillegg kommer en straffeavgift for hver eneste klage BKN mottar på den enkelte tilbyder.

En rekke selskaper har valgt å ikke inngå avtale med BKN, og dermed falt i unåde hos Post- og Teletilsynet. Antallet mobiloperatører som ikke har BKN-avtale kan imidlertid telles på én hånd. En av disse operatørene er Foon. Ingen i selskapet var tilgjengelige for å gi kommentar til denne artikkelen.

Telenor har inngått avtale med BKN, og har bare positivt å si om den nye nemnda:

- I utgangspunktet er vi positive til ei nemnd som omfatter hele bransjen. Det kan jo dukke opp saker hvor vi ikke er enige i BKNs avgjørelser, men det får vi ta når det kommer, sier Arild S. Johannesen, informasjonssjef i Telenor til Amobil.

Han vil ikke kommentere teleselskapene som har valgt å ikke inngå avtale med BKN, men mener det er viktig at bransjen står sammen om BKN:

- Vi har et sterkt ønske om at BKN støttes av alle i bransjen, både for kundenes skyld og for bransjen selv, forteller han, og legger til at Telenor ikke kommer til å skjerpe rutinene på grunn av trusselen om straffegebyr på klagene:

- Vi har alltid tatt kundene våre alvorlig. Dette er forsåvidt ikke noe nytt for oss heller, siden vi var inkludert i den gamle Teleklagenemnda, sier Johannesen.

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen