Suksess uten markedsføring

Den nettbaserte musikktjenesten Spotify har den siste måneden tatt Norge med storm. Det tok kort tid fra musikktjenesten ble kjent til den har spredd seg raskt. Også vi her i Teknofil har blitt svært imponerte over hvor god tjenesten er. Men teamet bak Spotify har selv gjort lite for å gjøre tjenesten kjent.

Les om vår test av Spotify på fest her
.

Beste ambassadørene i verden
Daniel Ek, grunnleggeren av tjenesten, sier til svenske IT24 at det er ryktene om tjenesten, og prat mellom mennesker som har gjort tjenesten kjent. Selv har de gjort lite foreløpig for å markedsføre tjenesten.

- Vi hadde et utvalg betatestere, men sa ingenting om tjenesten. Folk fikk blogge om den som de ville, men det var absolutt ingen tvang. Vi klarte å få mange til å prate om tjenesten. Bedre ambassadører var det ikke mulig å få, sier Ek, ifølge IT24.


Ifølge han har de selv vært mest fokusert på selve applikasjonen og ikke promoteringen av den. Den enorme responsen har derfor vært overraskende, og Spotify får utrolig mange henvendelser sier Ek. Foreløpig er tjenesten i en betaversjon som krever invitasjon for å få tilgang, derfor er det svært mange henvendelser som blir avvist. Ek lover samtidig at de jobber med en serverløsning for å gi enda flere tilgang. Om du derimot velger å betale 99 kroner i måneden kan du få tilgang allerede nå til den reklamefrie versjonen av tjenesten..

Meget godt mottatt
Hypen rundt Spotify har utvilsomt hjulpet for å fremme musikktjenesten. Men det er samtidig en god løsning som fort blir populært. Vi i Teknofil delte tidligere ut en rekke invitasjoner vi hadde fått, og alle som fikk en invitasjon ga utelukkende positiv tilbakemelding på tjenesten. Samtidig er det noen som reagerer på at band som for eksempel Metallica har falt ut av systemet. Spotify selv anser det som beklagelig, men noe de vanskelig kan gjøre noe med.

- Vi tok vekk Metallica fordi de ikke ville være med på digitale tjenester som Spotify, sier presseansvarlig hos Spotify, Sophia Bendz til Teknofil.


Mobil applikasjon?
Mange ser også gjerne at applikasjonen kommer i mobile utgaver slik at tjenesten for eksempel kan brukes med en Iphone. Dette er noe Spotify-teamet gjerne vil ha på plass, men det vil utvilsomt ta sin tid før dette kommer.

- Vi har ingen mobil applikasjon for Spotify, men vi bryr oss om våre brukere og vil gjerne blidgjøre dem. Du vet aldri hva som kan skje i fremtiden, opplyser Bendz.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen