Subsidierer Ipea og One Call med millioner

Priskrigen:

18. april: One Call setter ned prisene på One Call Mobil Faktura til 0,- for 88 ringeminutter og 78 teksmeldinger. Oppstartstakst, etableringsgebyr og månedsavgift blir gratis.

4. mai: One Call erklærer priskrigen for over, og inviterer abonnentene sine til gratiskonsert i Spektrum.

9. mai:
Ipea svarer på tiltale, og slipper løs en rekke nye abonnementer med gratis ringetid og tekstmeldinger.

23. mai:
One Call gir 98 minutter gratis, og innfører differensiert taksering etter 400 minutter.

5 timer senere:
Ipea svarer med å gi 120 minutter ringetid på sitt billigste abonnement.

6. juni: Ipea setter prisene ned igjen, nå ned til 142 gratis ringeminutter i måneden.

Priskrigen:

18. april: One Call setter ned prisene på One Call Mobil Faktura til 0,- for 88 ringeminutter og 78 teksmeldinger. Oppstartstakst, etableringsgebyr og månedsavgift blir gratis.

4. mai: One Call erklærer priskrigen for over, og inviterer abonnentene sine til gratiskonsert i Spektrum.

9. mai:
Ipea svarer på tiltale, og slipper løs en rekke nye abonnementer med gratis ringetid og tekstmeldinger.

23. mai:
One Call gir 98 minutter gratis, og innfører differensiert taksering etter 400 minutter.

5 timer senere:
Ipea svarer med å gi 120 minutter ringetid på sitt billigste abonnement.

6. juni: Ipea setter prisene ned igjen, nå ned til 142 gratis ringeminutter i måneden.

18. april i år lanserte operatøren One Call et abonnement med 88 gratis ringeminutter, som fikk konkurrentene til å skjelve. Like etter fulgte operatøren Ipea opp, og selskapene har siden kappes om å levere de billigste abonnementene.

Prisene deres er i dag så lave at en gjennomsnittlig norsk mobilbruker ikke vil betale ett øre. Mange har spurt seg hvordan to små operatører kan overleve en slik prispolitikk.

Amobil kan nå avsløre at det er Netcom som betaler mye av gildet. Operatører som Ipea og OneCall får nemlig 300 kroner i subsidier for hver nye kunde de henter inn til Netcoms mobilnett.

Tjener store penger på kundetilstrømning
Alt tyder altså på at One Call og Ipea finansierer virksomheten sin på tilstrømning av nye kunder.

- I mai alene fikk vi 20 000 porteringer, og av disse var 10 000 fra Telenor, sier Øistein Eriksen, administrerende direktør i One Call til Amobil.

Ut fra tallene Amobil sitter på, vil det si at OneCall håvet inn over 3 millioner kroner bare på kundeportering i mai.

Øivind Vederhus, komm. rådgiver

(Foto: NetCom)
(Foto: NetCom)

Dette er basert på en flat takst på nær 300 kroner som ulike operatører innenfor NetCom sitt nett mottar over en periode. Deretter skal de følge en trappetrinnsmodell basert på volum både på innporteringer og trafikkpris. Flere sentrale aktører i den norske telebransjen har kunnet bekrefte disse tallene ovenfor Amobil.

Avviser all kjennskap
Ole Norstad i Ipea avviser all kjennskap til subsidiering fra NetCom.

- Vi mottar ingen støtte fra NetCom. Det eneste vi har med NetCom å gjøre er å leie plass i deres nett, sier Nordstad til Amobil.

Thomas Sandaker, markedssjef i One Call, bekrefter derimot at NetCom gir markedsstøtte til virksomheten.

- Vi får markedsstøtte for hver nye kunde vi får, men hva slags parametre og summer som gjelder ønsker jeg ikke å kommentere, sier Sandaker til Amobil.

Øivind Vederhus i NetCom ønsker ikke å kommentere markedsstøtten ovenfor Amobil, men avkrefter ikke at den eksisterer.

- Netcom ønsker ikke å kommentere de avtalene vi har med tredjeparter, det er opp til dem selv hva de vil dele med media, sier Vederhus til Amobil.

Vanlig praksis
Teleanalytiker Tore Aarønæs mener praksisen er vanlig i bransjen, særlig i tider med stor konkurranse.

- Det er som med støtten til forhandlerne. Men generelt sett går det i bølger, og nå rett før sommeren er det høytid for bytte av operatør, som igjen betyr høy markedsstøtte.

Aarønæs sier seg usikker rundt det juridiske ved saken, men påpeker at han tviler på at praksisen på noen måte er ulovlig.

- Det NetCom gjør er jo å gi litt ekstra støtte for at vinden skal blåse deres vei. Alt i alt blir jo dette bare en del av prisen som One Call betaler til NetCom, altså en form for rabatt, sier han.

Pyramide?
Med lite bruk av penger på annonsering, markedsføring og drift vil dermed både Ipea og One Call kunne klare seg ganske bra på rene subsidier selv om inntektene fra hver enkelt kunde skulle utebli. NetCom på sin side tjener på at kundene forlater Telenor sitt nett til fordel for eget.

Man kan allikevel spørre seg hva som skjer den dagen kundeflommen til Ipea og One Call stopper opp og markedsstøtten fra Netcom uteblir. En gjennomsnittlig norsk kunde vil knapt betale noe for mobilbruken sin med dagens prisnivå.

Thomas Sandaker avviser at markedsstøtten fra Netcom er kritisk for OneCalls drift.

- Vi vil tilby akkurat de samme tjenestene som før til samme pris, uavhengig av hva som skjer med støtten.

(Kilde: One Call, Ipea, NetCom, NTP)

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen